جمهوری لهستان یکی از کشور هایی است که در اروپای مرکزی مستقر است و دارای قدمت تاریخی طولانی می باشد. کشور لهستان توانسته است در طی سال های گذشته و گذر زمان رشد اقتصادی و معیشتی مناسب را داشته باشد و به همین علت به یکی از کشور های مناسب برای سفر چه برای تفریح، تحصیل و یا مهاجرت تبدیل شده است. امروزه افراد زیادی به فکر خرید بلیط و تور ارزان برای سفر به کشور های مختلف هستند تا بتوانند با خصوصیات و جذابیت های آن ها از نزدیک آشنا شوند و اوقات خوشی را سپری کنند.

یکی از مهمترین اولویت هایی که در سفر های خارجه مطرح می شود، کشور مقصد می باشد. اینکه شما بتوانید با فرهنگ، آداب و رسوم و بافت شهری آن ارتباط برقرار کنید تا در نهایت از گذران وقت خود در کنار دوستان و آشنایان در کشور های جذاب و جدید لذت ببرید. برای اینکه بتوانید با تاریخ، جغرافیا و مهمترین نکات در رابطه با هر کشوری آگاه شوید، بهترین انتخاب شما مطالعه مقالات مرتبط می باشد که به معرفی بخش های مختلف و کشور های حوزه های متفاوتی می پردازد. هدف اصلی این مقاله نیز همین مورد می باشد که شما را به صورت کامل و جامع با کشور لهستان آشنا کند تا سپس بتوانید انتخاب خود را برای خرید بلیط و تور لحظه آخری خارجی نهایی کنید.

در این مطلب با ما همراه باشید تا به صورت کامل، جامع و قدم به قدم به معرفی و توضیح بخش ها و اجزای مختلف کشور لهستان بپردازیم، از تاریخ غنی و گذشته این کشور گرفته تا جغرافیای انسانی، معایب و جاذبه های گردشگری لهستان و همه چیز درباره لهستان را فرا بگیرید.

لهستان کجاست؟

از لحاظ جغرافیایی، لهستان موقعیت بسیاری مناسبی را دارد و توسط کشور های قدرتمند و متمدنی احاطه شده است و با قرار گیری در مرکز اروپا از غرب با آلمان، از جنوب با جمهوری چک و اسلواکی، از شرق با اوکراین، بلاروس و لیتوانی و از شمال با روسیه و دریای بالتیک همسایه است. جمهوری خلق لهستان با نام پولند یا Poland شناخته می شود و در اصل به صورت محلی آن را با نام پولسکا می شناسند.

علت نامگذاری لهستان چیست؟

شاید برای شما نیز این سوال پیش آمده باشد که چرا به پولند لهستان می گوییم؟ بعضا گفته می شود که در سرزمین کنونی لهستان قومی با نام له زندگی می کرده است و در اصل زمانی که برای اولین بار در انی کشور دولتی مستقل تشکیل شد، نام این کشور را بر همین اساس انتخاب کرده اند. البته قابل توجه است که بعدها این کشور نام قوم پولنی که آن ها هم در این کشور می‌زیستند، را برای خود برگزید.

جغرافیای محیطی

یکی از مواردی که برای کشور مقصد و سفر کردن به کشور های مختلف از اهمیت بسیاری برخوردار است وضعیت آب و هوایی و همچنین جغرافیای محیط می باشد که باعث می شود شرایط زندگی متفاوت باشد. لهستان جزو کشور هایی است که دارای کوه های بسیاری اندکی می باشد ولی در عوض به صورت فراوان آب دارد و آب و هوای آن نیز به صورت اقیانوسی است که باعث می شود زمستان ها بسیار سرد باشند و در تابستان نیز درجه حرارت تا دمای 33 درجه بالای صفر برسد.

کشور لهستان از لحاظ جغرافیایی در اروپای شرقی و مرکزی قرار دارد که در 25 درجه شمال و همچنین 20 درجه شرقی واقع شده است. کشور لهستان توانسته است از نظر وسعت رتبه پنجم در کشور های اروپایی و همچنین رتبه شصت و نهم را در کشور های تمامی دنیا بدست بیاورد. درصد زیادی از خاک این کشور مسطح می باشد و بخش های جنوب آن نیز دارای رشته کوه های بخصوصی است.

