راهنمای سفر به چک , پراگ

کشور چک یکی از کشورهای اروپایی عضو اتحادیه اروپا می باشد که قبلا همان کشور چک اسلوواکی بود که در تاریخ 1993 از هم جدا شدند و دو کشور مجزا چک و اسلوواکی را تشکیل دادند. پایتخت کشور چک در حال حاضر شهر پراگ می باشد پراگ بزرگ ترین شهر کشور چک هست که در شمال غربی چک و بر روی رودخانه ولتاوا واقع شده است.

چک کشوری ای است که توسط خشکی احاطه شده و راه دریایی ندارد و در اروپای مرکزی واقع شده است کشور چک از سمت شمال با کشور لهستان و از سمت شمال غربی و غرب با آلمان و از جنوب به اتریش و از شرق با کشور اسلواکی هم مرز می باشد.

جغرافیا و آب و هوا

قله کوه اسنزکا در کشور چک از مرتفع ترین نقاط این کشور محسوب می شود که 1602 متر از سطح دریا فاصله دارد کم ارتفاع ترین منطقه چک نیز در نزدیکی هونسکو نزدیک به رود الب چک می باشد این منطقه 17 متر از سطح دریا فاصله دارد.

آب و هوای کشوری که می خواهید به آن سفر کنید برای بسیاری از شما مسافران و گردشگران مهم و ضروری است در این باید خاطر نشان کرد که چک نیز فارغ از این ماجرا نیست آب و هوای چک قاره ای و تقریبا به شکل مرطوب می باشد به عبارت دیگر زمستان های سرد و تابستان های نسبتا گرمی دارد میانگین دمای شهر پراگ در ماه ژانویه که بیشترین بازدید را احتمالا از دیگر کشور ها داشته باشد بین منفی سه و نیم تا منفی 4 درجه می باشد و در ماه جولای که مصادف با تابستان است 12 تا 23 درجه میانگین درجه هوای این شهر گزارش شده است. میانگین بارندگی سالانه نیز در کشور چک حداکثر 410 میلی لیتر می باشد.

فرهنگ و زبان و دین

زبان کشور چک , چکی است که از زبان های اسلاوی می باشد اگر به این زبان تسلط دارید یا حداقل کمی بتوانید با مردم مراوده داشته باشید عالی است اگر نه همان زبان انگلیسی به دردتا خواهد خورد. مردم چک بنا به گزارشاتو آمارهایی که گزارش شده است بی دین توصیف شده اند که با داشتن کلیساهای بزرگ و شناخته شده ای کمی عجیب به نظر می رسد البته بهتر این است که خود سفر کرده و از نزدیک با مردم چک آشنا شوید. دلیل دیگر بی دینی در این کشور می تواند کمونیست باشد زیرا حدودا 40 سال کمونیست ها بر این کشور حکمرانی کرده اند و این نمی تواند بی تاثیر باشد و براساس نوشته ها و گزارشات دیگری اکثریت مردم مسیحی گزارش شده که 39 درصد کاتولیک و بقیه ارتودوکس و پروتستان محسوب می شوند.

میراث تاریخی و جهانی چک

کشور چک 12 اثر تاریخی دارد که در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است. آثار تاریخی زیادی در چک پا برجا مانده است که در زیر به نام آنها و شرح آنها خواهیم پرداخت:

مرکز تاریخی چسکی کروملو : شهر چسکی کروملو در منطقه بوهمیای جنوبی کشور چک واقع شده است این شهر به دلیل داشتن خیابان های سنگ فرش و خانه هایی شبیه به شیرینی زنجبیلی و پل های بسیار زیبا و قدیمی بسیار مورد توجه گردشگران است سفر در فصول گرم سال  به این شهر خاطره ای خوش برای شما رقم خواهد زد. که در این صورت حتما از مرکز تاریخی این شهر نیز دیدن کنید.

مرکز تاریخی پراگ : پراگ تاریخی ترین و ارزشمند ترین شهر چک می باشد که البته بزرگترین شهر و پایتخت نیز هم هست. مرکز تاریخی شهر پراگ در لیست میراث جهانی فرهنگی و طبیعی یونسکو به ثبت رسیده است که مساحتی نزدیک به 866 هکتار دارد. در واقع پراگ را می توان کلکسیونی از انواع بناها و کلیساهای دوره های مختلف به شمار آورد قلعه و قصر های مرکز تاریخی شهر پراگ به سبک های متفاوت و زیبایی هستند که واقعا ارزش دیدن دارند مرکز تاریخی شهر پراگ بر روی سواحل دو طرف رودخانه ولتاوا واقع شده است که آثار تاریخی چون پل چارلز نیز واقعا دیدنی است.

