مهاجرت به قبرس شمالی از طرق مختلفی امکان پذیر است. از جمله‌ی این راه‌ها می‌توان به تحصیل، کار و سرمایه گذاری اشاره کرد. خرید ملک در قبرس شمالی یکی از محبوب‌ترین روش‌های سرمایه گذاری در این کشور است.

با ما در ادامه‌ی این مقاله همراه باشید تا با بررسی مزایا و معایب خرید ملک در قبرس شمالی، بتوانید بهترین تصمیم را اتخاذ نمایید.

خرید ملک در قبرس شمالی

قبرس شمالی به لحاظ موقعیت جغرافیایی که در آن قرار گرفته است، همواره مورد توجه اقشار مختلف از قدرتمندان جهان تا گردشگران قرار گرفته است.

اقتصاد کشور قبرس شمالی بر پایه‌ی گردشگری است. هر ساله حدود 1 میلیون گردشگر از قبرس شمالی دیدن می‌کنند. آب و هوای معتدل و مدیترانه‌ای، وجود سواحل بکر صخره‌ای و ماسه‌ای، طبیعت شگفت انگیز، وجود هتل‌ها و کازینوهای لوکس و … باعث رونق صنعت ساخت و ساز شده است.

 همچنین وجود دانشگاه‌های بین المللی در این کشور، باعث ورود حجم بالایی از مهاجران تحصیلی از سایر کشورها به قبرس شمالی شده است. دانشجویان نیز برای سکونت به خوابگاه و یا خانه نیاز دارند.

از سوی دیگر قبرس شمالی در محل تلاقی شاه‌راه‌های آبی میان قاره‌های اروپا، آسیا و آفریقا قرار گرفته و محل مناسبی برای بازرگانان به شمار می‌آید. بازرگانان نیز برای استراحت و انجام امور مرتبط خود، به محل سکونت نیاز دارند.

اکثر پروژه‌های معتبری که در قبرس شمالی وجود دارند، در این بازار رقابتی، با اعطای تسهیلات مختلف به خریداران این فرصت را می‌دهند تا بتوانند به صورت اقساطی صاحب خانه شوند.

انواع سند ملکی در قبرس شمالی

اسناد ملکی در قبرس شمالی به سه دسته‌ی کلی تقسیم می‌شوند:

سند ترک:

املاکی با این اسناد، از ابتدا و قبل از جدایی قبرس شمالی و جنوبی، متعلق به ترک‌ها بوده است.

سند معاوضه:

املاکی با این اسناد، قبل از جدایی دو قبرس، متعلق به یونانیان بوده و پس از جدا شدن قبرس شمالی از قبرس جنوبی، بین ترک‌ها و یونانیان معاوضه شده است.

سند اجاره‌ای ( سرقفلی ):

املاکی که اسناد اجاره‌ای دارند، در حقیقت متعلق به اداره‌ی اوقاف یا دولت قبرس شمالی هستند. این املاک را تنها می‌توان به صورت 49-99 ساله از دولت یا اداره‌ی اوقاف اجاره کرد. املاکی با سند اجاره‌ای برای استفاده به منظور سکونت، توصیه نمی‌شود.

املاکی که سند معاوضه و یا سند ترک دارند، از لحاظ اعتبار، کاملا شبیه به هم هستند. دارای مالکیت تام و قابلیت موروثی هستند. با خرید املاکی با اسناد ترک و معاوضه‌ای، سند تک برگ به خریدار ارائه می‌شود.

در زمان خرید ملک و ثبت آن در اداره‌ی ثبت اسناد، متصدی انجام أمور، صحت و نوع سند مورد معامله را به خریدار اطلاع می‌دهد.

مزایای خرید ملک در قبرس شمالی

حداقل مبلغ مورد نیاز برای خرید ملک در قبرس شمالی، 1500 میلیارد تومان است. همانطور که گفتیم برای اینکه بتوانید تصمیم بهتری بگیرید، باید تمام جوانب را بسنجید و به خوبی تحقیق کنید.

در ادامه به بررسی مزایای خرید ملک در کشور قبرس شمالی می‌پردازیم:

روند آسان اداری

برای خرید ملک در قبرس شمالی، نیازی به طی کردن مراحل سخت و طولانی اداری نیست. به راحتی می‌توانید با استخدام یک وکیل، کارهای مرتبط با خرید ملک‌تان را پیش ببرید.

گرچه مراحل خرید ملک ساده است؛ اما با این وجود قبل از انجام هر کاری حتما با مشاوران خبره و مسلط به امور و قوانین کشور قبرس شمالی مشورت کنید.

