بهترین مقاصد پاییزی ایران : پاییز که از راه میرسد، به قول بعضی ها پادشاه فصل ها آمده. پاییز فصل صدای خش خش برگ ها و بارانی است که حسابی حالتان را جا می آورد. این فصل رنگارنگ، رنگ های زرد و نارنجی با خود به طبیعت آورده و صحنه ای زیبا خلق می کند. زیباترین سوژه های عکاسی در فصل پاییز گرفته شده اند. ایران نیز با نعمت چهار فصل بودن، ما را از دیدن زیبایی های این فصل فوق العاده بی نیاز کرده. پس چمدان خود را ببنید و ماجراجویی در شهرهای ایران را شروع کنید. بسیاری از شهرهای ایران هستند که شاید تابحال اسم آنها را هم نشنیده باشید، اما در فصل پاییز، لباسی نو به تن کرده و زیبایی را جوری دیگری به شما نشان میدهند. با فرا رسیدن فصل بسیار زیبا و باصفای پاییز، بهترین مقاصد ایران را برای همراهان لست تورز آماده کرده ایم :

جنگل های ارسباران آذربایجان شرقی

اولین مکانی که حتما به توریست ها و گردشگران پیشنهاد می شود، جنگل ارسباران است. این جنگل که بهشت گمشده آذربایجان شرقی لقب دارد، هفتاد هزار هکتار مساحت داشته و طبیعتی فوق العاده در ایران است. دور تا دور این جنگل را کوه های بلند و درختان مختلف فرا گرفته. حیوانات بسیاری هم مثل شغال، خرس قهوه ای، سیاه گوش خوک‎ ‎وحشی، روباه، گرگ و همینطور پرندگانی مثل شاهین، کلاغ نوک قرمز، کبک، عقاب طلایی کبک چیل و جی جاق و ... در این جنگل بزرگ زندگی می کنند. گونه های گیاهی مختلف این جنگل همانند فندق، سرخدار، گردو، ممرز، سماق و بلوط باعث شده تا در فصل پاییز ارسباران رنگی دیگر به خود گرفته و بار دیگر قدرت خدا را نشان دهد.

جنگل های ارسباران آذربایجان شرقی

جنگل ابر سمنان

از قدیمی ترین جنگل های هیرکانی، جنگل ابر در سمنان شاهرود است. در این جنگل میتوان گونه های گیاهی و جانوری کمیاب را دید. چرا اسم این جنگل را ابر گذاشتند؟ حدود 35 هزار هکتار از آن را ابر و باد در برگرفته و صحنه ای فوق العاده از طبیعت بکر ایران را ایجاد کرده است. بهترین زمانی که میتوان از جنگل ابر بازدید کرد، فصل پاییز است. در این جنگل با وجود درخت های فراوان بلوط، توسکا، دم روباهی، چوبک، ممرز افرا، آزاد داغداغان، شبدر، گونه‌های کلاه میر حسن، راش، شیردار، اسپرس، آویشن و همینطور گونه های کمیابی مثل نارون، بارانک، سرخدار زمین همواره پر از برگ های زرد و نارنجی بزرگ و کوچک خواهد بود.

جنگل ابر سمنان

روستای شهرستانک البرز

روستای تاریخی شهرستانک، در استان البرز جاده چالوس می باشد. این روستا نیز در فصل پاییز بسیار دیدنی و جذاب است. هر سال بسیاری از توریست ها و گردشگران از این روستای فوق العاده در فصل پاییز دیدن می کنند. زیبایی های روستای شهرستانک در فصل پاییز همه را به خود جذب می کند. وجود رودخانه و صدای آب نیز باعث می شود آرامش واقعی را در طبیعت حس کنید. همینطور میتوانید از کاخ های زمان ناصرالدین شاه که با کمی فاصله از روستا قرار دارد نیز دیدن کنید.