کونتاهورا : شهر تاریخی و کلیسای سنت باربارا و کلیسای جامع در سدلک

کلیسای سنت جان نپوموک در زلنا هورا

مرکز تاریخی تلچ

منطقه فرهنگی لدنایس - والتایس

باغ ها و قصر واقع در کرومریتز

روستای تاریخی هولاسویک

قصر لیتومیسل

ستون سه گانه در الوموس

ویلای توگنهات در برنو

اقامت گاه یهودیان و قبرستان قدیمی شان و کلیسای سنت پروکوپیوس در تربیک : این اقامت گاه و قبرستان قدیمی و همچنین کلیسای سنت پروکوپیوس در سال 2003 در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید این اقامت گاه نشان دهنده این است که در ایام قدیم یهودیان و مسحیان این منطقه چگونه به طور مسالمت آمیز و در صلح و آرامش در کنار همدیگر زندگی می کردند. این آرامش از قرون وسطی تا قرن بیستم میلادی به طول انجامید و بعد از آن با شروع جنگ جهانی دوم این آرامش از بین رفت.

کلیسای سنت پروکوپیوس در قالب بخشی از صومعه بندیکتاین یا همان فرقه تارک دنیاها در اوایل قرن شیزدهم میلادی بنا نهاده شده است این بنا نمونه بسیار آشکاری از نفوذ معماری اروپای غربی در این منطقه می باشد.

این آثار 12 گانه که حضورتان معرفی شدند از آثار معروف و ثبت شده جهانی کشور جمهوری چک هستند اما اگر قصدتان سفر به پایتخت کشور چک است در این صورت این شهر نیز آثار تاریخی فراوانی دارد قسمتی از شهر که به شهر قدیم معروف است آثار بسیار زیادی دارد که مطمئنا یک روزه نمی توانید وقت کافی داشته باشید تا همه آنها را ببینید حداقل یک هفته و شاید بیشتر لازم باش تا بتوانید حتی سری به این مکانها بزنید.

دیدنی های شهر پراگ همانطور که اشاره شد بسیار زیاد است که ما ب چند مورد در اینجا بسنده می کنیم فقط تنها نکته ای که باید اشاره کرد این است که اگر شما به شهر قدیم شهر پراگ بروید به همه اماکن و آثار تاریخی شهر دسترسی خواهید داشت چون به صورت متمرکز و یکجا هستند. یکی از این آثار کلیسای آور لیدی بیفور تین می باشد این کلسیا سالنی به سبک قرون وسطایی دارد که بسیار زیبا و عظیم می باشد. این بنا تلفیقی از سبک معماری گوتیک و رومی است. این کلیسا مکان های زیر زمینی نیز دارد که که می توانید حتی از این مکانها نیز دیدن کنید.

موزه کافکا را به هیچ وجه از دست ندهید این موزه پر است از مجموعه کتاب ها و نامه های شخصی و اسناد صوتی و تصویری که هر بیننده ای را به خود مجذوب می کند البته با اینکه نام موزه کافکا است این موزه آثار مجموعه نویسندگان مهم را به نمایش گذاشته است و فرانس کافکا تنها برجسته ترین این افراد می باشد.

قلعه پراگ , موزه کمونیسم , مرکز هنرهای معاصر دوکس , پل چارلز , باغ‌موزه ولِنستین , منطقه تاریخی لیتل کوآرتر , رودخانه ولتاوا , پارک لتنا و ... را نیز از یاد نبرید.

خوراکی های چک

اگر شما از ان دسته افراد هستید که به هر کجا سفر کنید علاوه بر آثار تاریخی و فرهنگ , غذاها و خوراکی های آن منطقه نیز برایتان جالب است و می خواهید آن ها را نیز امتحان کنید خواندن این قسمت از مقاله برای شما هیجان انگیزتر خواهد بود. ما در اینجا سه مکان را برای شما معرفی می کنیم تا بتوانید بهترین غذاها را تهیه کنید. یکی از اینها سیسترز می باشد اگر تمایل دارید غذا یا میان وعده ای کم هزینه بخرید این اغذیه فروشی مناسب شماست مکان اغذیه فروشی بخشی از کاخ دلوها می باشد که بازسازی شده و به صورت طاق می باشد.

La Degustation Boheme Bourgeoise  نیز گزینه خوبی برای خرید خوراکی و غذا است. این مکان بسیار مجلل بوده و در راهنمای خود میچلین را به صورت متفاوت و خلاقانه سرو می کند.این مکان یکی از بهترنی های شهر پراگ می باشد که هم غذاهای خوشمزه دارد و هم مواد آن ها به صورت محلی تامین می شود.

استیک جورج پرایم غذاهایی مثل دنده کباب , فیله مینیون و استیک های بی استخوان دارد اما مواد اولیه این رستوران از آمریکا وارد می شود.

نکته نهایی که باید خاطر نشان کرد این است که زمان مناسب برای سفر به کشور چک و پراگ می باشد این شهر در تابستان ها بسیار شلوغ و پر سر و صداست و در فصول بهار و پاییز آرام تر از بقیه فصول می باشد اگر قصد بازدید از این کشور و شهر پراگ را دارید و اگر زمان و تعطیلات کافی دارید بهتر است در فصول بهار و پاییز به اینجا سفر کنید در غیر این صورت گزینه مناسب همان فصل تابستان خواهد بود.

کانال تلگرام لست تورز lasttours1@