معبد چدی لوآنگ در چیانگ مای تایلند : نوبتی هم که باشد، اینبار نوبت شهر چیانگ مای است. با اینکه این شهر مثل سه شهر دیگر تایلند یعنی بانکوک، پاتایا و پوکت شهری توریستی بوده اما خیلی کمتر به آن و جاذبه هایش پرداخته شده است. اینبار لست تورز برای شما یکی از جاذبه های تاریخی و پرطرفدار آن را معرفی خواهد کرد، با ما همراه باشید. این معبد که قدمتی ششصد ساله داشته، به اسم چدی لوآنگ شناخته می شود. در زمان های دور در این معبد مجسمه بودای زمردی نگهداری می شد. این معبد باشکوه که چند بار هم مورد بازسازی قرار گرفته است، از نظر مساحت و بزرگی، برابر با معبد معروف وات پرا سینگ می باشد. متاسفانه این معبد در طول سال ها دچار آسیب های بسیار شده اما خوشبختانه همچنان پابرجا باقی مانده است. این بنا سال 1441 ساخته شده اما با گذشت این همه سال هنوز هیچ آسیبی به بافت و ساختار ان وارد نشده. 

معبد چدی لوآنگ در چیانگ مای تایلند

تاریخچه معبد چدی لوآنگ در چیانگ مای تایلند

دستور ساخت این معبد در چیانگ مای را پاشده سین موانگ ما در سال 1441 داده است. 85 متر ارتفاع داشته و تا سال 1475 میزبان مجسمه بودای زمرد معروف بود که هم اکنون در بانکوک به سر میبرد. متاسفانه این بنای باشکوه بعد از زلزله ای که در سال 1545 رخ داد و همینطور پرتاب توپ های جنگی طبقات بالایی و سی متری آن فرو ریختند. اما در دهه 1990 با کمک های مالی سازمان یونسکو و دولت ژاپن مورد بازسازی قرار گرفت و مدتی بعد از سال 1995 پادشاه تایلند، در حالی که ششصدمین سالگرد اجر پاگودا را جشن می گرفت، یک مورد مشابه از بودای زمردی وات چدی لوانگ را به تاریخچه معبد هدیه داد. هم اکنون توریست ها و گردشگران تور تایلند میتوانند این مجسمه را هم در معبد ببینند. در زمان چاینگ مای قدیم تاریخچه معبد چدی لوآنگ یکی از بزرگترین و شگفت انگیزترین بناها شناخته می شد. 

تاریخچه معبد چدی لوآنگ در چیانگ مای تایلند

مجسمه بودایی این معبد چیانگ مای

یکی از قسمت ها از معبد چدی لوآنگ در چیانگ مای که به توریست ها و گردشگران تور لحظه آخری تایلند پیشنهاد می شود حتما از آن دیدن کنند، اصلی ترین قسمت معبد، جایی که مجسمه بودایی قرار گرفته می باشد. این قسمت به خاطر طراحی شگفت انگیز و کنده کاری های ماهرانه مورد استقبال بسیاری قرار گرفته است. جلوی این معبد میتوان تالار باشکوهی را دید که به اسم نیایش معروف هستند و برای طراحی آن از سبک لانا استفاده شده. این تالار را با نقش مارهای بزرگ تزئین کرده اند که معبد را بسیار زیباتر کرده است.  

مجسمه بودایی این معبد چیانگ مای

ساعات بازدید از معبد چدی لوآنگ در چیانگ مای تایلند

توریست ها و گردشگران تور ارزان تایلند میتوانند بین روزهای دوشنبه تا یکشنبه از ساعت شش صبح تا هشت بعد از معبد چدی لوآنگ در چیانگ مای دیدن کنند.