قلعه فورت الکساندر سن پترزبورگ : شهر سن پترزبورگ، به خاطر قرار داشتن در راس خلیج فنلاند در دریای بالتیک، بوسیله قلعه های خلیجی بسیاری حفظ می شد. این قلعه ها را بیشتر میتوان نزدیک به جزیره کاتلین، وسط گردنه باریک خلیج پیدا کرد. همینطور بعضی از آن ها نیز بین جزیره و لب ساحل خلیج قرار دارند. هدف اصلی ساخت و ساز این قلعه در سن پترزبورگ، ساخت یک دیوار دفاعی بزرگ و قوی در مقابل حمله های دشمن از راه دریا بود، به همین خاطر این قلعه ها را بلافاصله بعد از تاسیس سن پترزبورگ ساختند. در نهایت، ساخت چهل قلعه میان ساحل جنوبی و قسمت شمالی خلیج فنلاند، دو قرن به طول انجامید. نصف بیشتر این قلعه ها در جزیره های مصنوعی هستند.

قلعه فورت الکساندر سن پترزبورگ

معروف ترین قلعه این خلیج

اما یکی از این قلعه ها که سالیان سال است توجه خیلی ها از جمله توریست ها و گردشگران تور روسیه را به خود جلب کرده، قلعه فورت الکساندر است. این قلعه که در خلیج فنلاند قرار داشته نیز به هدف مقابله در برابر حمله های دشمن ساخته شده بود، اما اکنون به یکی از جاذبه های گردشگری این شهر تبدیل شده است. این قلعه معروف، به دست پادشاه نیکولای بین سال های 1838 تا 1845، در یک جزیره مصنوعی بنا شده بود و نام آن هم از برادر او، الکساندر اول گرفته شده است.

معروف ترین قلعه این خلیج

اهمیت وجود قلعه فورت الکساندر سن پترزبورگ

اهمیت وجود این قلعه در جنگ، وسعت آن به اندازه 540 متر در سه طبقه و همینطور داشتن اتاق های بسیاری برای اقامت هزاران نفر بود. حدود 103 توپ و 34 اسلحه روی سقف این قلعه قرار داشت. با این وجود، قلعه فورت الکساندر سن پترزبورگ هیچگاه در عملیات نظامی درگیر نشد ولی بزرگ ترین کاری که برای سن پترزبورگ انجام داد، در جنگ کریمه بود. این قلعه بزرگ از حملات نیروی دریایی سلطنتی و ناوگان کشور فرانسه در برابر پایگاه نیروی دریایی کشور روسیه در کرونشتات محافظت کرد. با این حال، تمام این قلعه های دفاعی، در قرن بیستم به خاطر بوجود آمدن توپ خانه های مدرن و گلوله های توپ، آسیب دیده و اهمیت خود را از دست داده اند. 

اهمیت وجود قلعه فورت الکساندر سن پترزبورگ