مزایا و معایب سفر زمینی به گرجستان : گرجستان به تازگی به یکی از مقاصد محبوب توریست ها و گردشگران تبدیل شده است، چرا که هزینه ای کم برای سفر نیاز داشته و احتیاجی به ویزا ندارد. به همین دلایل توریست ها و گردشگران ایرانی این کشور را به عنوان مقصدی راحت و مناسب انتخاب می کنند. توریست ها و گرشگران ایرانی تور گرجستان میتوانند از دو راه وارد این کشور شوند، یک راه هوایی و دیگری راه زمینی بوده که به چند روش مختلف تقسیم می شود. اگر میخواهید سفری آرام و راحت داشته باشید و البته زمان هم برایتان اهمیت دارد، سفر هوایی را انتخاب کنید. اما اگر روحیه ای ماجراجویانه دارید، بهتر است راه زمینی را انتخاب کرده و خود را آماده یک سفر پر رمز و راز و عالی کنید. این مطلب را برای این افراد که قصد سفر زمینی به سمت گرجستان را دارند آماده کرده ایم و در آن مسیرها و راه های مختلف، هزینه ای که در این سفر زمینی استفاده می شود و به طور کلی مزایا و معایب آن را توضیح داده ایم . با لست تورز همراه باشید. 

مزایا و معایب سفر زمینی به گرجستان

سفر زمینی به گرجستان مقرون به صرفه است؟

مقایسه کردن سفر زمینی با تور لحظه آخری گرجستان، از نظر هزینه و مقرون به صرفه بودن آن به عامل مختلف بستگی دارد. به عنوان مثال اینکه چند روز قصد دارید در سفر باشید، هزینه ای که برای آن در نظر گرفته اید، مقدار خرید شما، انتخاب مسیرها و مقصدهای شما و ... همه عامل موثری برای پاسخ به این سوال هستند. اما اگر به طور کلی، هدفتان رسیدن به کشور گرجستان باشد، سفر زمینی هزینه کمتری برای شما خواهد داشت اما در کنار آن استرس و زمان را هم باید در نظر داشته باشید. اگر واقعا مایل به سفر زمینی به کشور گرجستان هستید، باید حس و حال و روحیه ای ماجراجویانه داشته باشید و تمام مشکلاتی که ممکن است بروز دهد، به خصوص ساعات طولانی که قرار است رانندگی کنید را در نظر داشته باشید. در تورها راحت ترین سفر، سفر چند ساعته با هواپیما می باشد. 

سفر زمینی به گرجستان مقرون به صرفه است؟

برای سفر به گرجستان میتوان از چند روش زیر استفاده کرد :

  • سفر با خودروی شخصی
  • سفر با قطار از کشور سوم
  • حمل و نقل عمومی (اتوبوس)
  • سفر زمینی با خودروی شخصی به گرجستان از سمت کشورهای ارمنستان و ترکیه

انتخاب مسیر از کشورهای مختلف به گرجستان

از آنجایی که ایران با کشور گرجستان مرز زمینی ندارد، بنابراین توریست ها و مسافران زمینی باید از یک کشور سوم گذر کنند تا به گرجستان برسند. بیشتر توریست ها و گردشگران ایرانی، مسیری که از ترکیه میگذرد را به جای کشورهای ارمنستان و آذربایجان انتخاب می کنند. آذربایجان تا رجستان فاصله بیشتری داشته و مقررات ورود خودروی آن کمی سخت می باشد. ارمنستان نیز جاده های خوبی نسبت به ترکیه ندارد. 

انتخاب مسیر از کشورهای مختلف به گرجستان

سفر به گرجستان از کشورهای آذربایجان، ارمنستان و ترکیه 

هرکدام از مسیرهای آذربایجان، ارمنستان و ترکیه مزایا و معایب خود را دارند که در ادامه مزایا و معایب هرکدام از آن ها را به صورت جداگانه برای مسافران گرجستان شرح می دهیم :

سفر زمینی به گرجستان از راه آذربایجان

توریست ها و گردشگران ایرانی، باید برای ورود به کشور آذربایجان، ویزا داشته باشند. دریافت ویزای این کشور به صورت اینترنتی نیز امکان پذیر می باشد. همینطور اگر مسیر بازگشت خود را هم این کشور انتخاب کنید، باید ویزای برگشت همراه داشته باشید. ورود به کشور آذربایجان از ایران با دو منطقه مرزی بیله سوار و استارا امکان پذیر است. گذر کردن از این مرزها ممکن است با معطلی همراه باشد.

