معبد هندی سری ماهاماریامان در کوالالامپور مالزی : یکی از بناهای قدیمی معرف هند در شهر کوالالامپور مالزی، معبد سری ماهاماریامان ‏بوده که امروزه جزو میراث فرهنگی و تاریخی با ارزش این کشور است و برای مهاجران هندی اهمیت بسیار دارد. این معبد قدیمی مهم، در خیابان Tun HS Lee، نزدیک به محله چینی ها قرار دارد. توریست ها و گردشگران تور مالزی، میتوانند با استفاده از LRT، به ایستگاه پاسارسنی که تنها پنج دقیقه با معبد فاصله دارد برسند. LRT راحت ترین راه برای رسیدن به معبد هندی سری ماهاماریامان ‏است. این معبد برای تمام هندوهای جهان، علل خصوص هندوهای تمیل بسیار مقدس و مهم است چرا که این هندوها معتقدند که ماریامان، الهه محافظ آن ها در سرزمین های بیگانه قرار داشته و میتواند مریدان خود را در برابر نیروهای شیطانی حفظ کرده و قدرت بزرگی دارد.

معبد هندی سری ماهاماریامان در کوالالامپور مالزی

تاریخچه معبد هندی سری ماهاماریامان ‏در کوالالامپور مالزی

این معبد، به دست K. Thamboosamy Pillai، در سال 1873 ساخته شد. در ابتدا معبد هندی سری ماهاماریامان، یک عبادتگاه خصوصی خانوادگی برایK. Thamboosamy Pillai بود، اما خانواده او تصمیم گرفتند که دروازه های این معبد را به سوی مردم باز کنند. بنابراین در اواخر سال 1920، معبد را به یک گروه هیئت امنا واگذار کردند. معبد هندی سری ماهاماریامان ‏از زمانی که ساخته شد، بارها مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت، اساسی ترین تغییر در این معبد ساخت دروازه مجلل گوپورام در ورودی اصلی معبد بود که یکی از آن به عنوان فوق العاده ترین معماری های هندی یاد می شود.

تاریخچه معبد هندی سری ماهاماریامان ‏در کوالالامپور مالزی

معماری معبد هندی سری ماهاماریامان ‏در کوالالامپور مالزی

بیشترین چیزی که در اولین دیدار توجه توریست ها و گردشگران تور مالزی را به خود جلب می کند، دروازه گوپورام بوده که به شکل یک برج پنج طبقه، به سبک معماری جنوبی هند ساخته شده است. این دروازه باشکوه، با شکل هرمی، کنده کاری ها مجسمه خدایان دین هندو روی خود که با سنگ های قیمتی بسیار تزئین شده، یکی از زیباترین قسمت های معبد هندی سری ماهاماریامان ‏در کوالالامپور مالزی است. بیش از 288 مجسمه از خدایان هندو روی این دروازه بوسیله S. T. Muniappa مجسمه ساز معروف ساخته شده. به طور کلی این معبد به شکل بدن یک انسان که به پشت خوابیده می باشد. سر این انسان به سمت غرب و پاهای آن به سمت شرق قرار دارند. در قسمت پاها که برج پنج طبقه نیز می باشد، یک نماد از مرز بین دنیای مادی و روحانی است. در قسمت سر، یک ساختمان کاملا جدا و خلوتگاه اصلی خدای راشد قرار دارد. در این ساختمان روحانی های معبد همیشه به دعا و عبادت مشغول هستند. سقف سالن عبادت اصلی این معبد یکی دیگر از شاهکارهای سری ماهاماریامان است. این سالن چهار حرم کوچک گنبدی داشته که برای گانشا و برادرش موروگان، از معروف ترین خدایان هندو بوده. در سالن ها هشت ستون با مجسمه های لاکشمی، الهه عشق و ثروت قرار دارد.

معماری معبد هندی سری ماهاماریامان ‏در کوالالامپور مالزی