جاوا اسکریپت برای مدت طولانی یکی از بزرگترین دشمنان سئو بوده است – شما می توانید کارهای جالب زیادی با جاوا اسکریپت انجام دهید، به خصوص با معرفی فریمورک های جدیدی مانند AngularJS. اگرچه سئو از لحاظ تاریخی یک چالش برای گوگل بوده است. ارائه محتوا یا پیوندهایی که در جاوا اسکریپت ارائه شده اند یکی از بزرگترین چالش های تاریخی Googlebot بوده است. این بدان معناست که اگر شما در اصل از جاوا اسکریپت برای نمایش محتوای مهم در یک صفحه استفاده می‌کردید - مانند اطلاعات و توضیحات در صفحه محصول برگه‌دار - ممکن است یک صفحه خالی داشته باشید.

جاوا اسکریپت برای مدت طولانی یکی از بزرگترین دشمنان سئو بوده است – شما می توانید کارهای جالب زیادی با جاوا اسکریپت انجام دهید

گوگل چندین اعلامیه در مورد اینکه چگونه در فهرست بندی محتوای جاوا اسکریپت بهتر است، اعلام کرده است. ما توانستیم بفهمیم که در ابتدا این بدان معناست که گوگل می تواند محتوا را زمانی که همه JS به صورت درون خطی گنجانده شده است، درک کند. سپس آنها قطعه فرار را اعلام کردند - که در اصل به این معنی بود: سلام Googlebot، به اینجا نگاه کنید تا ببینید وقتی این نشانگر را می بینید محتوا چگونه به نظر می رسد زیرا نمی توانید این محتوا را به طور کامل ارائه کنید.

امروز ما در نقطه ای هستیم که چارچوب های جاوا اسکریپت، مانند AngularJS، بسیار قدرتمندتر و رایج تر می شوند. گوگل با درک این موضوع که راه حل قطعات فرار شده آنها برای محبوبیت فزاینده Angular و سایر چارچوب های جاوا اسکریپت که گوگل به طور قابل توجهی در نمایه سازی جاوا اسکریپت بررسی کرده است مناسب نیست، گوگل در سال 2021 اعلام کرد  که می توانند جاوا اسکریپت را تا زمانی که توسط robots.txt مسدود نشده است به خوبی بخزند.که این خبر خوبی برای سئو سایت است

امروزه، تا زمانی که Googlebot را از خزیدن فایل‌های جاوا اسکریپت یا CSS خود مسدود نکنید، ما معمولاً می‌توانیم صفحات وب شما را مانند مرورگرهای مدرن رندر و درک کنیم. برای بازتاب این پیشرفت، اخیراً دستورالعمل‌های فنی وب‌مستر خود را به‌روزرسانی کرده‌ایم تا از خزیدن Googlebot در فایل‌های CSS یا JS سایت شما جلوگیری کنیم.

اساسا: نگران سئو نباشید، آن را به ما بسپارید. شما فقط روی تولید محتوای خوب تمرکز می کنید.

آیا گوگل واقعاً می تواند جاوا اسکریپت را بخزد؟

اینکه گوگل واقعاً چه چیزی می تواند در مقابل آنچه ادعا می کند بخزد، مورد بحث است. بر اساس تجربه من، در اینجا چیزی است که من دیده ام که گوگل قادر به خزیدن و خواندن آن است:

محتوا در بارگذاری اولیه صفحه

تحقیق بهترین شرکت سئو | seoword به طور کلی گوگل در خواندن جاوا اسکریپت بسیار بهتر از همیشه است. به نظر می رسد که آنها معمولاً می توانند محتوای ارائه شده در جاوا اسکریپت را که پس از بارگذاری صفحه برای کاربران قابل مشاهده است، فهرست کنند. با این اوصاف، به نظر نمی رسد گوگل بتواند محتوایی را که نیاز به کلیک داشته باشد فهرست کند. بنابراین اگر نگران سئوی AngularJS خود هستید، باید مطمئن شوید که تمام محتوایی که می‌خواهید ایندکس شود در بارگذاری صفحه قابل مشاهده است. این بدان معناست که هر محتوایی که نیاز به کلیک دارد، مانند یک ظرف در حال گسترش، محتوای یک تجربه برگه‌دار و غیره احتمالاً توسط Google قابل فهرست‌بندی نخواهد بود.

پیوندها در جاوا اسکریپت

به طور معمول، به نظر می رسد که گوگل می تواند پیوندهایی را در جاوا اسکریپت مانند "onClick"، "javascript:openlink()"، و "javascript:window.location" کشف کند. در حالی که من دیده ام که گوگل در حال خزیدن در این URL ها است، مهم است که توجه داشته باشیم که کشف URL بسیار متفاوت از انتقال ارزش (PageRank) از طریق URL ها است. من هنوز ندیده ام که گوگل از طریق این پیوندهای مبتنی بر جاوا اسکریپت، ارزش را در حال حاضر منتقل کند.