جغرافیای انسانی

حال که به ارائه توضیحی کامل در رابطه با جغرافیای محیطی پرداختیم، وقت آن است که سری به جغرافیای انسانی بزنیم و در رابطه با لهستان اطلاعات کاملی را به شما ارائه دهیم. کشور لهستان بر اساس آمار های منتشر شده در سال 2020 دارای جمعیتی معادل 37.95 میلیون نفر می باشد و همچنین قابل توجه است که نرخ تولد در این کشور به نسبت نرخ مرگ  برتری بخصوصی ندارد و به همین علت جمعیت آن در حال رشد نیست.

دین کشور لهستان چیست؟

ریشه اصلی مردم و ساکنین کشور لهستان را سیلیسیان و کاشوبیان تشکیل می دهند که در اصل باعث می شود به صورت کلی درصد بیشتری از جمعیت این کشور نیز از دو نژاد مذکور باشند. همچنین دین اصلی مردم لهستان مسیحی می باشد که 95 درصد آن ها پیرو مذهب کاتولیک رومن و ۵ درصد دیگر نیز پیرو مذاهب ارتدکس و پروتستان هستند. باید به این مورد توجه داشته باشید که از نظر مردم لهستان، دین ارزش بسیاری دارد.

به طوری که نزدیک به 50 درصد از آن ها به صورت منظم و مرتب در برنامه و آیین های دینی خود شرکت می کنند و می توان از بین تمامی کشور های اروپایی، مردم این کشور را معتقد ترین به مذهب کاتولیک دانست. زبان کشور لهستان نیز لهستانی می باشد که در اصل در گروه زبان های اسلاوی غربی قرار گرفته است و در چند مورد به زبان لاتین شباهت بسیاری دارد.

تاریخچه لهستان

یکی از اولین خاندان های سلطنتی در کشور لهستان خاندان پیاست می باشد که به مدت چهارصد سال یعنی از اوایل قرن دهم تا سال 1370 میلادی در کشور لهستان سلطنت کرده است. در سال 1941 میلادی بود که آلمان خاک لهستان را اشغال کرد و در طول جنگ جهانی لهستان خسارات بسیاری را متحمل شد. در آن زمان شش میلیون لهستان که در اصل نیمی از آن ها یهودی بودند کشته شدند و همچنین 2.5 میلیون نفر نیز به اردوگاه های کار اجباری فرستاده شدند.

در اویل سال 1945 میلادی بود که خاک لهستان به صورت کامل به دست روسیه یا شوروی سابق افتاد و از آن به بعد این کشور بر اساس قوانین حذب کمونیستی کارگران متحد اداره شد. با گذر سال ها و در تاریخ 28 ژوئن 1956 شاهد اولین بحران کارگری ضد کمونیستی جهان در شهر پوزنان لهستان بودیم که نتیجه آن نیز با گران شدن اجناس در سال 1980 باعث شد که کارگران دست به اعتصاب بزنند. اعتصابی که سرانجام باعث شد تا یکی از بزرگترین تحولات این کشور در قرن جاری رقم بخورد.

در سال 1981 میلادی بود که اعتصابات انجام شده به اوج خود رسید و همین مورد باعث شد که دولت کمونیستی در سیزدهم دسامبر اعلام وضع جنگی و فوق العاده کند. در نتیجه همین دستور، شورای نظامی قدرت مطلق را در دست گرفت و از آغاز سال 1982 بود که به مراتبط وضعیت بهتر شد و تا پایان سال 1983 شاهد برداشته شدن حکومت نظامی بودیم. نهایتا در سال 2004 نیز شاهد عضویت لهستان در اتحادیه اروپا بودیم و امروز این کشور جزوی از پیمان آتلانتیک شمالی یا همان ناتو می باشد.

امنیت لهستان چگونه است؟

یکی از مسائلی که ممکن است ذهن افرادی که به فکر سفر و یا مهاجرت به لهستان هستند را درگیر کند، وضعیت امنیت مالی و جانی می باشد و اینکه به صورت کلی امنیت لهستان چگونه است؟ در کشور لهستان، از لحاظ امنیت جانی نگرانی وجود ندارد چرا که کشور لهستان با همکاری در پیمان نامه های اروپایی و بی طرف بودن در حوادث نظامی توانسته است وضعیت جالبی را ایجاد کند و علاقه ای نیز به جنگ و حوزه های مربوط به آن ندارد.

