ترکیه به خاطر داشتن شهرهایی مملو از جاذبه های فوق العاده و دیدنی همیشه بین توریست ها و گردشگران دنیا شناخته شده است. هرکدام از جاذبه های گردشگری شهرهای این کشور میتواند به نوعی شما را حیرت زده می کند. بیشتر توریست ها، کشور ترکیه تنها شهرهای معروف آن مثل استانبول، آنتالیا و آنالیا میشناسند، چرا که جاذبه های این شهرها بیشتر شناخته شده بوده و محبوب تر هستند. اما بد نیست که در سفر تور ترکیه خود اینبار از جاذبه های کمتر شناخته شده و یا حتی شناخته نشده دیدن کنید تا سفری متفاوت و هیجان انگیزتر داشته باشید. در ادامه لست تورز برای شما چندین جاذبه ترکیه که حتما در سفرتان باید از آن ها دیدن کنید را معرفی کرده است، با ما همراه باشید. 

آفرودیسیاس در منطقه آناتولی

همه آفرودسیاس را به اسم شهر عشق ترکیه می شناسند. آفرودسیاس یک شهر باستانی و البته کوچک بونانی بوده که سال 2017 به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شده است. بسیاری معتقدند که نام این شهر از الهه عشق، یعنی آفرودیت گرفته شده است. البته این جاذبه برای بسیاری از گردشگران ناشناخته بوده اما بد نیست از آن دیدن کنید. این شهر در منطقه آناتولی و در نزدیکی روستای گیره قرار گرفته است.

آفرودیسیاس در منطقه آناتولی

شیرینجه در شهر سَلجوک

اگر در شهر ازمیر ترکیه اقامت دارید، حتما از روستای زیبا و کوچک شیرینجه دیدن کنید. این روستا با فاصله یک ساعت از شهر ازمیر قرار گرفته و به خاطر داشتن خانه های قدیمی از جنس سنگ، چشم انداز طبیعی و فوق العاده زیبایی دارد. این روستا زمانی محل اقامت یونیان بوده. هم اکنون خیابان های آن سنگفرش شده و درهای چوبی اش تزئین شده اند. 

شیرینجه در شهر سَلجوک

شهر باستانی آنی

بازدید شهر باستانی آنی که البته از آن فقط کلیساهای بزرگ مخروبه و قلعه هایش باقی مانده اند نیز پیشنهاد می شود. این شهر که در دره ای زیبا و تماشایی همراه با تپه های بلند قرار گرفته، یکی از حیرت انگیزترین کشفیات تاریخ محسوب می شود. این شهر در ابتدا پایتخت پر رونق قلمرو Bagratid Armenian بود. اما امروزه به یکی از جاذبه های فوق العاده دیدنی برای توریست ها و گردشگران تبدیل شده است. 

شهر باستانی آنی

دریاچه وان در شهر وان

دریاچه وان که به تازگی طرفداران زیادی برای خود جمع کرده، بزرگترین دریاچه ترکیه است. این دریاچه به خاطر زیبایی طبیعی فوق العاده اش باعث شده تا بسیاری از توریست ها از شهرهای نزدیک به وان برای تفریح و سرگرمی به سمت این شهر بیایند. این دریاچه بیشترین شهرت خود را به خاطر جزیره آکدامار بدست آورده این جزیره در خود کلیسای جامع صلیب مقدس که برای قرن دهم هجری بوده داشته که همچنان پابرجاست و از آن میتوان دریاچه نمک معدنی وان را دید. 

دریاچه وان در شهر وان

ترمِسوس در آنتالیا

یکی دیگر از مناطق باستانی در آنتالیا که این کشور بهترین حفاظت را از آن کرده، ترمسوس است. این منطقه جدا از آمفی تئاتر بزرگش که همه را حیرت زده می کند، چشم اندازهای فوق العاده به سمت رشته کوه ها به توریست ها و گردشگران تور آنتالیا می دهد، چرا که در ارتفاع بیشتر از هزار متر قرار دارد.

ترمِسوس در آنتالیا

قصر اسحاق پاشا در شهر آگری

این قصر سال های سال است که هیچکس در آن زندگی نکرده، بین سال های 1685 تا 1784 ساخته شده و میتوان گفت تقریبا مثالی از ساختار قصرهای ترکی است. قصر اسحاق پاشا در شهر آگری قرار داشته و بسیار دیدنی است. 

قصر اسحاق پاشا در شهر آگری

کیزکالِسی در ساحل استان مرسین

کیزکالیسی در زمان امپراتوری بیزانس در جزیره کوچک ساحل استان مرسین ساخته شده است. این قلعه به خاطر چشم انداز بسیار زیبایی که داشته مورد توجه بسیاری از توریست ها و گردشگران قرار گرفته. این قلعه بعد از اینکه توسط بیزانس ها ساخته شد، در زمان سلطه ارامنه به شکل گسترده ای بازسازی شده و در آخر در سال 1471 بوسیله عثمانی های تصرف شد. 

کیزکالِسی در ساحل استان مرسین

بالیک ‌لیگول در شهر اُرفا

دریاچه کوچک بالیک لیگول که پر است از ماهی های کپور، نقطه مقدسی برای مردم ترکیه بوده چرا که مسجد زیبا و بزرگ خلیل الرحمن درست در کنار آن قرار دارد. همینطور بسیاری از مردم میگویند افسانه ای وجود دارد که در آن گفته شده که بالیک لیگول همان جایی است که زمانی قرار بود حضرت ابراهیم در آن اعدام شود و به دریاچه پر ماهی تبدیل شده است. 

بالیک ‌لیگول در شهر اُرفا

شهر زیرزمینی اوزکوناکر در شهر آوانوس

شهر زیرزمینی اوزکوناکر در شهر آوانوس در سال 1972 توسط یک کشاورز کشف شد. این شهر دارای سیستم ارتباطی خاصی بوده که این امکان را به ساکنان میداد تا با طبقات بالایی و یا پایینی خود ارتباط برقرار کنند. 

شهر زیرزمینی اوزکوناکر در شهر آوانوس

خانه مریم مقدس در شهر افسوس

گفته شده که خرابه های بازسازی شده این خانه تاریخی که نزدیک به روستای سلطانیه می باشد، جایی است که مریم مقدس اخرین سال های عمرش را در آن گذرانده است. یک صومعه کوچک نیز در این منطقه ساخته شده و بسیاری از توریست ها و گردشگران اگر خواستند میتوانند در مراسمات مذهبی و دعای آن شرکت کنند. همینطور در این مکان هر سال در روز پانزدهم آگوست که روز تولد مریم مقدس است، روحانیان کاتولیک، ارتدوکس و مسلمان در این منطقه دور هم جمع می ‌شوند.

خانه مریم مقدس در شهر افسوس

خانه تروتسکی در بویوک ‌آدا

و بالاخره نوبت به شهر استانبول که تقریبا همه فکر می کنند تمام جاذبه های توریست و گردشگری آن را می شناسند، رسید. توریست ها و گردشگران تور استانبول هنوز نمیدانند که در این شهر همچنان جاذبه های فوق العاده شناخته نشده نیز وجود دارد. یکی از آن ها خانه تروتسکی در بویوک ‌آدا است. سال 1929 لئون تروتسکی، یک انقلابی مارکسیست به مدت چهار سال در یک خانه در جزیره زیبای بیوک آدا زندگی می کرد. او در این خانه کتاب زندگی نامه خود و تاریخ انقلاب روسیه را نوشته. خانه او امروزه با قیمت چهار میلیون دلار برای فروش گذاشته شده است. 

خانه تروتسکی در بویوک ‌آدا