تغییر مسیرهای جاوا اسکریپت

گوگل قادر به دنبال کردن تغییر مسیرهای جاوا اسکریپت است. من این را چند سال پیش آزمایش کردم و متوجه شدم که اگر صفحه A از تغییر مسیر JS برای اشاره به صفحه B استفاده کند، صفحه A از SERP ها خارج می شود و صفحه B جایگزین می شود. به طور کلی، این یکی برای گوگل بسیار آسان است.

زمان انتظار

شایان ذکر است که صفحات مبتنی بر جاوا اسکریپت برای بارگذاری و رندر کردن یک ربات بسیار بیشتر از صفحه استاندارد HTML شما طول می کشد زیرا این کار منابع بسیار بیشتری دارد. در بیشتر موارد، گوگل حدود 4 ثانیه صبر می کند تا از آدرس اینترنتی شما عبور کند و ادامه دهد. اگر بارگذاری صفحه شما بیشتر از این طول بکشد، فاجعه است.

سئو با فریمورک Angular

چگونه AngularJS را مانند Googlebot رندر کنیم

سئو از لحاظ تاریخی به کد منبع یک صفحه نگاه می کرد تا مشخص کند آیا محتوای یک صفحه قابل فهرست بندی است یا خیر. اگر در کد منبع است، پس شما باید خوب باشید. با سایت هایی که به شدت به AngularJS متکی هستند، اغلب، بسیاری از محتواها در کد منبع قرار نمی گیرند. با توجه به پیشرفت های گوگل در نمایه سازی AngularJS، این بدان معناست که دیگر نمی توانید برای ارزیابی عملکرد نمایه سازی AngularJS یک سایت به کد منبع تکیه کنید. اگر می‌خواهید ببینید آیا محتوا قابل فهرست‌سازی است، می‌توانید صفحه را بارگیری کنید و سپس کلیک راست کرده و قبل از کلیک بر روی هر چیزی در صفحه، عنصر Inspect را انتخاب کنید. این معمولاً همان محتوا و کد منبعی است که Google قادر به ارائه آن است.

سهم بازار بینگ و سئو AngularJS  

گوگل به طرز مضحکی در ارائه فریمورک های جاوا اسکریپت بهتر از هر یک از رقبای خود است. در حالی که ممکن است Google بتواند صفحه Angular شما را رندر کند، Bing در حال خفه شدن است. شما تصمیم گرفته اید از Angular استفاده کنید. پس 5 درصد از ترافیک خود را از دست می دهید شما به یک راه حل نیاز دارید تا مطمئن شوید که عملکرد سئوی شما صرفاً به دلیل رندر کردن محتوا در Angular کاهش نمی یابد.

کلید سئوی Angular اجرای پیش نمایش است – یا ایجاد یک عکس فوری HTML برای ارائه در کد منبع به جای تکیه بر گوگل و سایر موتورهای جستجو برای اینکه بتوانید صفحات وب Angular خود را به درستی رندر کنید. این مشکل گوگل را حل نمی کند که محتوایی را که پشت یک کلیک "قفل" شده است را فهرست کند و به گوگل امکان می دهد محتوای AngularJS را به طور کامل در سایت شما فهرست کند. برای دیدن هر محتوایی در صفحه خود هنگامی که صفحات خود را از قبل اجرا می کنید، باید بتوانید مستقیماً به کد منبع نگاه کنید و محتوای خود را ببینید نه اینکه نیاز به استفاده از عملکرد عنصر بازرسی Chrome داشته باشید.

ساختار URL

مطمئن شوید صفحات شما دارای یک URL کاربر پسند (و موتور جستجو هستند. این بدان معنی است که از زباله های هش در URL های خود اجتناب کنید .در ادامه URL ها، مطمئن شوید که نقشه های سایت XML را ایجاد می کنید که شامل URL های متعارف شما می شود و همه آنها در کنسول جستجوی گوگل (و ابزار وب مستر بینگ) ارسال می شوند. این کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که موتورهای جستجو می توانند همه URL های مهم شما را پیدا کنند و بخزند.

چگونه صفحات خود را برای Angular SEO از قبل رندر کنید

ساده ترین راه برای پیش رندر/ایجاد رندر سمت سرور برنامه رندر سمت کلاینت، استفاده از میان افزار است. بهترین راه حل نرم افزاری که من برای این کار پیدا کرده ام، prerender.io است که سایت را می خزد و یک نسخه رندر سمت سرور از صفحات شما ایجاد می کند که به ربات ها ارائه می شود.به جای نسخه اولیه AngularJS از جدیدترین نسخه استفاده کنید. این به این دلیل است که مانند React، Angular2 از رندر سمت سرور پشتیبانی می کند. این به شما این امکان را می دهد که به راحتی پیش اجرا را برای ایجاد عکس های فوری HTML برای SEO روشن کنید.

منبع: سئوکار شهرام طاهری