معبد خدایان پانتئون در رم : قدمت معبد پانتئون به بیش از 1800 سال پیش بازمیگردد. این معبد یکی از باشکوه ترین و مهم ترین میراث معماری روم باستان است. اسم این معبد به خاطر کاربری که داشته انتخاب شده و معنی آن معبدی برای همه خدایان می باشد. یکی از ویژگی های منحصربفرد این معبد که توریست ها و گردشگران تور اروپا هنگام روبرو شدن با آن به شدت تحت تاثیر قرار خواهند گرفت، ستون های بلندی است که جلوی معبد قرار دارند. اما صبر کنید، شاهکار معماری این معبد تنها در ستون ها خلاصه نمی شود، این معبد گنبد بسیار بزرگی داشته که ارتفاعی بیشتر از 43 متر دارد. این گنبد بعد از ساخت به مدت بیش از 1200 سال یعنی تا سال 1436 که گنبد کلیسای جامع فلورانس ساخته شد، بزرگترین گنبد دنیا شناخته می شد. معبد پانتئون جدا از معماری خارق العاده اش، یکی از بزرگترین ساختمان های روحانی در دنیا به حساب می آید. همانطور که از اسمش مشخص است، این معبد برای تمامی خدایان روم بوده و کلمه پانتئون در زبان یونانی ریشه داشته که درست به معنی همه خدایان است. همینطور از معبد خدایان پانتئون در طول دو هزار سال استفاده شده است. 

معبد خدایان پانتئون در رم

تاریخچه معبد پانتئون

این معبد سال 27، قبل میلاد مسیح توسط مارکوس آگریپا که فرزند خوانده امپراتور آگوستوس بود ساخته شده و به خدایان مارس و ونوس اختصاص داده شد. معبد اولیه پانتئون در ابتدا یک معبد ساده به شکل مستطیل بود که بعد از جنگ اکتیوم که جنگ های داخلی روم را تمام کرده بود، ساخته شد. اما سال 80 میلادی آتش سوزی که رخ داد، بسیاری از قسمت های معبد را تخریب کرد. سال 110 امپراتور دومیتین به مشغول به بازسازی معبد خدایان پانتئون شد. اما بعد از سی سال، دوباره اتش سوزی در معبد رخ داد و باعث شد تا آن را دوباره از اول بسازند. اما ایندفعه در سال 118 امپراتور هادریان دستور داد که این معبد را به شکل دایره ای و متفاوتی بسازند. همینطور او برای بزرگداشت اولین سازنده معبد دستور داد تا نام مارکوس آگریپا را روی کتیبه بالای معبد بنویسند که امروزه توریست ها و گردشگران تور لحظه آخری اروپا میتوانند آن را در بالای ستون ها و زیر سنتوری ببینند. در این کتیبه به زبان لاتین نوشته شده "مارکوس اگریپا، پسر لوسیو، کنسول روم برای سومین بار این بنا را ساخته است." ساخت معبد جدیدی که امروزه میبینید حدود هفت سال به طول انجامید اما در آخر در سال 125 میلادی ساخته شد. 

تاریخچه معبد پانتئون

تغییر کاربری معبد پانتئون

معبد خدایان پانتئون در اوایل قرن هقتم از معبد به کلیسای مریم مقدس و شهدا تغییر کاربری داد. همین تغییر کاربری موجب شد که در طول دوران قرون وسطی از این بنا استفاده شده و مورد حفاظت قرار گیرد. امروزه از ساختمان های باقی مانده روم باستان تنها معبد خدایان پانتئون بوده که بهترین شکل از ان محافظت شده و مورد استقبال توریست های تور لحظه آخری ایتالیا قرار گرفته است. 

تغییر کاربری معبد پانتئون

معماری این معبد و مقبره خدایان

معبد خدایان پانتئون در رم دارای ایوان ورودی بوده که ایوان شانزده ستون بزرگ سنگی در سه ردیف می باشد. هشت ستون در ردیف جلویی و چهار ستون در هرکدام از ردیف های دیگر قرار دارند. هرکدام از ستون های بلند شصت تنی که یک و نیم قطر دارند، در کشور مصر تراشیده و ساخته شده و با کشتی به رم آورده شده اند. همینطور سنتوری این بنا، یعنی قسمت مثلثی شکل بالای ستون ها، مجسمه های برنزی داشته که به دستور پاپ اوربان هشتم از سنتوری جدا شده و از آن در ساحت کلیسای سن پیتر استفاده شده است. و اما میرسیم به پرطرفدارترین قسمت های این معبد بین توریست ها و گردشگران تور ارزان ایتالیا که مقبره خدایان می باشد. هفت فرورفتگی در دور تا دور فضای داخلی معبد وجود داشته که در ابتدا برای هفت خدا و در ارتباط با هفت سیاره خورشید، مشتری، مرکوری، مریخ، ماه، زحل و زهره ساخته شده بودند اما بعد از تغییر کاربری این معبد به کلیسا، این مقبره نیز به شهدا و قدیسین مسیحی اختصاص داده شد. 

معماری این معبد و مقبره خدایان

ساعات بازدید از معبد خدایان پانتئون در رم

تورییست ها و گردشگران تور ارزان اروپا میتوانند هر روز هفته به جز روزهای یکشنبه از ساعت هشت صبح تا هفت بعد از ظهر از معبد خدایان پانتئون در رم دیدن کنند. روزهای یکشنبه نیز این معبد از ساعت نه صبح تا شش بعد از ظهر اماده بازدید توریست ها و گردشگران است. روزهای تعطیل رسمی میتوان بین ساعات نه صبح تا یک بعد از ظهر از معبد دیدن کرد.