دومین شهر بزرگ ایالت صباح در شرق کشور مالزی، سانداکانSandakan  نام دارد. این شهر در کرانه‌ی شمال شرقی جزیره بورنئو و رو به دریای سولو واقع شده است. نام قبلی شهر سانداکان ، الوپوراElopura  بود. جالب است بدانید که سانداکان، ۲٬۲۶۶ کیلومتر مربع وسعت داشته و توانسته است ۴۷۹٬۱۲۱ جمعیت را در دل خود جای دهد.این منطقه به خاطر مکان فرودگاه نظامی نیروهای ژاپنی در جنگ جهانی دوم سوء شهرت دارد که برای ساخت آن، ۶٬۰۰۰ تن از غیرنظامیان جاوهای و اسیران نیروهای متفقین تحت اجبار به کار گرفته شدند.این شهر بندری مالزی، دارای جاذبه های گردشگری بی شماری است. توصیه ما به شما این است که در تور مالزی بازدید از موزه‌ی میراث سانداکان، جشنواره فرهنگی سانداکان، یادبود جنگ سانداکان و پناهگاه اورنگ اوتان را از دست ندهید چرا که می توانید از نزدیک با فرهنگ غنی مردم این منطقه به خوبی آشنا شوید. همچنین تماشای جزایر پارک ملی لاک پشت و غار گومانتونگ تجربه ای تکرار نشدنی در زندگی شما خواهد بود.

آب و هوای شهر سانداکان به دلیل واقع شدن در منطقه جغرافیایی و جنگل‌های استوایی که در دل خود جای داده است، شرجی بوده و میانگین دمای سالانه این شهر، 27.15 درجه سانتی گراد است.این شهر حدود ۱۹۰۰  کیلومتری از پایتخت مالزی یعنی کوالالامپور  فاصله دارد و اگر زمان محدودی دارید بهتر است برای سفر به این شهر از هواپیما استفاده کنید. فرودگاه سانداکان در فاصله‌ی 11 کیلومتری مرکز شهر قرار دارد و از ساعت 6:00 تا 21:00 سرویس اتوبوس برقرار است و هر نیم ساعت از فرودگاه به طرف شهر حرکت می کند. تاکسی های زیادی نیز در بیرون فرودگاه وجود دارند و شما می توانید از داخل سالن پروازهای ورودی برای مقصد مورد نظر قبض تهیه نمایید. کرایه‌ی تاکسی به مقصد مرکز شهر در حدود 30 رینگیت می باشد.مردم محلی سانداکان مالایی صحبت می‌ کنند و اغلب فعالیت‌ های اقتصادی شامل ماهیگیری، کشتی سازی و اکوتوریسم را دارند. به دلیل حجم بالای صادرات چوب، شهر سانداکان لقب بزرگترین صادر کننده چوب های جنگلی جهان را به خود اختصاص داده است. انبارهای نفت ، پالایشگاه روغن خوراکی و کارخانه چسب، از جمله مناطق صنعتی این شهر بندری به شمار می آیند. روغن خرما، تنباکو، کاکائو، قهوه، کنف مانیل و درخت ساگو، از بنادر سانداکان به دیگر نقاط جهان صادر می شود و شما نیز می توانید آنها را در تور خود از منابع اصلی تهیه کنید.

همه ساله در ماه های جولای و اوت، سانداکان روزهای شلوغ و پرگردشگر خود را تجربه می کند و گردشگران بسیاری از تمام نقاط جهان برای تماشای لاک پشت ها و طبیعت گردی در جنگل های استوایی و بکر به این شهر سفر می کنند. جاذبه‌ی گردشگری جالب دیگر سانداکان، مزرعه‌ی تمساح است که در فاصله ی 12 کیلومتری از شهر قرار دارد. به طور کل، شهرت سانداکان به دلیل مقاصد طبیعت گردی آن و همچنین به دلیل تعداد میلیونرهایی است که سکونت در این جزیره را انتخاب کرده اند.اگر از علاقمندان به طبیعت گردی در جنگل های استوایی هستید سفر به هیچ وجه سفر به این شهر را از دست ندهید چراکه تجربه ای شگفت انگیز خواهد بود. البته میتوانید تور کوالالامپور را پش از بازدید از صباح مالزی انتخاب کنید