مسجد سلطان صلاح الدین عبدالعزیز شاه کوالالامپور : بزرگترین مسجد در مالزی، مسجد سلطان صلاح الدین عبدالعزیز شاه است. این مسجد در قسمت غربی شهر کوالالامپور قرار داشته و البته به مسجد آبی و مسجد شاه علم نیز معروف می باشد. مسجد آبی مالزی، دومین مسجد بزرگ آسیای شرقی، عبد از مسجد جاکارتای اندونزی است. علت اینکه چرا به این مسجد، مسجد آبی می گویند، گنبد نیلگونی با رنگ های آبی و سفید رنگش می باشد. مسجد سلطان صلاح الدین عبدالعزیز شاه کوالالامپور یکی از شاهکارهای معماری اسلامی را به رخ توریست ها و گردشگران تور مالزی می کشد. هر چهار مناره از این مسجد 142 متر طول داشته و پنجایش این مسجد روزانه 24000 نمازگزار می باشد. مسجد سلطان صلاح الدین عبدالعزیز شاه علاوه بر استفاده از معماری مالزی، از بسیاری از معماری های سراسر دنیا نیز استفاده شده است. به همین علت است که این مسجد از سالی که ساخته شده تاکنون دارای معماری مدرنی است. لازم به ذکر بوده که گنبد نیلگون این مسجد از معماری سنتی ایرانی و معماری مالایی الهام گرفته شده است. ستون های بلند و قطور آن نیز در کلیساهای اروپایی استفاده می شوند و به همین خاطر داخل مسجد فضایی معنوی دارد. اما یکی از زیباترین قسمت ها از معماری این مسجد، استفاده از خوشنویسی اسلامی است. روی گنبد اصلی این مسجد آیه های قرآن با خط بسیار زیبا از هنر خوشنویسی اسلامی نوشته شده است. این مسجد از بالاترین نقطه گنبد تا پایین ترین نقطه آن ارتفاع 140 متری داشته که با چهارده مناره سفید و آبی احاطه شده اند.

مسجد سلطان صلاح الدین عبدالعزیز شاه کوالالامپور

تاریخچه مسجد سلطان صلاح الدین عبدالعزیز شاه کوالالامپور

ساخت مسجد سلطان صلاح الدین عبدالعزیز شاه در سال 1974 یعنی سال 1351 به دستور سلطان صلاح الدین عبدالعزیز شاه شروع شد و سپس هشت سال طول کشید تا این مسجد در شهر شاه علم کوالالامپور ساخته شود. مالزی مسجدهای بزرگ دیگری هم مثل مسجد آهنی، مسجد نگارا، مسجد ولایت، مسجد کوالالامپور، مسجد زاهر و ... اما مسجد سلطان صلاح الدین عبدالعزیز شاه بزرگ ترین مسجد مالزی بوده که تاکنون توانسته خود را به همین شکل حفظ کرده و مورد استقبال توریست ها و گردشگران تور لحظه آخری مالزی قرار بگیرد.

تاریخچه مسجد سلطان صلاح الدین عبدالعزیز شاه کوالالامپور

ساختمان و باغ مسجد سلطان صلاح الدین عبدالعزیز شاه کوالالامپور

این مسجد ساختمانی سه طبقه داشته و اولین طبقه از آن برای کتابخانه، انجام فرایض دینی، دفتر مسجد و مذهب اسلام می باشد. به ترتیب طبقه دوم و سوم برای آقایان و بانوان بوده و که میتواند پذیرای 24000 نمازگزار در یک روز باشد. مسجد سلطان صلاح الدین عبدالعزیز شاه کوالالامپور در یک باغ بزرگ و بسیار زیبا به مساحت چهارده هکتار قرار داشته. این باغ الهام گرفته از باغ بهشتی بوده که در کتاب قرآن به آن اشاره شده است. باغ مسجد سلطان صلاح الدین عبدالعزیز شاه معمولا محل برپایی اعیاد مذهبی و نمایش دادن آثار هنری مثل مجسمه های دست ساز، نقاشی ها و خوشنویسی و ... از هنرمندان کشور مالزی می باشد. توریست ها و گردشگران مسلمان تور ارزان مالزی میتوانند برای خواندن نماز از این مسجد استفاده کرده و همینطور بازدید هم از آن داشته باشند. 

ساختمان و باغ مسجد سلطان صلاح الدین عبدالعزیز شاه کوالالامپور