فرهنگ غذایی کیش : هر شهری، غذای محلی و آداب پذیرایی خاص خود را داشته که همین ها از جاذبه های توریستی و فرهنگی آن شهر محسوب می شوند. همه توریست ها و گردشگران دوست دارند با آداب و رسوم پخت و سرو غذای شهر مقصد خود آشنا شوند. همینطور این امکان هم قبلا بوده که غذای محلی یک شهر، به عنوان جاذبه گردشگری و انگیزه سفر به آن منطقه باشد. جزیره کیش نیز به همین صورت است. مردم بومی آن غذاهای محلی خوشمزه ای داشته که اغلب آن ها نشان دهنده قدمت و فرهنگ قدیمی مردمانش است. خیلی از توریست ها و گردشگران تور کیش فکر می کنند که این جزیره کاملا مدرن بوده و مردم محلی و هویت تاریخی ندارد! اما باید گفت که قدمت زندگی در آن به سال ها قبل برمیگردد و همینطور مردم محلی آن غذاهای مخصوص دارند که در ادامه خوشمزه ترین آن ها را برای شما معرفی می کنیم :

سمک مشوی

در کیش، ماهی نقش مهمی در تامین غذای مردم محلی دارد. به همین خاطر بیشتر غذاهای آن دریایی هستند. یکی از معروف ترین غذاهای محلی این جزیره که دریایی نیز هست، سمک مشوی است. این غذا غذای مخصوص که مرم محلی آن را طبخ می کنند، ماهی سرخ شده مخصوص کیش بوده و طعم بسیار لذیذی دارد. البته ماهی این غذا میتوان به سفارش توریست ها و گردشگران تور ارزان کیش سرخ شده و یا کبابی باشد. این ماهی با ترکیبی از ادویه های تند عربی سرو می شوند.

سمک مشوی

مرگوگ یا مرقوق

حتما در سفر خود به کیش یکبار مرگوگ یا مرقوق را امتحان کنید. این غذای محلی خوشمزه، نوعی خورش بوده که از ترکیب گوشت های استخوان دار، سبزیجاتی مثل گوجه فرنگی، بادمجان، فلفل سبز، سیر، ادویه های مخصوص و سیب زمینی پخته شده است. هرکدام از این موارد جدا پخته شده و بعد از ترکیب با خمیرهای دایره ای شکل از آرد سنکگ سرو می شوند.

مرگوگ یا مرقوق

برنج شکری یا محمر

برنج شکری همانطور از اسمش پیداست، برنجی شیرین بوده که همراه با ماه سرو می شود. اینکه طعم این غذا برای شما دلنشین باشد یا نه، بستگی به ذائقه شما دارد که غذاهای شیرین دوست دارید یا نه. اما بد نیست این غذای خوشمزه را یکبار امتحان کنید.

مضروبه

مضروبه نیز یکی دیگر از غذاهای محلی این جزیره بوده همراه با ماهی است. مضروبه از ترکیب خوشمزه ماهی و نوعی سبزی و سیر می باشد. این غذا طعم متفاوتی از ماهی های خلیج فارس را به توریست ها و گردشگران تور لحظه آخری کیش نشان میدهد. مضروبه بسیار پرطرفدار است.

مضروبه

هریسه

هریسه از غذاهای سنتی کیش بوده که مطمئنا عاشق طعم آن خواهید شد. این غذا نوعی حلیم بوده که بوسیله مردم بومی جزیره درست شده و طرافداران بسیاری هم دارد.

هریسه

برنج مجبوس

غذایی که معمولا در عروسی ها و مراسمات مردمان کیش پیدا خواهید کرد، برنج مجبوس است. این برنج با ادویه خاص عربی و به همراه گوشت، مرغ و یا ماهی پخته می شود. در بیشتر مراسمات عروسی اهالی کیش، از میهمانان با برنج مجبوس پذیرایی می کنند. مجبوس از اصلی ترین غذاهای محلی کیش بوده و همینطور نخود و کشمش نیز دارد.

برنج مجبوس