تصفیه آب صنعتی چیست ؟ یا آب شیرین کن صنعتی که اغلب به عنوان RO شناخته می‌شود، یک روش بسیار پیشرفته برای تولید آب تصفیه شده می‌باشد. این تکنولوژی آبتدا در نیروی دریایی آمریکا برای تولید آب شرب، از آب دریا استفاده شده است. امروزه از فرآیند اسمز معكوس RO در تصفیه آب استفاده می شود.

به عنوان یك فرآیند جداسازی در بسیاری از صنایع تولید آب تصفیه(آب شرب یا آب آشامیدنی‌ها)، ‌تصفیه پسآب‌ها، صنعت پرورش دام، صنعت پرورش طیور(مرغداری‌ها)، صنعت کشاورزی، آب ورودی کولینگ تاور‌ها، دیگ‌های بخار(boiler)، آب استفاده در نازل‌های مه پاش، صنایع غذایی، دارو سازی، پزشکی و غیره استفاده می‌شود. در ادامه با تصفیه آب صنعتی آب سازه همراه ما باشید.

سیستم‌های نوین تصفیه آب صنعتیسیستم RO یا reverse osmosis فناوری جدید در امر تصفیه آب و جداسازی املاح محلول در آب می باشد. این سیستم ها به صرفه ترین و دقیق ترین در دنیا هستند.

آبزار دقیقآبزار دقیق ها در دستگاه شامل گیج ، سنسور ها ، کلید های و لو پرسر سوئیچ و غیره می باشد که وظیفه محافظت از دستگاه و اجزای آن را دارند.

فلومتر دیجیتالفلومتر دیجیتال به منظور آندازه دبی آب تولید، فاضلآب و یا ریسایکل را در واحد زمان دارد.

سنسور تی دی اسسنسور تی دی اس در مسیر آب خروجی تصفیه شده یا همان پرمیت برای اندازه گیری املاح موجود در آب یا همان tds و EC را بر عهده دارد.

های‌پرشر و لو پرشراین قطعه قبل و بعد از پمپ ها به منظور خارج نشدن پمپ از نمودار و نقش محافظتی را برای پمپ ایفا می کند

کدورت سنجنصب این قطعه در دستگاه به ما این اطمینان را میدهد که پیش تصفیه ها کار خود را به درستی انجام داده اند یا خیر.

عملکرد دستگاه تصفیه آب صنعتی

در فرآیند تصفیه آب صنعتی، املاح موجود تا 50 میکرون موجود در آب توسط فیلترهای شنی و فیلتر کربن که با نام فیلترهای مولتی مدیا شناخته می شوند، گرفته می شود. این کار توسط فیلترهای شنی صورت می گیرد.

در مرحله بعد فیلترهای کربنی وارد عمل شده و رنگ و بوی آب حذف می شود. سپس آب به وسیله پمپ سانتریفیوژ طبقاتی به وسل که ممبران در آن وجود دارد، هدایت می شود. به طور کلی می توان گفت عملکرد اصلی دستگاه در این مرحله آغاز می شود.

در این مرحله آب به وسیله فشار اسمز معکوس که در بخش های قبل به آن اشاره شد، به دو بخش آب تولیدی و پساب دور ریز تبدیل می شود. تمامی این مراحل به وسیله یک سیستم اتوماتیک کنترل می شوند.

با توجه به آن چه که در بالا گفته شد، می توان گفت ساخت دستگاه های تصفیه آب صنعتی در چهار مرحله تصفیه مقدماتی، تنظیم PH، تنظیم دمای آب و جلوگیری از تشکیل رسوب صورت می گیرد.

در مرحله تصفیه مقدماتی، آن چه که باعث گرفتگی ممبران می شود، از آب جدا می گردد. این کار توسط فیلترهای  مولتی مدیا صورت می گیرد. انجام این کار به افزایش طول عمر ممبران کمک می کند. در مرحله بعد که تنظیم PH می باشد و یکی از مراحل مهم و این فرایند شناخته می شود، PH آب تنظیم می شود.

سپس نوبت به تنظیم دمای آب می رسد. بهترین دمای آب برای ممبران ها 20 الی 25 درجه می باشد. این میزان دما برای ممبران های سلولز و ممبران پلی امید متفاوت می باشد. بهترین دما برای ممبران های سلولز 30 و برای ممبران پلی آمید 35 درجه می باشد.

در مرحله جلوگیری از تشکیل رسوب، از تشکیل مواد اکسید کننده مانند منگنز، آهن و سیلیس که باعث ایجاد رسوب می شوند، جلوگیری به عمل خواهد آمد. آن چه که برای کنترل این کار مورد استفاده قرار می گیرد، ترکیب متافسفات و هگزارا می باشد.

بیشتر: یکی از محصولات اصلی شرکت آب سازه پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلن دفنی می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر به آدرس زیر مراجعه فرمایید:

https://absaze.com/%d9%be%da%a9%db%8c%d8%ac-%d8%aa%d8%b5%d9%81%db%8c%d9%87-%d9%81%d8%a7%d8%b6%d9%84%d8%a7%d8%a8-%d9%be%d9%84%db%8c-%d8%a7%d8%aa%db%8c%d9%84%d9%86-%d8%af%d9%81%d9%86%db%8c/

 

اسمز معکوس چیست

اسمز معکوس فرایندی است که در آن، فشاری بیشتر از فشار اسمزی بر روی محفظه ای که زمانی حاوی محلول با غلظت بالا بود اعمال می شود. این فشار باعث عبور آب از درون غشا در جهت عکس اسمز می گردد. اکنون آب از محفظه ای با محلول غلظت بالا به محفظه با محلول غلظت پایین حرکت می کند. با این روش آب نسبتا خالصی از درون غشا به درون یک محفظه عبور می کند، در حالیکه جامدهای حل شده در محفظه دیگر نگهداشته می شوند. بنابراین آب از یک محفظه تصفیه یا کانی زدایی می گردد و جامدها در محفظه دیگر تغلیظ می شوند.

پیشینه تاریخی فرایند اسمز معکوس

۱۷۴۸: محققان فرانسوی از کیسه صفرای خوک به عنوان غشا نیمه تراوا (ممبران) استفاده کردند.
۱۸۶۱: گراهام پدیده اسمز را کشف و شروع به گسترش آن کرد
۱۹۰۶: بچ هولد ممبران با فیلتر بسیار ریز و قطر ۰۱/۰ سانتیمر را ابداع کرد.
1950:
دکتر اس. سوریراجان ابداع «شبیه‌سازی ممبران اسمزی زیستی»، پایه اسمز معکوس (UCLA)
۱۹۵۳: ریید شروع تحقیقات در زمینه فرایند اسمز معکوس
1960:  لوئب و سوریراجا اولین فردی که موفق به تولید ممبران RO با الیاف اسید استیک شد که دارای جریان آب بالا (WF) و دفع بالای نمک (SR) بود.
1970:
شرکت فیلمتک ابداع ممبران RO با عملكرد فشار پایین.

منبع: ایستگاه پمپاژ فاضلاب آب سازه