بواسیر یا هموروئید رگ های خونی متورم در داخل و اطراف مقعد و راست روده هستند. بسیاری از مردم تا زمانی که این رگ ها شروع به اذیت کردن، خونریزی، درد یا سوزش نکنند، متوجه آنها نمی شوند. بواسیر خونی می تواند به مراتب بسیار دردناک از هموروئید باد کرده باشد به همین دلیل به منظور پیشگیری از این بیماری حتما باید در صورت مشاهده هرگونه برجستگی غیر عادی در ناحیه مقعدی به پزشک مراجعه کنید.

همچنین طبق آمار؛ حدود 5 درصد از افراد مبتلا به این بیماری علامت هایی مانند درد، خونریزی یا سوزش را تجربه می کنند. ولی در هر حال ما در این مقاله سعی داریم که شما را با روش های درمان خونریزی هموروئید در خانه، روشهای پزشکی و علائم آن آشنا کنیم.

بیماری بواسیر خونی چیست؟

بیماری بواسیر که به آن هموروئید نیز می‌گویند، سیاهرگ‌های متورم مقعد؛ در قسمت پایین رکتوم، شبیه به رگ‌های واریسی هستند و زمانی که این رگ ها باد کنند، فرد به بیماری بواسیر مبتلا می شود. این توده می تواند در داخل راست روده (بواسیر داخلی) یا زیر پوست اطراف مقعد (بواسیر خارجی) ایجاد شود. زمانی که این سیاهرگ ها خونریزی کنند، به آنها بواسیر خونی گفته می شود.

طبق آمار؛ از هر چهار بزرگسال تقریباً سه نفر به هموروئید مبتلا می شوند. هموروئید دلایل مختلفی دارد، اما اغلب علت آن ناشناخته است.

خوشبختانه، گزینه های موثری برای درمان هموروئید در دسترس می باشد. بسیاری از افراد با درمان های خانگی و تغییر شیوه زندگی خود می توانند هموروئید را درمان کنند.

تصویر خونریزی هموروئید

خونریزی هموروئید به چه علت اتفاق می افتد؟

سیاهرگ های اطراف مقعد ممکن است تحت فشار کشیده شده و برآمده یا متورم شوند. بواسیر خونی ممکن است در اثر افزایش فشار در قسمت تحتانی رکتوم به دلیل موارد زیر ایجاد شود:

  • زور زدن هنگام اجابت مزاج
  • نشستن طولانی مدت روی توالت
  • داشتن اسهال مزمن یا یبوست
  • چاقی مزمن
  • بارداری یا حاملگی
  • داشتن رابطه مقعدی
  • رژیم غذایی کم فیبر روزانه
  • بلند کردن مکرر اجسام سنگین

علائم بواسیر خونی 

بواسیر از نوع خونی ممکن است توده ای در اطراف مقعد ایجاد کند که فرد هنگام تمیز کردن مقعد آن را به وضوح احساس کند.

عارضه خونریزی از هموروئید معمولاً پس از اجابت مزاج رخ می دهد.

ممکن است فرد پس از پاک کردن خود، آثار یا رگه هایی از خون را روی بافت دستمال کاغذی می بیند. گاهی اوقات ممکن است مقدار کمی خون در کاسه توالت یا در مدفوع قابل مشاهده باشد.

خون ناشی از خونریزی بواسیر معمولاً قرمز روشن است. بنابراین اگر افراد خون به رنگ تیره مشاهده می کنند، باید سریعا به پزشک اطلاع دهند، زیرا این اتفاق میتواند نشان دهنده مشکلی در دستگاه گوارش باشد.

سایر علائم هموروئید عبارتند از:

  • احساس توده یا برآمدگی در اطراف مقعد هنگام تمیز کردن
  • دفع ناقص مدفوع و حس کردن بودن یک توده در کانال رکتوم پس از دفع
  • مشکل در پاکسازی پس از اجابت مزاج
  • خارش اطراف ناحیه
  • تحریک اطراف مقعد
  • ترشحات لزج مانند از داخل
  • احساس وارد شدن فشار به اطراف مقعد

گاهی اوقات ممکن است لخته خون در داخل هموروئید ایجاد شود. به این حالت هموروئید ترومبوزه می گویند.

با متورم شدن هموروئید ترومبوزه، فشار از بافت های اطراف می تواند باعث پارگی و خونریزی آن شود. خون ناشی از هموروئید ترومبوز شده به رنگ تیره و لخته ای است.

ایا بواسیر خونی خطرناک است؟

زمانی که هموروئید خونریزی می کند، معمولا نشانه این است که اتفاقی غیرعادی رخ داده. به طور مثال ممکن است خود توده هموروئید خراشیده شده باشد. در صورت مشاهده خون فرد حتما باید به متخصص گوارش یا جراح عمومی مراجعه کند. این دو متخصص می توانند با مشاهده راست روده، علت را بررسی کرده و بهترین روش درمان را در پیش گیرند. ولی اگر بیمار برای درمان و معاینه اقدام نکند، می تواند خطرناک باشد.