سفر زمینی به گرجستان از راه آذربایجان

سفر زمینی به گرجستان از طریق ترکیه

بیشتر افراد، مسیر انتخابی برای ورود و خروج را کشور ترکیه قرار میدهند. این افراد در هنگام عبور از این کشور، گشت و گذاری هم در آن می کنند. اگر با اتوبوس از این مسیر گذر می کنید، اتوبوس ها تنها توقف های کوتاهی در این کشور خواهند داشت. اما اگر با خودروی شخصی از این کشور عبور می کنید باید اول از مرز بازرگان عبور کرده و به سمت یکی از دو مرز واله یا سارپی ترکیه حرکت کنید. همینطور مرز سرو و رازی نیز برای خروج از ایران مناسب هستند، اما مدتی بسته بودند.

سفر زمینی به گرجستان از طریق ترکیه

سفر زمینی به گرجستان از طریق ارمنستان

اگر ارمنستان را برای ورود به کشور گرجستان انتخاب کرده اید، باید از مرز نوردوز آذربایجان شرقی عبور کنید. اگر با اتوبوس سفر کرده باشید، در طول مسیر، بازرسی های گمرکی و مراحل اداری مهر زدن به پاسپورت ها که در هر دو سمت مرز انجام می شوند را دیده اید. همینطور بعد از ورودتان به ارمنستان، با جاده ای کوهستانی روبرو می شوید. در ادامه باید از شهرهایی مثل گریس و مغری گذر کنید تا به ایروان رسیده و سپس به سمت مرز ساداخلو حرکت کنید تا به کشور گرجستان برسید. 

سفر زمینی به گرجستان از طریق ارمنستان

مدارک مورد نیاز برای سفر زمینی به گرجستان با خودروی شخصی

قابل توجه توریست ها و مسافران گرجستان، اگر قصد سفر به این کشور را به صورت زمینی و با استفاده از خودروی شخصی دارید، باید گواهینامه بین المللی، دفترچه مالکیت خودرو، بیمه مسافرتی، برگه کاپوتاژ، پلاک ترانزیت و همینطور برچسب ir را از قبل تهیه کرده باشید.

مدارک مورد نیاز برای سفر زمینی به گرجستان با خودروی شخصی

سفر زمینی به گرجستان با قطار

راه های زمینی دیگری هم برای سفر به کشور گرجستان وجود دارند مثل قطار و اتوبوس. هم اکنون قطاری از ایران به مقصد گرجستان وجود ندارد، ولی میتوان از سه کشور دیگر یعنی ترکیه، آذربایجان و ارمنستان به صورت مستقیم و غیر مستقیم با قطار به گرجستان سفر کرد. بیشتر قطارهای این سه کشور، شبانه راه افتاده و کوپه های آن ها دارای تخت می باشند. با اینحال سرعت بالایی ندارند. قطارهایی که هر روز سال از باکو به تفلیس با ارمنستان و ترکیه به سمت گرجستان هستند نیز، یکی از راه های رسیدن به این کشور می باشند. 

سفر زمینی به گرجستان با قطار

سفر زمینی به گرجستان با اتوبوس

اگر هم زیاد اهل سفر با قطار نیستید، میتوانید از یک وسیله حمل و نقل عمومی جاده ای، مثل اتوبوس استفاده کنید. با استفاده از این وسیله نقلیه شما میتوانید دو راه را برای رسیدن به کشور گرجستان استفاده کنید. رایج ترین راه با اتوبوس، حرکت از تهران و یا تبریز به سمت گرجستان است. در این راه اتوبوس ها هر روز از دو پایانه آزادی و بیهقی به سمت دو شهر تفلیس و باتومی گرجستان حرکت می کنند. این اتوبوس ها بیشتر از کشور ترکیه عبور می کنند و چند ساعتی در مرز ترکیه و گرجستان، برای انجام کارهای اداری، بازرسی و گمرکی توقف می کنند. 

سفر زمینی به گرجستان با اتوبوس