فیلم سینمایی عنکبوت داستان قاتل سریالی ایرانی به نام سعید حنایی است که ملقب به قاتل عنکبوتی بود. این فیلم به کارگردانی ابراهیم ایرج زاد و تهیه کنندگی جواد نوروزبیگی محصول سال 1398 است. این فیلم در ژانر دلهره‌آور و اجتماعی ساخته شده است. با وجود اینکه قتل‌های سریالی این فیلم 20 سال پیش در شهر مشهد رخ داده بود اما کارگردان این فیلم اجازه فیلمبرداری فیلم را در این شهر نتوانست بگیرد.

 

ابراهیم ایرج زاد، کارگردان فیلم عنکبوت با بیان اینکه؛ از همان ابتدا برای ساخت این فیلم اجازه فیلمبرداری در این شهر را نداشته عنوان کرد: هر چیزی که به مشهد ارتباط پیدا می‌کرد؛ خط قرمز پروژه بود. این در حالی بود که حتی اجازه استفاده از لهجه مشهدی را نیز نداشتیم. تمام تمرکز ما بر بازیگران بود و سعی کردیم آوا و آهنگ کمرنگی را در صدای خود ایجاد کنند که در گوش مخاطب اشاره غیر مستقیم به این شهر شود. با توجه به اینکه این اتفاق و قتل‌های زنجیره‌ای در شهر مشهد اتفاق افتاده بود، اما در نهایت این فیلم در تهران اجازه فیلمبرداری و ساخت را گرفت.

چرا عنکبوت

قاتل عنکبوتی لقبی بود که پلیس برای سعید حنایی در نظر گرفته بود. یکی از دلایلی که این قاتل به این لقب شناخته شد، نحوه قتل‌ها و در دام انداختن مقتول توسط سعید حنایی بود. در فیلم دیگری که با مضمون این قتل‌های زنجیره‌ای توسط علی عباسی با نام عنکبوت مقدس ساخته شده است، پوستر فیلم تصویری از مشهد با تیتر اسم فیلم است. همچنین در نمایی از این فیلم که در راستای همین موضوع اما در کشور اردن ساخته شده، خیابان‌ها و کوچه‌های مشهد با مرکزیت حرم مطهر امام رضا (ع) نشان داده می‌شود که شبیه به تار عنکبوت نشان داده می‌شود. لازم به ذکر است که به خاطر این نما و پوستر منتشر شده از مشهد بسیاری از فعالان فرهنگی و رسانه‌ای واکنش تند و شدیدی نشان دادند و این حرکت را توهین به مقدسات و امام رضا (ع) قلمداد کردند.

 

واقعیت پرکششی در دل شهر مشهد

حتما و قطعا پرداختن به قتل‌های سریالی به اسم دین و اعتقادات اسلامی و امر به معروف و نهی از منکر نظرهای بسیاری را همواره در پی خواهد داشت. اما همه این دلایل و نقدها دلیل بر این نیست تا به این موضوع مهم پرداخته نشود. چنانچه کارگران جنسی و خدماتی که این افراد در مشهد و هتل نزدیک حرم ها دارند همواره مورد بحث و جدل میان منتقد‌ها و فعالان اجتماعی بوده است. چنانچه در هنگام وقوع این قتل‌ها بسیاری از تندروهای مذهبی عمل حنایی را بر مبنای مجوزهای شرعی خواندند و تعدادی از رسانه‌های محلی در آن زمان او را شهید راه امر به معروف و نهی از منکر توصیف کردند. کما اینکه سعید حنایی بعد از دستگیری در یکی از مصاحبه‌هایش عنوان کرد: «تا پیش از کشتن این آدم‌ها، باران نمی‌آمد و قحطی شده بود. همین که اطراف حرم را از وجود زن‌های تن فروش پاک کردم، باران آمد. آن موقع فکر کردم که باران به معنی تایید اعمال من توسط خداست»

 

 

تماشای فیلم عنکبوت

این فیلم با توجه به اینکه در ژانر دلهره‌آور و اجتماعی قرار دارد، برای افراد زیر 13 سال مناسب نباشد خانواده می‌تواند با صلاح دید خود این فیلم را برای فرزندان خود به نمایش بگذارد. همچنین اگر جزو افرادی هستید که از تماشای فیلم‌های دلهرهآور و دارای آسیب اجتماعی آزرده خاطر می‌شوید از تماشای آن بپرهیزید. اگر کمی هیجان و دلهره را دوست دارید و از دیدن فیلم‌هایی با مضمون قتل آزرده خاطر نمی‌شوید پیشنهاد ما به شما این است که به شهر مشهد سفر کنید، با رزرو هتل در هتل قصر مشهد اقامت کنید و در نهایت از آرشیو فیلم و عکس این هتل، فیلم را تماشا کنید.