پایتخت گرجستان شهر تفلیس، یک شهر تاریخی و دیدنی بوده که به مدتیست توجه بسیاری از توریست ها و گردشگران را به سمت خود جلب کرده است. تفلیس به خاطر داشتن تاریخی عجیب با فراز و نشیب های بسیار باعث شده تا موزه های مختلف بسیاری برای دیدن داشته باشید. بازدید از موزه ها همیشه بهترین راه برای آشنا شدن با تاریخ و فرهنگ یک ملت است. توریست ها و گردشگران تور گرجستان با بازدید از موزه های تفلیس با فرهنگ، هنر، سبک زندگی، رسم و رسومات، لباس و پوشاک، موسیقی و ... این کشور آشنا می شوند. در ادامه این مطلب قصد داریم برای شما بهترین موزه های شهر تفلیس را معرفی کنیم تا بتوانید با این کشور دوست داشتنی به خوبی در ارزانترین تور اروپا آشنا شوید. 

موزه گرجستان

یکی از مهم ترین و بهترین موزه های شهر تفلیس، موزه گرجستان نام دارد. این موزه چند سال میزبان چند نمایشگاه دائمی بوده اما مهمترین و معروف ان ها نمایش گنجینه باستان شناسی است که در آن بعضی از با ارزش ترین و بهترین زیورآلات و ابزارآلات طلا که در حفاری های باستانی پیدا کرده اند را در معرض نمایش توریست ها و گردشگران قرار داده اند. بعضی از طلاهایی که در این نمایشگاه موزه نگهداری می شوند، به قرن سوم قبل از میلاد برگشته و در زمینه باستان شناسی بسیار ارزشمند هستند.

موزه گرجستان

سالن نمایش اشغال شوروی تفلیس

این نمایشگاه از سال 2006 تاکنون فعالیت خود را شروع کرده و در داخل خود مجموعه ای از موزه ها را دارد. در این موزه ها اشیا و محصولاتی که به هفتاد سال حکومت شوروی بر کشور گرجستان مربوط می شوند را به نمایش گذاشته اند. بین سال های 1921 تا 1991، رژیم شوروی سابق در گرجستان و تفلیس حاکم بوده و تاثیر بسیار زیادی روی تاریخ، فرهنگ و آشپزی این کشور گذاشته است. در این نمایشگاه توریست ها و گردشگران تور لحظه آخری گرجستان میتوانند مدارک و اسناد شوروی در مورد شورشان گرجی و شخصیت های مبارز سیاسی را دید که به خاطر اعتراض بر علیه شوروی، تبعید شده و با به مرگ محکوم شده اند.

سالن نمایش اشغال شوروی تفلیس

خانه موزه الن آخولدیانی در تفلیس

این موزه شهر تفلیس که در سال 1976 تاسیس شده خانه موزه ای به اسم الن آخوِلِدیانی است. این خانه موزه دارای آثار گرافیکی، تابلوهای نقاشی به سبک های مختلف، طرح های نمایشی، تصویرسازی های کتاب، کلکسیون های شخصی، ابزارآلات عکاسی هنرمندان معروف گرجی، آرشیوها و ... می باشد. اگر به هنر علاقه مند هستید، حتما از این موزه خانه در تفلیس دیدن کنید. 

خانه موزه الن آخولدیانی در تفلیس

موزه فضای باز قوم شناسی تفلیس

اگر علاقه مند به فرهنگ و سبک زندگی مردم کشور گرجستان هستید و میخواهید چیزهای بیشتری راجب آن ها بدانید، موزه فضای باز قوم شناسی را فراموش نکنید. این موزه بهترین مکان برای آشنایی با رسم و رسومات مردم این کشور است. موزه قوم شناسی در منطقه ویک و نزدیک به دریاچه لاک پشت تفلیس قرار گرفته است. در این موزه تقریبا هفتاد نمونه از خانه های سنتی گرجی برای دوره های مختلف با مساحتی به اندازه 65 هکتار ساخته شده است. این موزه به توریست ها و گردشگران این امکان را میدهد تا با سبک زندگی هر منطقه از گرجستان در عرض چند ساعت آشنا شده و درباره سنت ها، معماری خانه و نحوه زندگی مردمان گرجستانی اطلاعات کسب کنید. بازدید از این موزه دوست داشتنی حداقل یک نصفه روز وقت میبرد. 

