قلعه الکساندر (طاعون ) در سن پترزبورگ , روسیه

سنت پترزبورگ دومین شهر بزرگ و مهم روسیه می باشد این شهر در شمال غرب کشور روسیه واقع شده است در واقع در کناره های رود نوا و در شرق خلیج فنلاند در دریای بالتیک می باشد. رود  نوا رودی در شمال غرب کشور روسیه می باشد که از دریاچه لادوگا شروع شده و از غرب سنت پترزبورگ می گذرد و بعد از گذر از سنت پترزبورگ به خلیج فنلاند منتهی می شود.

شهر سنت پترزبورگ قدمتی بسیار قدیمی و باستانی ندارد این شهر به دستور پتر کبیر , تزار روسیه در سال 1703 بنا نهاده شده است از سال 1703 تا سال 1918 شهر سنت پترزبورگ به عنوان پایتخت کشور روسیه محسوب می شده است این شهر در زمان های قدیم پتروگراد نام داشت که بعد از اتمام فرمانروایی تزار ها , لنین این شهر را لنینگراد نامید.

همانطور که خودتان تا به اینجا متوجه شدید شهر سنت پترزبورگ تاریخ و تمدن بسیار دور و درازی ندارد اما با این حال از زمان ساخت این شهر به دستور پتر کبیر این شهر صحنه حوادثی چون انقلاب ها و جنگ جهانی دوم و جنگ با نازی ها و همچنین فروپاشی شوروی سابق بوده است. در طی این مدت نیز بناهایی در این شهر صورت گرفته که در حال حاضر به عنوان اثر انگشتی از تاریخ زمان خودشان برای آیندگان هستند.

سنت پترزبورگ قلعه های زیادی برای حفاظت دارد که برخی از این قلعه ها در جزیره کوتلین و برخی نیز در ساحل خلیج فنلاند واق شده اند. یکی از بناها و قلعه هایی که بسیار مستحکم و حائز اهمیت است قلعه الکساندر یا قلعه طاعون می باشد. هدف از ساخت این قلعه محافظت از شهر سنت پترزبورگ و نیروها و مردمان شهر بوده است.

در مسیر دریای بالتیک که مسیری استراتژیک بوده است این ناحیه و منطقه از روسیه مورد تهدیدات دشمن قرار می گرفت برای همین خاطر برای مصون نگه داشتن سنت پترزبورگ از دژها و قلعه ها بهره می بردند. قلعه به عنوان حفاظی استفامتی در برابر دشمنان به شمار می رفت.

قلعه الکساندر یکی از مشهورترین و در عین حال زیباترین دژ محافظتی سنت پترزبورگ به شمار می رود این قلعه را نیکولای اول در سال های 1838 تا سال 1845 بنا کرد و نام برادرش را که الکساندر بود به این قلعه اطلاق کرد.

اگر بخواهیم معماری و نقشه این قلعه را شرح داریم باید به این گونه بیان کنیم که مجموعه تشکیل شده از ستون های مستحکم و مرتفع می باشد. به عبارت ساده تر این قلعه 5535 ستون دارد هر ستون 12 متر طول دارد اگر این همه ستون را یک جا تصور کنیم نیازی به دیدن و مشاهده از نزدیک این بنای مستحکم نیست و به همین جمله اکتفا می کنیم که .اقعا در زمان خود بنایی مستحکم و نفود ناپذیر بوده است. این قلعه با بنای مستحکم خود و ستون های 12 متری تشکیل یک جزیره مصنوعی داده است. در واقع این ستون ها برای ساخت جزیره ای مصنوعی ساخته شده اند که به شکل دژ یا همان قلعه می باشد.

برای فهم بهتر و تصور دقیق تر این بنا باید بیان کنیم که بعد از قرار دادن ستون ها در آب , میان این ستون ها را با شن پر کرده اند و سپس بر روی این شن ها بلوک ها بزرگ بتونی گذاشته شده است این قلعه مساحتی نود در 60 متری دارد که امکان اینکه هزار نفر را در آن جا داد وجود دارد.

واما برویم سراغ گزاره بعدی که چرا به این قلعه , دژ طاعون نیز می گویند؟

در سال 1897 میلادی به دلیل وجود بیماری های واگیر دار و کشنده ای مثل وبا , کزاز , تیفوس و مخصوصا طاعون این قلعه به عنوان آزمایشگاهی برای آزمایشات علمی کنترل این بیماری ها مورد استفاده قرار گرفت. به همین دلیل به این قلعه , قلعه طاعون نیز گفته می شود.

طاعون بیماری خطرناکی است که در صورت ابتلا افرادی در شهر باعث مرگ و میر گسترده ای حتی در بیرون از شهر مرکز می شد این بیماری تا به حال سه بار یه صورت همه گیر و در سطح گسترده جهانی موجب کشتار فراوانی شده است. طاعون تنها در لندن در نیمه ی اول قرن هفدهم میلادی موجب مرگ صد و پنجاه هزار نفر شد.

قلعه الکساندر یا همان طاعون تا به حال در هیچ جنگی به صورت مستقیم شرکت نداشته است اما در جنگ های کریمه روسیه به عنوان سپری برای نیروهای دریایی روسیه عمل کرد بعدها با پیشرفت تکنولوژی و با از دست دادن کارآمدی قلعه ها یعنی از اوایل قرن بیستم میلادی ارزش دفاعی قلعه دیگر به طور نسبتا کاملی از بین رفت اما در حال حاضر این بنا به عنوان جاذبه ای از جاذبه های گردشگری شهر سنت پترزبورگ روسیه برای کشور خود گردشگر جذب می کند. دیدن این بنای استوار و پا بر جا خالی از لطف نیست.

برای رزرو تور و گذراندن تعطیلاتی بیادماندنی از تور روسیه در سایت لست تورز دیدن فرمایید.

 

کانال تلگرام لست تورز lasttours1@