شهر غاری واردزیا در گرجستان : گرجستان کشوری آرام با طبیعتی زیبا و سرسبز است. دو شهر دیدنی و محبوب آن تفلیس و گرجستان هستند که امروزه موفق به جذب بسیاری از توریست ها و گردشگران از سراسر دنیا شده اند. اما گوشه و کنار این دو شهر، جاذبه هایی هم هستند که از نظرها پنهان مانده و خیلی از مردم از وجود آنها بی خبرند. یکی از همین جاذبه هایی که ممکن است تابحال در سفر به گرجستان اسمش را هم نشنیده باشید، شهر غارنشینان، واردزیا است. این شهر به خاطر دور بودن از شهرهای اصلی و نداشتن دسترسی مستقیم نتوانسته توریست ها و گردشگران تور گرجستان را به خود جذب کند. تمام اتاق های زیرزمینی و سالن های کنده شده در کوه ملکه، باهم صومعه به اسم واردزیا را ساخته اند. واردزیا از دل داستان های افسانه ای مثل ارباب حلقه ها بیرون آمده و چشم انداز افسانه ای ایحاد کرده است. گرجی ها از این سازه افسانه ای برای خود ساخته اند و نام آن را تامار در قفقاز گذاشته اند. واردزیا از چند خانه شبیه به غار و یک صومعه تشکیل شده است.

شهر غاری واردزیا در گرجستان

تاریخچه شهر واردزیا

ملکه ی سلسله باگراتیونی ها تامار که از سال 1184 تا 1213 میلادی بر کشور گرجستان حکومت می کرده، در زمان سلطنتش، گرجستان را به اوج فرهنگ و تمدن رسانده و از زمان این ملکه، عصر طلایی تاریخ گرجستان یاد می شود جایگاه ملکه تامار به عنوان یک زن در بالاترین مقام حکومت گرجستان و حق حاکمیت او با عنوان پادشاه در منابع تاریخی قرون وسطی مورد قبول واقع شده است. در اواخر سال 1100 که گرجستان مورد حمله شدید و بزرگ مغول ها واقع شد، ملکه تامار دستور داد تا پناهگاه زیرزمینی ساخته شود. از این حمله به عنوان یکی از ویرانگرترین حمله ها به اروپا یاد می شود. بنابراین سال 1185 ساخت این پناهگاه در کوه های اروشلی، یعنی جنوب کشور گرجستان و نزدیک به شهر آسپیتادزا، شروع شد. سرانجام این پناهگاه با سیزده طبقه و شش هزار اتاق ساخته شد. همینطور یک کلیسای بزرگ و برج ناقوسی هم برای آن قرار داده شد. برای دسترسی به این پناهگاه نیز یک تونل مخفی ساخته شد که ورودی آن نزدیک به رودخانه متخاواری بود. این پناهگاه که واردزیا نام داشت، نتواست سال های زیادی دوام بیارد و در سال 1283 درست یک قرن بعد از ساختش، زلزله ای دو سوم آن را نابود کرد. همچنان سازه هایی مثل صومعه آن تا سال 1551 در حال فعالیت بود که در آخر با حمله شاه طهماسب، متروکه باقی ماند. اما همچنان هستند توریست ها و گردشگران تور لحظه آخری گرجستان که از این سازه سنگی و عجیب و غریب در دل کوه دیدن می کنند. توریست ها در بازدید از واردزیا میتوانند وارد آن شده و اتاق ها و سالن های آن را از نزدیک ببینند. تقریبا سیصد اتاق از این سازه را میتوان دید و همچنین در بعضی از تونل های آن آب آشامیدنی پمپاژ می شود.

تاریخچه شهر واردزیا

دسترسی های نزدیک به شهر واردزیا گرجستان

توریست ها و گردشگران تور ارزان گرجستان میتوانند با مینی بوس های روزانه از سمت شهر آخالتسیخ به سمت شهر غارنشینان واردزیا حرکت کنند. فاصله بین این شهر تا شهر تفلیس چهار ساعت است. اما بهترین مسیر برای رسیدن به واردزیا این است که به برجومی رفته از آنجا با تاکسی، طی یک مسیر دو ساعته به واردزیا برسید.