در سال 1337 سفارت کانادا در ایران تاسیس شد. قبل از آن پس از شروع روابط دیپلماتیک دوکشور ایران و کانادا در سال 1333 مسائل بین دو کشور در سفارت بریتانیا بررسی می شد. در سال 1359 روابط دو کشور دچار مشکل شد و تا سال 1369 سفارت خانه های دو کشور بسته بود. در سال 1374 در بین دو کشور مبادله سفیر صورت گرفت. پس از این اتفاق، مهاجرت ایرانیان به این کشور به شکل قابل توجهی افزایش یافت. روابط بین این دو کشور تنها در زمان دولت هفتم روی آرامش را به خود دید. پس از آن با توجه به وقایع سیاسی روز، روابط بین این دو کشور تحت تاثیر قرار گرفته و به دنبال آن در زمان دولت نهم این رابطه به شدت کم و محدود شد.  در نهایت در زمان دولت دهم کشور کانادا اقدام به قطع رابطه خود با ایران که از سال 1385 روندی نزولی داشت، نمود و سفارت خود را در ایران تعطیل کرد. لازم به ذکر است که ده روز پس از بسته شدن سفارت کشور کانادا در ایران، کشور ایتالیا اعلام نمود در راستای حفظ منافع کانادا در ایران، امور کنسولی و سایر موارد مربوط به این قضیه را بر عهده خواهد گرفت. پس از آن در سال 1392 دو کشور به دلیل عدم وجود روابط دیپلماتیک مستقیم، تصمیم به تعیین نمودن حافظ منافع گرفته و عمان به عنوان حافظ منافع ایران در کانادا و ایتالیا به عنوان حافظ منافع کانادا در ایران شناخته شد. در سال 2015 وزارت امور خارجه کانادا ایران را محکوم به حمایت از تروریسم کرد. با شروع دولت جاستین ترودو، ایجاد توافق نامه ای بین دو کشور، راهی مناسب و صحیح شناخته شد. در سال 2016 با بررسی ارتباط مجدد میان دو کشور، توقف قسمتی از فعالیت های هسته ای ایران موجب افزایش روابط گشت. در همین سال مقدار محدودی از تحریم ها علیه ایران برداشته شد و کانادا اعلام کرد تحریم ها علیه کشور ایران را حذف نموده است؛ اما هم چنان ایران را جزوی از حامیان تروریسم می داند. در همان سال نیز وزرای امور خارجه دو کشور دیدار کردند. در سال 2017 اعلام شد که به دلیل لغو قانون مصونیت سیاسی دیپلمات های ایرانی باز کردن سفارت دو کشور امری محال به نظر می رسد با این حال دیپلمات ها در محل ماموریت خود طبق قوانین بین المللی دارای مصونیت می باشند. با گذشت سال ها، در سال 2020 مرکز امنیت سایبری کانادا ایران را در کنار سه کشور دیگر بزرگ ترین تهدید سایبری برای کانادا اعلام کرد. با توجه روند طی شده در میان این دو کشور، تا این لحظه روابط آن ها در پرده ای از ابهام قرار داشته و سفارت کانادا در ایران هم چنان تعطیل می باشد.

 

سفارت کانادا در ایران کجاست ؟ به همراه آدرس و شماره تلفن در مجله گردشگری

 

سفارت کانادا در ایران کجاست؟

از سال 2012 سفارت کانادا به آدرس تهران ، خیابان استاد مطهری، خیابان شهید سرافراز، پلاک 57 تعطیل می باشد. تلفن: تلفن: (98-21) 8152-0000

علت تعطیلی سفارت کانادا در ایران

در 17 شهریور 1391 به جهت نگرانی کشور کانادا از تامین امنیت دیپلمات های کانادایی سفارت تهران  در تقابل به سیاست های ایران سفارت کانادا در ایران توسط کشور کانادا بسته شد. همان طور که گفته شد، پس از این تاریخ کشور کانادا اعلام کرد که سفارت ایتالیا در تهران حامی و حافظ منافع کانادا در ایران است. از سال 2012 به بعد امکان گرفتن ویزای  کانادا در ایران وجود ندارد. به این منظور می توانید از طریق کشور های دیگر مانند ترکیه اقدام به گرفتن ویزا کنید. به همین دلیل بهتر است به تور انکارا سری زده و از بین آن ها برای اقامت کوتاه مدت به منظور انجام کارهای خود استفاده کنید.