راه درمان بواسیر خونی

توده بواسیر در حالت ابتدایی خود و درجات پایین تر فقط برجسته بوده و خونریزی ندارد. ولی در مواردی که هموروئید داخلی و خارجی خونریزی می کند، حتما باید یک راه درمان فوری برای رفع آن در نظر گرفته شود. برخی روش های با دارو و گیاهی می توانند برای پیشگیری مفید باشند. به طور کلی روش های درمان عبارتند از:

درمان با دارو

باید بدانید که لزوما تمام هموروئید ها نیاز به جراحی ندارند و در اکثر موارد توده های کوچک می توانند با دارو در خانه از بین بروند. پماد هایی نظیر آنتی هموروئید معمولا برای افرادی که بواسیر درجه یک دارند تجویز می شوند. این پمادها دارای خاصیت استروئیدی هستند که به برطرف کردن التهاب توده بواسیر کمک می کنند.

عمل جراحی و لیزر

عمل جراحی یا هموروئیدکتومی یکی از روشهای برداشتن بواسیر می باشد. زمانی که روش های دیگر ناموفق باشد، پزشک ممکن است به روش های تهاجمی تری مانند لیزر یا جراحی روی بیاورد. هموروئیدکتومی شامل برداشتن هر نوع هموروئیدی است که پرولاپس یا بزرگ یا پیچیده است. طی این روش توده بواسیر با استفاده از تیغ جراحی بریده می شود.

درمان بواسیر خونی با لیزر یکی دیگر از روشهایی است که به دلیل سهولت و دوره نقاهت کم، در بین افراد محبوبیت یافته است. طی لیزر درمانی پزشک به جای تیغ جراحی از اشعه لیزر استفاده می کند.

درمان با روش گیاهی

درمان هموروئید با عسل

اصلی ترین کاری که عسل برای بواسیر انجام می دهد، جلوگیری از پیشرفت زخم و خاصیت آنتی باکتریال آن می باشد. از طرفی دیگر خوردن عسل روزانه به همراه صبحانه به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. لازم به ذکر است که عسل علاوه بر خاصیت آنتی باکتریال، می تواند باکتری ها را نیز از بین ببرد. 

یکی دیگر از تاثیرات مثبت عسل بر زخم بواسیر، کمک به بهبود عملکرد دستگاه گوارش است. زیرا عامل بیشتر توده های بواسیری عدم عملکرد درست دستگاه گوارش است.

ژل آلوئه ورا برای بواسیر

آلوئه ورا یکی از پر مصرف ترین گیاهان است که هم خاصیت دارویی دارد و هم می شود از آن به عنوان یک خوراکی مقوی تغذیه کرد. از آنجا که ماده داخل آلوئه ورا خاصیت ترمیمی دارد، می تواند به ترمیم زخم بواسیر یا بهتر شدن توده کمک کند. 

برای اقدام به درمان بواسیر با ژل آلوئه ورا ، فقط کافیست روزانه دو الی سه مرتبه به مدت 15 تا 20 دقیقه روی توده بمالید. فقط ممکن است که این روش زمان بر باشد. همچنین این ژل برای افرادی که به این گیاه حساسیت دارند مناسب نمی باشد.

سرکه سیب

اگر تصمیم دارید به صورت خوراکی این ماده را استفاده کنید، روزانه یک یا دو قاشق سرکه سیب طبیعی را در یک فنجان مخلوط کرده و دو مرتبه در روز بنوشید. برای اثر بخشی بهتر اگر تحمل سوزش سرکه سیب را دارید، پیشنهاد می کنید یک پنبه را آغشته کرده و به مقعد خود بمالید. درست است که سوزش دارد ولی زودتر اثر مثبت آن را می بینید.

روغن زیتون

اگر به بواسیر مبتلا هستید روغن زیتون بیشتری را در برنامه ی رژیم غذایی روزانه ی خود قرار دهید. روغن زیتون تا حد زیادی می تواند سیستم گوارش شما را تنظیم کند و برای تنظیم حرکات روده ها بسیار مفید و موثر است. اگر روده های شما حرکات منظمی داشته باشند به یبوست مبتلا نخواهید شد و علائم هموروئید شما به مرور زمان خفیف تر می شود .

عوارض خونریزی هموروئید

عوارض هموروئید نادر است. ولی اگر فردی دچار عوارض شود، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • شریان هایی که خون تازه را به هموروئید می رسانند ممکن است مسدود شوند و از رسیدن خون به هموروئید جلوگیری کنند. این اتفاق می تواند باعث درد بسیار شدید و غیر قابل تحمل شود.
  • کم خونی: اگر هموروئیدها بیش از حد خونریزی کنند، می توانند گلبول های قرمز خون را از اکسیژن محروم کنند. این اتفاق می تواند باعث خستگی، تنگی نفس، سردرد و سرگیجه شود زیرا خون اکسیژن کمتری را در بدن شما حمل می کند.
  • پرولاپس شدن: هموروئید افتاده می تواند باعث درد یا ناراحتی در هنگام نشستن و دفع مدفوع شود.
  • لخته شدن خون: هموروئید ترومبوزه یکی از عارضه های هموروئید خارجی است. لخته شدن خون می تواند باعث درد و خارش غیرقابل تحمل شود.

عفونت باکتری ها: این اتفاق می تواند وارد هموروئیدهایی شوند که خونریزی دارند و بافت را عفونی کنند. عفونتی که درمان نشود گاهی اوقات می تواند عوارض جدی مانند مرگ بافت، آبسه و تب ایجاد کنند.