جاذبه های گردشگری تبریز : تبریز توسعه یافته ترین شهر ایران است. این شهر بین مردم به شهر بدون گدا معروف بوده و بسیار بانظم است. اولین اتفاقات تاریخی در ایران، در شهر زیبای تبریز رخ داده مثل اولین چاپخانه ها، اولین کافه تریا، اولین سینمای عمومی، اولین هتل، اولین قطار و ... که همگی اولین بار در این شهر تاسیس شدند. تبریز بارها به خاطر زمین لرزه ها تخریب شد اما باز بوسیله مردم سخت کوش و باهمتش سرپا شده و پابرجا مانده است. این شهرتاریخی بین توریست ها و گردشگران از زیباترین شهرهای ایران بوده و یکی از مهمان پذیر و مهاجرپذیر ترین شهرهای ایران است. این شهر که پنجمین شهر بزرگ جهان لقب گرفته جاذبه های طبیعی و تفریحی بسیاری داشته که در ادامه برای شما بیشتر معرفی میکنیم

کویر قوم تپه تبریز

اگر به دنبال زیباترین کویر ایران هستید، آن را در تبریز پیدا میکنید. کویر قوم تپه تبریز یکیاز بهترین جاذبه های تبریز هم هست. این کویر براثر وزش باد و جمع شدن گرد و غبارها به صورت طبیعی ساخته شده. بیشتر این تپه های کویری در قسمت شمال غربی و جنوب شرقی قرار داشته و نمکزارهایی دارد. کویر قوم تپه توانسته توجه بسیاری از گردشگران را به سمت خود جلب کند. همینطور این کویر جنبه آموزشی هم دارد! بسیاری از دانش آموزان و مردم عادی میتوانند با امکاناتی که در این مکان هست نحوه پیدایش و ایجاد این تپه های را بدانند. خیلی از مردم مهربان تبریز اوقات خود را در این کویر میگذرانند.

کویر قوم تپه تبریز

قبرستان تاریخی پینه شلوار تبریز

قبرستان پینه شلوار، پیش اسلام بوجود آمده و از قدیمی ترین گورستان های تبریز محسوب میشود. در این قبرستان، سنگ قبرهای 3دوره را پیدا خواهید کرد که قطعا برایتان جالب خواهد بود. اولین دوره از این سنگ قبرها، مربوط به قبرستان خالد نبی بوده که از نظر ظاهر و شکل به یک صورت هستند. دومین دوره از این قبرستان، قبرهایی از جنس سنگ خارا ست که بازهم به یک صورت در قبرستان ننه مارلان هستند. آخرین دوره نیز با خط کوفی روی سنگ قبرها تاریخ وفات و مشخصات فرد دفن شده را نوشته اند. اگر به جاذبه های تاریخی علاقه دارید بازدید از این قبرستان را از دست ندهید.

قبرستان تاریخی پینه شلوار تبریز

پارک ملی کنتال تبریز

یکی از زیستگاه های مهم برای پلنگان در ایران، همین پارک ملی کنتال در تبریز است. این پارک در فصل بهار مملو از گل های لاله رنگی شده و اگر در همین فصل از قلعه علی بیگ در دامنه کوه کنتال دیدن کنید، گویی مزرعه از گل های لاله را پیدا کرده اید. در پارک کنتال همچنان آثاری از آسیاب های سنگی باقی مانده اند. برای رسیدن به این پارک بعد از گذشتن از شهر سیه رود در موازات رود مرزی ارس دره کنتال قرار دارد. این پارک تنوع پوشش گیاهی و جانوری بسیاری دارد. بیشتر از 450 گیاه متفاوت مثل ارس، پده، افرا، داغداغان، بنه، گلابی وحشی، سنجد، گز، زرشک و نسترن و ... در این پارک وجود است. همچنین حیوانات خاصی مثل کل و بز وحشی، قوچ و میش، گراز، خرس قهوه ای، سیاه گوش، گربه وحشی، گربه جنگلی، پلنگ، روباه، شغال و گرگ و ... در پارک کنتال تبریز زندگی میکنند.

پارک ملی کنتال تبریز

جنگل ارسباران تبریز

و اما یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری تبریز که همانند بهشتی روی زمین بوده و توجه بسیاری از توریست ها و گردشگران تور تبریز را به خود جلب کرده، جنگل ارسباران نام دارد. این جنگل را ممکن است با نام دیگر هم بشناسید مثل ارسبار یا آرازبار و قره داغ یا قراچه داغ. این جنگل بکر و سرسبز، محل زندگی بسیاری از جانوران و گیاهان خاص و گوناگون است. ارسباران یکی از زیباترین چشم اندازهای شهر تبریز بوده و جاذبه های تاریخی از جمله به قلعه بابک، قلعه پشتو، قلعه جوشین، دژ قهقهه، بقعه شیخ شهاب الدین و بازار دارد. جنگل ارسباران با عنوان زیست کرده از طرف سازمان یونسکو معرفی شد. همچنین این جنگل مکان بسیار مهمی برای محافظت از آهوهای مارال است و تاکنون هم توانسته هفت راس از آنها را زنده نگه دارد. از دیگر حیواناتی که در این بهشت دست نخورده زندگی میکنند میتون به کَل، بز، گراز، خرس قهوه‌ای، وشق و پلنگ، مرغ قفقازی سیاه یا همان قره خروس قفقازی، کبک، دراج، قرقاول، پرندگان شکاری اشاره کرد.

جنگل ارسباران تبریز

بازار فرش تبریز

فرش اصیل در ایران را فقط در تبریز میتوانید بیابید. تمام حجره های این بازار فرش های اصیل و با حفظ ریشه های تاریخی هنر دارند. این بازار سنتی راسته های دیگر، راسته بازار، سرا،  تیمچه،  دالان و گذر داشته تا مردم بتوانند با اطمنیان خرید کرده و کسب و کار خود را انجام دهند. یکی از بهترین بخش های بازار فرش تبریز، تیمچه مظفریه بوده که زیباترین قسمت بازار با سقف مرتفع، پنجره های سفید و رنگی کوچک و بزرگ داشته و حجره های آن به صورت ردیف و منظم کنار هم قرار گرفته اند. این بازار یکی از زیباترین معماری های ایرانی را داشته و یکی از بزرگ ترین بازرهای فرشی است که کامل از آجر ساخته شده. بهترین و ابریشمی ترین فرش ها در این بازار خواهید یافت.

بازار فرش تبریز

پارک ائل گلی تبریز

از دیگر جاذبه های گردشگری تبریز، که مهم ترین آن هم میباشد، پارک ائل گلی یا شاه گلی است. این مکان تاریخی بیشترین زمان توسعه و گسترش خود را در زمان آق قویونلوها و صفویان داشته. دریاچه این که در این پارک قرار دارد، دوازده متر عمق داشته و مردم میتوانند داخل آن قایق سواری کنند. در کنار این دریاچه، امکانات تفریحی دیگری مثل شهربازی و مسافرخانه نیز قرار داشته. یکی از دلایلی که باعث شده پارک ائل گلی تبریز در جهان شناخته شود، هتل پنج ستاره بین المللی شاه گلی است که در کنار دریاچه شاه گلی واقع میباشد.

پارک ائل گلی تبریز