از جهت دیگر کشور لهستان یکی از بهترین سرزمین ها برای فعالیت مالی می باشد چرا که آمار های منتشر شده وضعیت بسیار مناسب و جذابی را توصیف می کنند. به صورت کلی امنیت اقتصادی در کشور لهستان برای کارآفرینان خارجی رتبه اول را دارد و دولت لهستان همیشه سعی کرده است از ایده‌های بزرگ استقبال کند. همچنین قابل توجه است که نرخ مالیات در این کشور 19 درصد اعلام شده است که به نسبت کشور های مجاور بسیار کم می باشد. همچنین در این کشور به میزان ۷ درصد از نیروی کار در زمینه کشاورزی جذب می‌شوند و در حدود ۸ درصد از نیروی کار نیز در فضای تولید ناخالص دیده می شود که آمار بسیار مناسبی است.

صنایع کشاورزی و اقتصادی لهستان هر روز و هر سال در حال رشد و ایجاد رکورد های جدید هستند که باعث شده است لهستان یکی از کشور های در حال پیشرفت لحاظ شود که دارای تمامی منابع اقتصادی و طبیعی مورد نیاز خود می باشد. در حال حاضر کشور لهستان دارای دو میلیون مزارع خصوصی می باشد که 90 درصد آن ها در وضعیت اشتغال قرار دارند و می توانید گفت از این جهت کشور لهستان دارای شغل های بسیاری در زمینه کشاورزی می باشد. همچنین در سال گذشته شاهد پیشرفت 26 درصد میزان تولید محصولات کشاورزی در لهستان بودیم که نشان می دهد تمرکز بسیاری بر روی این موضوع دارند.

معایب زندگی در لهستان کدامند؟

هر مکان، شهر و کشوری علاوه بر اینکه دارای مزایا و ویژگی های بخصوص خود است که باعث می شود افراد زیادی به آن جذب شوند، معایبی نیز دارد که شاید باعث شوند که بسیاری از افراد از سفر یا مهاجرت به آن کشور صرف نظر کنند. کشور لهستان نیز از این قاعده مستثنا نیست و در این بخش از مطلب به ذکر مهمترین معایب زندگی در لهستان می پردازیم.

اولین مورد وجود سطح بالایی از بروکراسی در کشور لهستان است که دارای تضاد بالایی با وضعیت و پیشرفت های حاصل شده در این کشور می باشد. شما برای اینکه بتوانید شرکت و یا برندی را برای خود ثبت کنید نیازمند پر کردن فرم ها و آیین نامه های بسیاری هستید که می تواند در بعضی از شرایط برای شما بسیار دشوار باشد. البته از جهت دیگر دولت همیشه به فکر مشتری است و سطح ارائه خدمات به مشتری درحال افزایش می باشد.

مورد دیگر کیفیت پایین بهداشت عمومی و مراقبت های درمانی عموم می باشد. به صورت کلی در کشور های خارجی شاهد این هستیم که درمان های باکیفیتی در سطح عمومی انجام نمی شود و شما برای اینکه بتوانید بهتری درمان را دریافت کنید باید اقدام به پرداخت هزینه بخصوصی کنید. بخش عمومی به علت اینکه برای افراد مشمول بیمه رایگان است، دارای کیفیت آنچنانی نیست.

آب و هوای هر کشور دارای تفاوت های قابل توجهی است که می تواند برای بعضی از افراد مناسب نباشد. برای مثال افرادی که عادت به زندگی در کشور های 4 فصل و اقلیمی دارند نمی توانند به کشور های سردسیر نظیر روسیه سفر کنند چرا که به آب و هوا و دمای محیطی آن عادت ندارند. در کشور لهستان آب و هوای متعادلی وجود دارد و اگر که شما به هوای گرم و معتدل عادت داشته باشید، روزهای سرد زمستان ممکن است برای شما دشوار باشد.
زیر ساخت های جاده ای نامناسب در مقایسه با اروپا را می توان یکی دیگر از مشکلات و معایب کشور لهستان دانست. در کشور های اروپایی متمدن، شاهد ساختار های باکیفیت تری برای جاده های عمومی هستیم که باعث شده است به نسبت کشور هایی نظیر لهستان برتری داشته باشند. البته قابل توجه است که به لطف کمک های مالی اتحادیه اروپا در سال های گذشته بزرگراه های جدید در لهستان ساخته شده اند.