قیمت مناسب

املاک قبرس شمالی در مقایسه با سایر کشورهای اروپاییِ حوزه‌ی دریای مدیترانه، بسیار ارزان‌تر هستند. حتی شما با نیمی از مبلغ خرید یک ملک در قبرس جنوبی، می‌توانید در قبرس شمالی ملک بخرید.

امکان خرید اقساطی

همانطور که گفتیم پروژه‌های معتبر در قبرس شمالی، با تسهیلات بسیار مناسبی املاک را به فروش می‌گذارند.

شما با پرداخت حداقل 30 درصد از کل مبلغ ملک، می‌توانید برای دریافت اقامت موقت خود و خانواده‌تان اقدام کنید. همچنین برای پرداخت  70 درصد مابقی مبلغ، امکان استفاده از اقساط بلند مدت و بدون بهره را دارید.

حمایت دولت از سرمایه‌ی سرمایه گذاران

پس از پرداخت اولیه‌ی مبلغ ملک ( حداقل 30 درصد )، قرار داد بین شما و فروشنده، در اداره‌ی ثبت اسناد به ثبت می‌رسد. با این کار، امکان فروش یک ملک به چند نفر وجود نخواهد داشت.

رشد سالانه‌ی قیمت ملک

قبرس شمالی یک کشور در حال توسعه است. وجود پررنگ صنعت توریسم و استقبال از خرید ملک باعث شده تا رشد سالانه‌ی قیمت مسکن در این این کشور حدود 5 الی 12 درصد باشد.

حفظ ارزش ملک

خرید ملک در قبس شمالی با واحد پولی پوند انگلستان صورت می‌گیرد. پوند، یکی از با ثبات‌ترین ارزها در برابر تورم و نوسانات ارزی محسوب می‌شود. بنابراین هر ساله قیمت ملک بالا می‌رود در حالی که ارزش خود ملک تنزل پیدا نکرده و حتی افزایش نیز پیدا می‌کند.

کسب درآمد از ملک خریداری شده

برای خرید ملک در قبرس شمالی، نیازی به حضور فرد خریدار در کشور، نمی‌باشد. بنابراین شما می‌توانید ملک خریداری شده را به صورت کوتاه مدت و یا بلند مدت اجاره دهید. دریافت اجاره ملک نیز با پوند انگلستان است.

پایین بودن هزینه زندگی

مخارج و هزینه‌های عمومی در قبرس شمالی با لیر ترکیه انجام می‌شود. با توجه به نرخ تبدیل لیر به ریال ایران، این کشور در زمره کشورهای ارزان قرار دارد.

پایین بودن درصد جرم ( امنیت بالا )

کشور قبرس شمالی جزو 5 کشور امن دنیا قرار دارد. پایین بودن درصد جرم در این کشور باعث شده تا نه تنها ساکنین این کشور بلکه توریست‌ها نیز بتوانند در هر ساعت از شبانه روز با امنیت خاطر در خیابان‌ها، سواحل،  مراکز تفریحی و … حضور پیدا کنند.

مالیات اندک

یکی از مزایای خرید ملک، مهاجرت و زندگی در قبرس شمالی، پایین بودن میزان مالیات پرداختی به دولت است. با وجود این مزیت، میزان بیشتری از درآمد فرد، برای استفاده در اختیارش است.

همچنین این موضوع باعث مقرون به صرفه شدن سرمایه گذاری و استقبال افراد از احداث شرکت، خرید ملک و کمک به سرعت گرفتن پیشرفت قبرس شمالی شده است.

امکان ثبت شرکت از طریق خرید ملک

شما می‌توانید ملک خریداری شده را به دفتر کار خود تبدیل کرده و حتی به صورت دورکاری آن را مدیریت کنید.

معایب خرید ملک در قبرس شمالی

به هر حال هیچ سرمایه گذاری، دارای صد در صد مزیت نیست. برای اتخاذ بهترین تصمیم نیاز است شما علاوه بر مزیت‌های انجام آن عمل، معایب را نیز بدانید.

در ادامه به بررسی معایب خرید ملک در قبرس شمالی می‌پردازیم:

  • فروش ملک در قبرس شمالی کاری دشوار و زمان بر است.
  • ضعف در سیستم حمل و نقل یکی دیگر از معایب زندگی در این کشور است.
  • امکان دریافت پاسپورت قبرس شمالی با خرید ملک وجود ندارد. با این وجود با دریافت کارت شهروندی، از تمام امکانات برخوردار خواهید بود.

منبع: مزایا و معایب خرید ملک در قبرس شمالی