جاهای دیدنی فومن : شهرستان زیبای فومن یکی از جاذبه های گردشگری و توریستی شمال کشورمان بوده که به خاطر کشت بسیار زیاد سیر در این منطقه نام آن را فومن گذاشتند. فوم به معنای سیر و ن به معنی مکان کشت میباشد. این شهرستان به خاطر داشتن طبیعتی سرسبز و جاهای دیدنی خوبی که دارد، به یک مکان توریسیتی تبدیل شده که هر ساله بسیاری از مردم برای گذراندن تعطیلات خود انتخاب میکنند. فومن محل زندگی بسیاری از شاعران و فرهیختگان ایران بوده. بهترین زمان سفر به این شهرستان از فروردین تا اردیبهشت بوده که هوا بسیار متعادل و مناسب است. جاهای دیدنی فومن آنقدر ارزش دارد که یک یا چند روز از وقت خود را برای بازدید از آنها بگذارید. در ادامه همراه ما باشید تا با جاهای دیدنی فومن بیشتر آشنا شوید

قلعه رودخان فومن

اولین جای دیدنی این شهرستان که طرفداران بسیاری دارد، تاریخی است. قلعه رودخان که از زمان پادشاهی ساسانیان تاکنون سرپاست، یکی از آثار تاریخی فومن محسوب میشود. نام این قلعه باستانی در زمان قدیم دژ روگان بوده که به خاطر رودی که از کنار آن میگذرد آن را به قلعه رودخان تغییر دادند. مردم بومی این محله قلعه رودخان را با اسم های دیگری مثل دژ روخان، قله رخون، قلعه ی حسامی، قلعه ی هزارپله و دژ روگان میشناسند. این قلعه قسمت های مختلفی از جمله  درهای ورودی ، زندان، سردخانه، حمام، حوض، آبریزگاه، آب انبار، برج دیده بانی، اتاقهای دیده بانی، تعدادی واحد مسکونی و برج و بارو میباشد. قلعه رودخان در کل به دو قسمت ارگ و قورخانه تقسیم میشود. که ارگ مکان زندگی برای پادشاه و خانواده اش بوده، قورخانه نیز مکان زندگی و انجام امور نظامی سربازان بود. . یکی از نکات جذاب در رابطه با این قلعه غیر قابل نفوذ بودن دشمنان به داخل آن است چرا که در طول تاریخ هیچ دشمنی نتوانسته به داخل این قلعه نفوذ کند.

قلعه رودخان فومن

روستای فوشه فومن

یکی دیگر از جاهای دیدنی فومن، روستای فوشه این شهرستان است. فوشه نیز نزدیک به عمارت تاریخی قلعه رودخان قرار دارد. این روستای رویایی طبیعت بسیار زیبایی دارد که از دیدن آن هرگز خسته نمیشوید. در قسمت جنوب غربی این روستا میتوان منظره ای فوق العاده از کوهستان و جنگل ها را مشاهده کرد این منظره را هرگز از دست ندهید. طبیعت گردان حرفه ای خوب میدانند که پای دامنه کوه ها جنگل های این روستا چقدر جذاب و زیباست. پوشش گیاهی جنگل های این قسمت ، افرا، لرگ، راش، خرمندی و راش است.

روستای فوشه فومن

غار خون فوشه فومن

پانزده کیلومتر دورتر از روستای فوشه و نزدیک به دژ روخان، غاری تاریخی قرار گرفته که یکی از با ارزش ترین جاهای دیدنی فومن است. این غار سه هزار ساله در یک منطقه جنگلی بوده که بسیار مهم و با ارزش است بسیاری از توریست ها و گردشگران تور گیلان حتی با وجود راه سخت و پر پیچ خم این غار، این مسیر را طی میکنند تا بتوانند از غار سه هزار ساله خون فوشه دیدن کنند.

غار خون فوشه فومن

امام زاده سبز قبا فومن

و اما میرسیم به امکان جذاب مذهبی در فومن. امامزاده سبزقبا به همراه آرامگاه تعدادی از شهیدان جنگ تحمیلی یکی دیگر از جاهای دیدنی فومن هستند. این امامزاده که در روستای شنبه بازار قرار دارد بیشتر به خاطر آرامگاه آن چند شهید بسیار مهم واقع شده. یکی از شهیدانی که دراین مکان دفن شده اند شهید سید جواد موسوی است. یکی دیگر از جاذبه های این مکان درختی قدیمی بوده که آن را از قدیم به درخت مزار و یا درخت آقادار میشناختند. بیشتر مردم بومی این محل معتقدند که با بستن پارچه های سبز رنگ به این درخت میتوانند حاجات خود را بگیرند.

امام زاده سبز قبا فومن