عجایب هفتگانه دنیای باستان، نمونه‌های از بناهای بی‌نظیر تاریخی هستند که در دوران باستان ساخته شده و با توجه به وضعیت علمی آن زمان یک شاهکار مهندسی در نوع خود به شمار می‌روند. مورخان مختلف یونانی از جمله Antipater و Philo در کتاب‌های خود فهرستی از این شاهکارهای معماری که متعلق به منطقه مدیترانه شرقی است آورده‌اند. با لست تورز همراه باشید تا ما در ادامه مطلب  این هفت اثر معماری کلاسیک جهان به همراه جایگزین‌های امروزی آن‌ها که با الهام از این بناها ساخته شده‌اند را به شما معرفی کنیم.

1.هرم بزرگ جیزه در مصر

یکی از تنها آثار این لیست که هنوز هم به صورت کاملاً سالم باقی مانده است، هرم بزرگ جیزه در مصر است. این هرم بین سال‌های 2561 و 2584 قبل از میلاد ساخته شده. هرم بزرگ جیزه 230 متر عرض و 146 متر ارتفاع دارد و در شهر جیزه در فاصله 12 مایلی قاهره واقع شده است. هرم جیزه برای مدت 3800 سال و تا قبل از پایان کار کلیسای جامع لینکلن در سال 1300؛ بزرگ‌ترین ساخته دست بشر بوده است. برای دیدن آخرین های تور مصر کلیک کنید.

هرم بزرگ جیزه در مصر

جایگزین امروزی این بنا:

در ورودی موزه لور پاریس هرم‌های شیشه‌ای ساخته شده است، همچنین ساختمان هرم والتر که در لانگ بیچ کالیفرنیا قرار دارد و ساختمان هتل Luxor Las Vegas از جمله بناهایی هستند که با الهام از هرم بزرگ جیزه ساخته شده‌اند.

2.مقبره آرتمیس در یونان

این معبد در شهر "افسوس" یونان واقع شده که با 129 متر ارتفاع در سال 550 میلادی ساخته شده است. این معبد در طول تاریخ مورد آسیب جدی بلایای طبیعی و انسانی قرار گرفته است. به طوری که طبق نوشته مورخان معبد آرتمیس یک بار توسط سیل و بار دیگر نیز به خاطر آتش‌سوزی صدمات فراوانی دید تا اینکه سرانجام در حمله دشمنان به این شهر به طور کلی نابود شده است. امروزه بقایای از سنگ‌های این معبد در موزه بریتانیا نگهداری می‌شود.

جایگزین امروزی این بنا:

در سراسر جهان نمونه‌های قابل توجهی از ساختمان‌ها بر اساس معماری این معبد ساخته شده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به Kinkaku در کیوتو ژاپن، معبد لوتوس در دهلی‌نو، ساگرادا در بارسلونا و وات رونگ خان در تایلند اشاره کرد.

3.باغ‌های معلق بابل

این تنها اثر فهرست ما است که هنوز هم مکان دقیق آن مشخص نیست، در حالی که برخی مورخان عقیده داشتند که این باغ‌ها فقط یک افسانه است، باقی شواهد نشان می‌دهند که این باغ‌ها توسط پادشاه نبوکیدنصر دوم در حدود سال‌های 600 قبل از میلاد ساخته شده است. با توجه به توصیف‌ها، احتمالاً این یک مجموعه از باغ‌های طبقاتی روی هم بنا شده که بر روی یک ساختمان قرار گرفته اند و نمای شبیه به یک تپه بزرگ سرسبز را در مرکز بابل باستان در کشور عراق امروزی را پدید آورده‌اند.

جایگزین امروزی این بنا:

شاید بتوان مجموعه Dubai Miracle Garden را یک جایگزین مناسب امروزی برای باغ‌های معلق بابل نام برد. این مجموعه در روز ولنتاین سال 2013 افتتاح شد. مساحت این باغ 72000 مترمربع است و بیش از 45 میلیون انواع گل مختلف در آن وجود دارد.

