غذای ملی گرجستان، خاچاپوری : توریست ها و گردشگرانی که به گرجستان سفر کرده اند، به خوبی با غذای محبوب خاچاپوری آشنا هستند. این غذا بعد از خینکالی یکی از محبوب ترین و معروف ترین غذای ملی گرجستان است. تقریبا هر توریست و گردشگری که به گرجستان سفر کرده، حداقل یک بار طعم این غذای خوشمزه را چشیده است. خاچاپوری برای مردم کشور گرجستان تنها یک غذا نیست، یک قسمت از فرهنگ این کشور می باشد. خاچاپوری یک پیراشکی پنیر بوده که همراه با تخم مرغ سرو می شود

غذای ملی گرجستان، خاچاپوری

خاچاپوری چیست؟

درواقع خاچاپوری یک نوع پای پنیر بوده که همراه با خمیر و پنیر درست می شود. نام این غذا از دو کلمه گرجی خاچا به معنی نوعی پنیر و پوری به معنی نان گرفته شده است. خمیر این غذا از پنیری به اسم سوقونی پر شده و بین مردم گرجستان آنقدر محبوب است که بر سر هر میز خانواده گرجی میتوان آن را پیدا کرد. غذای ملی گرجستان، خاچاپوری انواع مختلفی داشته و در هر قسمت از این منطقه به شکل خاصی درست می شود. انواع مختلف این غذا با شکل ها و مواد اولیه مختلف درست می شوند. بسیاری از مردم و توریست های تور گرجستان این غذا را به عنوان یک ساندویچ سرپایی میخورند اما بعضی از آن ها را باید همراه با کارد و چنگال سرو کرد. 

خاچارپوری چیست؟

انواع خاچاپوری

همانطور که گفته شد، این غذای ملی گرجستان انواع مختلفی داشته و در قسمت هایی از گرجستان به صورت خاصی درست می شود. در ادامه برای توریست ها و گردشگران تور لحظه آخری گرجستان انواع مختلف غذای ملی گرجستان، خاچاپوری را معرفی می کنیم :

ایمرولی 

از رایج ترین نوع این غذا در منطقه ایمرتی درست می شود. در نوع ایمرولی، ظاهر خاچاپوری شبیه به قایق نیست و کاملا گرد می باشد. در آن به جای پنیر سولقونی از پنیر ایمرولی استفاده می شود. پایه خمیر این غذا، از خمیر مایه و یا ماست ساخته می شود. 

ایمرولی

خابیزگینا

خابیزگینا یک نوع دیگر از خاچاپوری بوده که بیشتر در منطقه اوستیا رایج است و در همان منطقه درست می شود. شکل خابیزگینا شبیه به امیرولی بوده ولی در خمیر آن از ترکیب سیب زمینی آب پز و پنیر استفاده می شود. 

خابیزگینا

آجارولی

آجارولی بیشتر شبیه به خاچاپوری می باشد، چرا که ظاهری شبیه به قایق دارد. آجارولی در تنورهای آجری پخته شده و روی آن تخم مرغ نیمروی شل و کمی کره گذاشته می شود.

آجارولی

اسوانوری

در این نوع خاچاپوری، تنها فرقی که احساس می کنید، پنیری است که داخلش ریخته شده. پنیر اسوانوری را با آرد برزن ترکیب می کنند، به همین خاطر خمیر آن به جای اینکه سفید باشد، خاکستری است. 

اسوانوری

مگرولی

نوع مگرولی از خاچاپوری در منطقه سامگرلو پخته می شود. از نظر شکل و ظاهر، شبیه به ایمرولی و اوستیان نیز بوده اما تنها تفاوت بین آن با دیگر خاچاپوری ها در پنیری است که در آن استفاده می شود. برای پخت این مدل از خاچاپوری در داخل و روی خمیر آن از پنیر سولقونی استفاده می شود. 

مگرولی