موزه فضای باز قوم شناسی تفلیس

خانه موزه موس تویدزه تفلیس

این خانه که به یک موزه تبدیل شده، خانه موس تویدزه یک هنرمند معروف اهل گرجستان بوده که در سال 1986 توسط وزارت فرهنگ گرجستان تاسیس شده است. در این موزه برای توریست ها و گردشگران تور ارزان گرجستان آثار مختلف موس تویدز و مراحل شروع و تحول هنر مدرن در کشور گرجستان به نمایش گذاشته شده اند. تقریبا 373 قطعه تابلوی هنری که برای تویدزه هستند به سبک های گرافیکی و ناشی مختلف در این خانه موزه نگهداری می شوند. 

خانه موزه موس تویدزه تفلیس

کاخ هنر تفلیس

یکی دیگر از بهترین موزه های تفلیس که بنایی تاریخی و فوق العاده باشکوه دارد، کاخ هنر تفلیس است. این بنا از گذشته تاکنون تحول هنر نمایش و تئاتر کشور گرجستان در کاخ هنر انواع اشیا و ابزارالات مختلف که تاریخ هنر، موسیقی، سینما، تئاتر و رقص گرجستان را نشان میدهند نگه داشته شده مثل نمونه هایی از نقاشی های قرن هفدهم، مینیاتورهای با ارزش ایرانی، آثار با ارزش هنرمندان قرن بیستم، دست نوشته ها و آثار فرانسوی و آلمانی، نامه های شخصی، آرشیو آثار و مطالب و دست نوشته های نویسندگان شناخته شده و معروف و ... . همینطور لباس ها و وسایل گریم و تئاتر، وسایل شخصی و یادگاری، لباس ها، آثار صوتی و تصویری و ... نیز در این موزه برای توریست ها و گردشگران در معرض نمایش قرار گرفته اند. 

کاخ هنر تفلیس

موزه ابریشم تفلیس

یکی از بزرگ ترین موزه های ابریشم دنیا در شهر تفلیس قرار داشته و یکی از پرطرفدارترین موزه های بین موزه های تفلیس محسوب می شود. در موزه ابریشم تفلیس محصولات و ابزارالات مختلف از 63 کشور دنیا برای توریست ها و گردشگران نشان داده خواهد شد. تنها فرقی که این موزه با دیگر موزه های ابریشم دارد این است که برخلاف آن موزه ها که بیشتر پارچه، نسوج و محصولات ابریشمی را نگه میدارند، این موزه شما را با نحوه تولید ابریشم و تهیه نخ ابریشم از پیله کرم ابریشم را نشان خواهد داد. بنابراین این مکانی آموزنده بوده و برای خانواده ها و کودکان بسیار جذاب خواهد بود. 

موزه ابریشم تفلیس

چاپخانه سری استالین تفلیس

یکی از تاثیرگذارترین شخصیت های قرن بیستم که اصالت گرجی هم داشته، ژوزف استالین است. استالین در طول مدت اقامتش در شهر تفلیس به صورت مخفیانه یک چاپخانه زیرزمینی ساخت که از طریق آن نامه ها و مقالات و خبرنامه های انقلابی و غیر قانونی چاپ کرده و منتشر می کرد. این چاپخانه در انقلاب سال 1917 روسیه نقش بسیار مهمی داشت. چیزی که این چاپخانه را مهم کرده، موقعیت قرارگیری اش است. راه ورود به این چاپخانه پایین رفتن از تونل هفده متری است. 

چاپخانه سری استالین تفلیس