4. فانوس اسکندریه

این فانوس 137 متری توسط پادشاهی Ptolemaic بین سال‌های 247 تا 280 قبل از میلاد ساخته شده است و برای قرن‌ها عنوان بلندترین ساختمان جهان را به خود اختصاص داده است. البته متأسفانه این بنای زیبا توسط سه زلزله قوی در بین سال‌های 956 تا 1323 تخریب شده است.

فانوس اسکندریه

جایگزین امروزی این بنا:

ساختمان‌های فانوس دریایی بزرگی با الهام از فانوس اسکندریه در جهان ساخته شده است که از میان آن‌ها می‌توان به نمونه‌های در آلمان، فلوریدا و نروژ اشاره کرد.

5. مجسمه زئوس در المپیا

این مجسمه غول‌پیکر گویی نماینده خدای زئوس در یونان باستان بوده که توسط مجسمه‌ساز معرف Phidias در تاریخ 435 قبل از میلاد مسیح در معبد زئوس و مقبره المپیا با استفاده از عاج، طلا و سنگ‌های قیمتی و زیبا ساخته شده است.
این مجسمه در تاریخ 425 بعد از میلاد به همراه مجموعه المپیا تخریب شده و برخی از بقایای آن به شهر قسطنطنیه منتقل شد و پس از مدتی نگهداری طی چند زلزله شدید از بین رفت. باستان شناسان توانستند کارگاهی که Phidias، برای ساخت این مجسمه تجهیز کرده بود را سال 1950 کشف کنند.

جایگزین امروزی این بنا:

شاید برای جایگزینی زئوس بتوان به مجسمه بودا در بانکوک اشاره کرد که کاملا از طلا ساخته شده و وزنی در حدود 5/5 تن دارد. یا مجسمه Spring Temple Buddha که در هنان چنین قرار دارد و ارتفاع آن چیزی حدود 128 متر است.اگر قصد سفر به تایلند دارید تور بانکوک و تور پوکت را از دست ندهید.

6. مقبره هالیکارناسوس

این مقبره که آرامگاه یک ساتراپ پارسی (والی ولایت) است که در بین سال‌های 350 تا 353 قبل از میلاد ساخته شده است. این مقبره در حدود 45 متر ارتفاع داشته و 4 مجسمه مختلف یونانی اطراف آن را گرفته‌اند. مکان تقریبی ساخت این مقبره در بدروم ترکیه امروزی واقع شده است. اما متأسفانه این بنا نیز نتوانسته در برابر زلزله‌های شدید قرن‌های 12 تا 15 دوام بیاورد و به کلی از بین رفته است.

جایگزین امروزی این بنا:

بهترین و معروف‌ترین جایگزینی که می‌توان برای این مقبره در دوران معاصر معرفی کرد تاج محل است. که در سال 1643 در کناره رودخانه یامونا و شهر آگرا ساخته شده است. این بنای زیبا 35 متر ارتفاع دارد.

7. کولوسوس رودس

کولوسوس رودس یا همان غول رودس درواقع هلیوس، خدای خورشید یونان است که در دروازه ورودی بندرگاه شهر رودس قرار گرفته است. تاریخ ساخت آن بین سال‌های 280 تا 292 قبل از میلاد بازمی‌گردد و ارتفاع آن چیزی در حدود 33 متر بوده است. این بنا که با استفاده از برنز، آهن و سنگ مرمر ساخته شده است فقط 45 سال عمر کرده و به گفته مورخان در زلزله‌ای شدیدی به طور کامل از بین رفته است.

جایگزین امروزی این بنا:

شاید به‌طور کاملاً واضح بتوان گفت که بهتری جایگزین برای غول رودس، مجسمه مسیح در برزیل است که با 39 متر ارتفاع در سال 1926 در بالای کوه کورکوادو ساخته شده است.