در آخر نیز باید به دشواری یادگیری زبان لهستانی توجه داشته باشید که می تواند برای بسیاری از افراد مورد بسیار مهمی باشد. شما برای اینکه بتوانید اقدام به تحصیل و یا اقامت در این کشور کنید، باید به صورت کامل و نیتیو زبان لهستانی را بیاموزید. معمولا زبان لهستانی به عنوان یکی از دشوار ترین زبان های دنیا شناخته می شود و به همین علت یادگیری آن بسیار سخت خواهد بود. البته اگر برای سفر به لهستان انگیزه مهمی داشته باشید می توانید از پس این کار بر بیایید.

مشاغل مورد نیاز لهستان کدامند؟

اگر به فکر اقامت و یا مهاجرت کاری به کشور لهستان باشید، باید تمامی جوانب را مورد بررسی قرار دهید و مشاغل و وضعیت شغلی نیز یکی از این موارد می باشد که از اهمیت بسیاری برخوردار است. هر ساله شاهد تقاضای بالایی از ایرانیان برای دریافت ویزای کاری در لهستان هستیم و همیشه این سوال بوجود می آید که مشاغل مورد نیاز لهستان کدامند؟ بر اساس آمار منتشر شده در سال 2021 شاهد این هستیم که 7 شغل اصلی در کشور لهستان وجود دارند که نیاز بسیاری به آن ها احساس می شود. در این بخش از مطلب با ما همراه باشید تا به معرفی هفت شغل مذکور بپردازیم:

  • مهندسان
  • پزشکان و پرستاران
  • متخصصان فناوری اطلاعات
  • تکنسین ها
  • مددکاران
  • متخصصان ساخت و ساز و تعمیر
  • رانندگان و اپراتورهای دستگاه 

حال که در رابطه با شغل های محبوب و مورد نیاز کشور لهستان اطلاعات جامع و کاملی بدست آورده اید بهتر است که در رابطه با شرایط کاری و قوانین این کشور نیز اطلاعاتی کسب کنید. در کشور لهستان، تمامی کارفرمایان موظف هستند که پرسنل کاری خود را بیمه کنند و برای کارکنان خود نیز پاداش مشخصی را در نظر داشته باشند و با تعیین ساعت کاری مشخص و استاندارد باید قوانین را رعایت کنند. در کشور لهستان در 5 روز کاری به صورت استاندارد و میانگینی 40 ساعت کار و به تعبیر دیگر 8 ساعت در روز مناسب است.

جاذبه های گردشگری لهستان

کشور لهستان با داشتن تاریخچه جذاب توانسته است به یکی از مناطقی تبدیل شود که دارای جاذبه های گردشگری و تاریخی بسیاری است و از این جهت افراد زیادی به فکر سفر توریستی و استفاده از تور لحظه آخری برای سفر به این کشور و گشت و گذار هستند. اگر شما نیز علاقه دارید تا جاذبه های گردشگری لهستان را از نزدیک بازدید کنید بهتر است که به خرید بلیط لهستان بپردازید. در این بخش از مطلب با ما همراه باشید تا به معرفی جاذبه های گردشگری لهستان بپردازیم.

معدن نمک Wieliczka

اولین جاذبه گردشگری که در این مطلب به معرفی آن می پردازیم معدن نمک Wieliczka می باشد که در کشور لهستان و همچنین در کشور های مختلف دنیا محبوبیت بسیاری دارد و سالانه افراد زیادی برای بازدید از این مکان به کشور لهستان سفر می کنند. نظر شما درباره معدن نمک چیست؟ آیا علاقه ای به بازدید از آن دارید؟ قابل توجه است که معدن نمک شباهت زیادی به دریاچه‌های نمک دارد و درون آن تلی از دانه‌های سفید و بلورین نمک انباشته شده است.

این معدن در دوران رنسانس یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌های تجاری اروپا بوده است و می توان گفت که در آن زمان حکم طلای سفید را در سر تا سر جهان داشته است. بر همین اساس هر کشوری که در دوران مذکور دارای چنین منابعی بود به عنوان یکی از ثروتمند ترین کشور های جهان شناخته می شد. تنها چند سال طول کشید که این ماده به تولید انبوه رسید و دیگر از آن به عنوان ماده ای نایاب یاد نمی شود. در سال 1996 بود که پس از رخ داد این اتفاق روند برداشت نمک از معدن نمک Wieliczka در لهستان متوقف شد. امروزه این معدن به یکی از جاذبه گردشگری بی‌همتا در لهستان تبدیل شده است.

