معبد گارنی ارمنستان : این قلعه تاریخی برای زمان هایک ناهابت بوده که وی گارنیک نوه نتیجه هایک میباشد. معبد گارنی نیز در کنار رودخانه گارنی و شهر ایروان قرار دارد. این منطقه به خاطر داشتن آب و هوایی خوب و مناسب در زمان های قدیم محل استراحت و شکارگاه اختصاصی پادشاهان بوده. همینطور در نزدیکی معبد گارنی چند معبد دیگر از قرن سوم بعد از میلاد ساخته شده اند و همچنان پابرجا هستند. این معابد همگی از جنس سنگ بوده و نزدیک به ایروان هستند. معبد گارنی 77 سال بعد از میلاد بنا شد و اولین نمایشگاه غیر مسیحی در ارمنستان نامیده شد که از زمان مهرپرستی باقیمانده است. زمانی از معبد گارنی به عنوان ساختمانی برای پرستش خورشید استفاده می شد. چندی بعد مجسمه ها و تزئیات یونانی، در و پنجره های سنگی و بسیاری از این قبیل لوازم در معبد پیدا شد که نشان دهنده تاریخی بودن بناست. توریست ها و گردشگران تور ارمنستان میتوانند بعد از بازدید از معبد گارنی، از کلیسا و جنگل خسرو را نیز بازدیدی داشته باشند. معبد گارنی سه قسمت محتلف داشته که در ادامه برای شما شرح میدهیم

معبد گارنی ارمنستان

عبادتگاه اصلی معبد گارنی ارمنستان

اصلی ترین قسمت این معبد متعلق به زمان قرن اول میلادی بوده. این معبد بوسیله پادشاه تیرداد سال 66 میلادی ساخته شده و وی آن را به خددای مهر داده است. به همین خاطر حتی بعد از رسمی شدن دین مسیحیت برای ارمنستان این کلیسا را دست نزده و کنار آن کلیسایی ساختند که متاسفاه به خاطر زلزله فرو ریخت.

نزدیک به معبد گارنی ارمنستان حمام خصوص را خواهید دید که برای دختر خسرو پرویز و خواهر تیرداد سوم بوده. این حمام اختصاصی دارای حوضچه های آب گرمو سرد و یک حمام بخار میباشد.کاشی کاری هایی که روی این حمام اجام شده از پانزده رنگ طبیعی بوده و همینطور داخل آنها میتوانید ماهی های دریا را ببینید. در قسمت مرکزی این طرح روی کاشی شاهد طرح زن و مردی خواهید بود که نشان دهنده خدای اقیانوس هاست.

سومین قسمت این معبد در واقع شناسنامه معبد گارنی ارمنستان است. این کتیبه به زبان یونانی و بوسیله پادشاه وقت نوشته شده و توضیحاتی درباره معبد گارنی داده است.