طاق صلح میلان : این طاق که به آن طاق پیروزی نیز میگویند، در اوایل قرن نوزدهم به عنوان قسمتی از فروم یعنی میدان، بازار محل اجتماعات و ... بناپارت برای جشن گرفتن پیروزهای ناپلئون در این کشور ساخته شده است. اگر به دنبال نمونه هایی از هنر نئوکلاسیک در سفر تور اروپا خود به میلان هستید، بهترین نمونه برای شما، طاق صلح میلان است. این طاق امروزه در مرکز یک میدان و در کنار پارک سمپیونه می باشد. طاق صلح درواقع دروازه ورودی شهر میلان بوده که ساخت آن به قرن نوزدهم میلادی بازمیگردد. بسیاری از مردم در زمان های قدیم این طاق را به اسم پورتا سمپیونه می شناختند.

طاق صلح میلان

تاریخچه طاق صلح میلان

این طاق صلح در میلان توسط یک معمار محلی به اسم لوئیجی کانیولا طراحی شده و دلیل آن هم ایجاد مکانی برای جشن گرفتن پیروزی های ناپلئون می باشد. ساخت طاق صلح میلان از سال 1807 شروع شده و در سال 1814 درست زمانی که ناپلئون از جایگاه خود سقوط کرد، متوقف شد. اخراج امپراتور در این سال موجب شد تا این مراحل انجام و ساخت این طاق و قسمت های دیگر متوقف شود. مدت ها بعد و در سال 1826 همزمان با تاج گذاری فردیناند اول، این پروژه دوباره به راه افتاد و سرانجام کامل شد. 

تاریخچه طاق صلح میلان

طراحی طاق صلح میلان

طراحی این طاق الهام گرفته از طاف سپتیمیوس سوروس در فروم رومانوم شهر روم است. این طاق به گونه ای طراحی شده که گذرگاه مرکزی بزرگی همراه با دو گذرگاه کوچکتر در کنار خود دارد. توریست های تور لحظه اخری اروپا اگر دقت کنند، میبینند که بدنه این طاق از مرمر کوه های آلپ سوئیسی تراشیده و همینطور ستون های آن به سبک کورنتی، نقش برجسته و تندیس ها تزئین شده اند. درست جلوی شیروانی این طاق چهار مجسمه بزرگ که نمادی از رودخانه ها هستند قرار گرفته اند. این رودخانه ها شامل لومباردی ونتو که آدیجه، پو، تیچینو و تالیامنتو هستند، می باشند. بالای طاق را اگر نگاه کنید سه گروه مجسمه برنزی خواهید دید. گروه مرکزی ارابه صلح با شش ارابه اسب را نشان میدهد که به دست آبوندیو سانجورجو ساخته شده است. این مجسمه ها قرار بود زمان به سمت پاریس باشند اما امروزه روی آن ها به سمت شهر می باشد. هر نقش برجسته ای که در طرفین طاق میبینید، اتفاقاتی که بعد از ناپلئون در تاریخ ایتالیا افتاده است را نشان میدهند. 

طراحی طاق صلح میلان

حکایت های مختلف درباره طاق صلح

تنها معماری و تاریخی بودن این بنا نیست که باعث جلب توجه توریست ها و گردشگران تور ایتالیا شده، بلکه حکایات مختلفی که درباره آن وجود داشته نیز باعث شده تا معروف و محبوب باشد. یکی از این حکایات تغییر موقیت دادن اسب های ارابه توسط هاپسبورگ ها بوده که منظور از اینکار مسخره کردن فرانسه بعد از سقوط ناپلئون می باشد. در پی این تغییر، اسب ها حدود 180 درجه چرخانیده شده تا پشتشان به سمت پاریس باشد. حکایت دیگری در مورد طاق صلح میلان در توصیف ارنست همینگوی در یکی از رمان هایش است که گفته طاق صلح با طاق پیروزی کاروسل و طاق پیروسی اتوال در پاریس در یک راستا هستند که البته چنین چیزی امکان ندارد. 

حکایت های مختلف درباره طاق صلح

دسترسی های نزدیک به طاق صلح

توریست ها و گردشگران تور ارزان اروپا میتوانند برای رسیدن به این جاذبه میلان از خطوط یک و یا دو مترو استفاده کرده و سپس در ایستگاه کادورنا پیاده شوند. از این ایستگاه نیز با کمی پیاده روی به سمت پارک سمپیونه میتوان به طاق صلح میلان رسید.