قلعه گونیو باتومی گرجستان : گونیو یکی از قدیمی ترین قلعه های گرجستان است. این قلعه حدودا چهار هکتار مساحت داشته و قدمتی که دارد به هزار سال قبل برمیگردد. بیشتر باستان شناسان نیز این قلعه مهم و بزرگ را برای زمان سده پانزده تا هفدهم قبل میلاد شناسایی کرده اند.  قلعه گونیو باتومی گرجستان در طول سال ها به خاطر موقعیت بسیار استراتژیکی که داشته، میزبان قوم ها مختلفی بوده و سه دوره متفاوت دارد. اولین دوره این قلعه رومیان، دومین بیزانس و آخری عثمانی ها بوده که از 1547 قلعه را گرفتند. افسانه ای هم در رابطه با این قلعه وجود دارد که میگوید زمانی که این قلعه در اختیار رومی ها بوده آسپاروس، پسر پادشاه و شخصی که توسط جیسون کشته شد در این قلعه دفن شده اند.

قلعه گونیو باتومی گرجستان

معماری و طراحی قلعه گونیو باتومی گرجستان

تمام طراحی و معماری این قلعه قدیمی و تاریخی از زمان های قدیم تا کنون تقریبا همانطور که بوده هست. طول قلعه نهصد متر و ارتفاع آن پنج متر است. در اولین طراحی این قلعه، حدودا 22 ستون به ارتفاع هفت متر در نظر گرفته شده بود اما امروزه تنها هجده تا از آنها باقی مانده است. حدودا چهار ورودی و خروجی در این قلعه وجود داشت که اکنون ورودی غربی آن سالم مانده است.

معماری و طراحی قلعه گونیو باتومی گرجستان

ساعات بازدید و دسترسی های نزدیک به قلعه گونیو باتومی گرجستان

توریست ها و گردشگران تور گرجستان هر روز هفته از ساعت ده صبح تا پنج بعد از میتوانند از قلعه گونیو باتومی گرجستان دیدن کنند. این قلعه در فاصله پانزده کیلومتری باتومی، دهانه رودخانه چورکی روستای گونیو در آجارا قرار داشته با شمال مرز ترکیه چهار کیلومتر فاصله دارد. هزینه ورودی برای بازدیدکنندگان نیز سه لاری و برای راهنما ده دلاری می باشد.