میدان اصلی بازار ورشو

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری کشور لهستان میدان اصلی بازار ورشو می باشد که در پایتخت لهستان یعنی شهر ورشو قرار دارد و از این میدان در قرن های بسیاری به عنوان پایتخت فرهنگی کشور یاد شده است. در اواخر جنگ جهانی دوم بود که حدود 85 درصد از این ناحیه و سازه از بین رفت ولی دولت و مردم لهستان با اختصاص بودجه به این اثر و جاذبه گرشگری، دست به بازسازی آن زدند تا به مانند گذشته افراد زیادی به دیدن آن بیایند.

زمانی که پای خود را در این منطقه بگذارید، در همان لحظه آغازین خانه‌هایی با معماری قرون‌ وسطایی، گوتیک و ساختمان‌ های رنگارنگ رنسانسی را خواهید دید، ساختمان هایی که سبک های معماری چندین و چندساله اروپا را در یک قاب برایتان به نمایش گذاشته‌اند و شما می توانید از تماشای آن ها لذت ببرید. اگر با دقت به اطرافتان نگاه کنید، یک مجسمه برنز قرن نوزدهمی را نیز درون میدان خواهید دید که به خوبی به نمای کلی محله زیبایی داده است.

مجسمه مذکور ظاهری شبیه به یک پری دریایی دارد که شمشیر به دست ساخته شده است و در اصل نمادی از ورشو در زمان قرون وسطی می باشد. شاید بتوان مجسمه برنزی را یکی یا از دیدنی ترین مناظر لهستان دانست که توانسته است از جنگ و ویرانی های متعدد جان سالم به در ببرد و عظمت این کشور را به همگان اثبات کند.

قلعه مالبورک در شهر مالبورک

قلعه مالبورک در شهر مالبورک آخرین جاذبه گردشگری است که در این مطلب به معرفی آن می پردازیم، این قلعه دارای جذابیت و البته عظمت بسیاری است و به همین علت توانسته است چشم افراد زیادی را به خود درگیر کند. قلعه مذکور در قرن سیزدهم توسعه یافته است و در آن زمان از این بنا توسط شوالیه‌های توتونی برای شکست دشمنان لهستان و حاکمیت بر سرزمین‌های شمالی بالتیک استفاده می شد که توانسته بود وظیفه خود را به نحو احسنت انجام دهد.

در آغاز کار این قلعه شبیه به یک دژ کوچک بود اما به مرور و گذر زمان تعداد شوالیه های توتنی در این ساختمان بیشتر و بیشتر شدند و به همین علت قلعه نیز بزرگ و بزرگتر شد. امروزه از این قلعه به عنوان بزرگترین سازه با معماری گوتیک در جهان یاد می شود که شهرت آن نیز بی دلیل نیست.

شهرهای لهستان کدامند؟

کشور لهستان، دارای شهر های متعدد است که هر کدام تاریخچه بخصوص خود را دارند و در دوره های زمانی مختلف شاهد تغییراتی بسیاری در ساختار کشور نظیر تغییر پایتخت و مکان های گردشگری و تاریخی بوده ایم. در این بخش از مطلب با ما همراه باشید تا به معرفی شهر های محبوب و مشهور لهستان بپردازیم.

  • شهر ورشو پایتخت لهستان
  • شهر اوپوله
  • شهر شچچین
  • شهر پوزنان
  • شهر کراکوف
  • شهر الشتین
  • شهر کاتوویتس
  • شهر کیلتس

تور لحظه آخری و تور ارزان لهستان

حال که به صورت کامل به آشنایی با فرهنگ لهستان، آشنایی با شهر های لهستان، وضعیت جفرافیایی، مالی و گردشگری آن پرداخته اید وقت آن رسیده است که به فکر سفر و خرید بلیط برای تهیه تور ارزان لهستان و یا خرید تور لحظه آخری باشید. شما می توانید برای سفر به کشور های مختلف و استفاده از امکانات و خدمات مختلف ما نظیر تور استانبول و تور آنتالیا با پشتیبانی ارتباط برقرار کنید. شعار ما ارائه بهترین خدمات در مسیر جلب رضایت مشتری است.