روستای وارنگه رود , شمال کشور

بسیاری از مردم ایران تمایل دارند به جاهای سر سبز و خوش آب و هوا سفر کنند و در نهایت تصمیم می گیرند که به شمال کشور که بسیار زیبا و به دور از ترافیک و هیاهوی زندگی شهر های بزرگ است مسافرتی داشته باشند. مطمنا جاده چالوس به عنوان یک ایرانی برای خیلی از شماها نام بسیار آشنا و جذابی است. جاده ای با گردنه های هیجان انگیز , رودخانه های خروشان و درختان و کوه های سرسبز و پوشیده از درخت محیطی سرشار از زندگی و زیبایی را برایتان تداعی می کند.

روستایی که در این مطلب قرار است برای شما معرفی کنیم در جاده چالوس واقع شده است روستای وارنگه رود در 80 کیلومتری جاده چالوس و در مسیر کرج می باشد. برای دسترسی به روستای وارنگه بعد از منطقه نسا با جاده خروجی دیزین می توانید به این روستا بروید در میانه مسیر دیزین حوالی پاسگاه محیط بای با فرعی سمت چپ جاده به روستای وارنگه رود راه می یابید. که با طی کردن 10 کیلومتر هب ورستای مورد نظر خواهید رسید.

روستای وارنگه از توابع دهستان نسا از مناطق شهر آستارا می باشد و از دری تقریبا 2550 متر ارتفاع دارد. همان طور که از نام روستا مشخص است روستا رودخانه ای نیز در قسمت غربی به سمت جنوب دارد که آبی زلال و خروشان دارد.

برای رفتن به این روستا چون افراد روستا تمایلی ندارند با اتومبیل و خودروهای شخصی و غریبه به روستا سفر کنید بهتر است بقیه مسیر را پیاده بپیماید البته تا میدان روستا این اجازه را دارید که با هروسیله ای خواستید مسیر را طی کنید اما بعد از آن این اجازه را نخواهید داشت. مسیر قله آزاد کوه از طریق روستای وارنگه می باشد و در واقع یکی از مسیرهای کوه نوردی است.

ساکنین روستا بسیار کم هستند و در خانه هایی با سقف های شیروانی و اغلب نوساز زندگی می کنند. روستا به دلیل کوهستانی بودن بارش های سنگینی دارد که معمولا سیل روانه می شود و در حدود 100 سال پیش موجب تخریب حداکثری این روستا شده بوده است که از 10 خانوار فقط سه نفر جان سالم به در برده بودند که بعدها این سه نفر به روستا بزگشته و زندگی را از سر گرفتند. بارش برف سنگین و همین طور بهمن گیر بودن منطقه نیز از مشکلات بزرگ این منطقه است که هر ساله این منطقه با این مشکلات دست و پنجه نرم می کنند.

زمستان های این منطقه بسیار سخت و دشوار است اما اگر می خواهید سفری نسبتا راحت به علاوه کوه نوردی داشته باشید حتما فصل بهار به این منطقه بروید در فصل بهار به دلیل گرم شدن هوا یخ ها و برف آب شده و همین عامل باعث می شود طبیعت جانی دوباره بگیرد و زیبایی منطقه بیشتر از قبل شود گل ها و سبزه ها همه رشد می کنند و جلوه ای خاص به منطقه می بخشند. رود ها و چشمه های فصلی و دائمی جریان پیدا می کنند و محیطی زیباتر درست  می کنند.

رودخانه وارنگه یکی از جریانات آبی و رودخانه های دائمی منطقه استان البرز می باشد که از دامنه های غربی ارتفاعات پالون گردن و ارتفاعات رستم چال و در شرق و خارج از شهرستان کرج سرچشمه می گیرد. ارتفاعات پالون گردن آبخیز مشترک رودخانه لار و کرج است و ارتفاعات رستم چال نیز از ابخیز مشترک ریزآب های رودخانه هراز و کرج می باشد. رودخانه وارنگه در جهت شرق به غرب و بعد از عبور از دره خرسرک و سینکو با یک قوس چپ گردی جهت و مسیر رودخانه از شرق به غرب , به شمال به جنوب تغییر می کند و پس از گذر از روستای وارنگه در 3 کیلومتری جنوب روستا به رودخانه ولایت رود ملحق می شود.

در رودخانه وارنگه رود ماهی های قزل آلای خال قرمز بسیار زیاد می باشد که به گفته کارشناسان زیستگاه این نوع ماهی ها همین رودخانه وارنگه می باشد این ماهی های ارزشمند در رودخانه های سرد آبی زندگی می کنند.

دره روستا , قلل کمان کوه , سرماهو و یخچال رشته کوه های البرز از دیدنی ها و جاذبه های گردشگری این منطقه و روستا می باشد. آزاد کوه در این منطقه قله ای مخروطی دارد که با دیوارهای مرتفعی سمت شرق و شمال غرب آن را احاطه کرده است. آزاد کوه همچنین مشرف به مناطق نسن و کلاک می باشد.

گیاهان و پوشش گیاهی منطقه و روستا شامل گون , بنفشه , لاله , چمنزار , بوک و ترشک , بومادران , گرز , کلیک , کرزنگ , جعفری وحشی , شوید وحشی , قارچ های متنوع و گلپر می شود. این منطقه حیواناتی از قبیل خرس و کل و بز و قوچ و میش نیز دارد.

 

کانال تلگرام لست تورز lasttours1@