روستای شهرستانک البرز

دریاچه الیمالات مازندران

این دریاچه در مسیر چمستان نور که به سد خاکی ختم می شود قرار دارد. برای رسیدن به دریاچه الیمالات، باید از وسط جنگلی زیبا رد شوید. در مسیر رسیدن به این دریاچه نیز میتوانید از زیبایی های جنگل در فصل پاییز لذت ببرید. با رسیدن به این دریاچه، صحنه ای بسیار زیبا را تماشا خواهید کرد. همینطور انعکاس رنگ ها و برگ های پاییزی در آب، این صحنه را برای شما منحصربفرد خواهد کرد. در اطراف این دریاچه میتوان چادر برپا کرد و یا از سوئیت های اقامتی اطراف آن استفاده کرد. امکانات رفاهی بسیار خوبی در اطراف این دریاچه هست مثل رستوران و کافی شاپ، سوپرمارکت، آلاچیق و ... . همینطور امکان قایق سواری در دریاچه نیز هست.

دریاچه الیمالات مازندران

جنگل ناهارخوران گلستان

با بردن اسم گلستان و یا شهر گرگان، ذهن انسان به سمت جنگل ناهارخوران میرود. این جنگل حدود چهل میلیون سال قبل و عصر ژوراسیک وجود داشته و یک جنگل باستانی محسوب می شود. در کل حنگل ناهارخوران سیصد هکتار مساحت داشته اما درختان تنومند و بلند آن 168 هکتار را گرفته اند. داستان ها و روایاتی هم هست که گفته شده در زمان های بسیار دور حجاج در این جنگل استراحت کرده و مشغول به خوردن ناهار می شدند، به همین خاطر است که نام را ناهارخوران گذاشته اند. گونه های گیاهی مختلف این جنگل بلوط، گیلاس وحشی، آزاد، ممرز، افراپلت، خرمندی، ازگیل، ولیک، کوله خاس، درختچه های تمشک و نمدار می باشند. همینطور گونه هایی هم به صورت کاشت در جنگل هستند مثل کاج، برگ نو، پاپیتال، مینا، شمشاد، مگنولیا، سرو، بید مجنون و ... . با وجود این همه گونه گیاهی مختلف، فقط فصل پاییز را در آن تصور کنید؛ برگ درختان زمین جنگل را مثلل فرش می پوشاند. جنگل ناهار خوران محل زندگی حیواناتی مثل گنجشک، کلاغ، سنجاب، گراز، دم جنبانک، موش، شغال، جغد، چرخ ریسک، دارکوب، سهره، خفاش، قمری، راسو، صعوه، عقاب، مارمولک، شاهین و سار می باشد.

جنگل ناهارخوران گلستان

آبشار بیشه لرستان

آبشار بیشه در دورود لرستان قرار داشته و در فصل پاییز جلوه بسیار زیبایی داشته که حتما پیشنهاد می شود از آن بازدید کنید. این آبشار ارتفاعی 48 متری داشته و همیشه رنگین کمان پاییز برای خود دارد. آبشار بیشه لرستان به عنوان 48امین اثر ملی کشورمان به ثبت رسیده است. در کنار این آبشار طبیعت بکر و بسیار زیبایی از درختان بلوط قرار دارد.

آبشار بیشه لرستان

جاده اسالم به خلخال

اگر میخواهید با ماشین خود در فصل پاییز طبیعت گردی کنید، خود را آماده یک سفر هیجام انگیز و هفتاد کیلومتری از اسالم به خلخال کنید. این جاده که زیبایی اش در هر چهار فصل سال زبانزد همه است، در فصل پاییز نوع دیگری از زیبایی و طبیعت را به شما نشان میدهد. البته مراقب باشید، زیبایی بسیار این جاده و رنگ های طبیعی بیش از حد شما را وادار می کند به آن ها خیره شوید!

جاده اسالم به خلخال

روستای آهار لواسان

پایتخت کشورمان نیز شاید مملو از ترافیک و شلوغی باشد، اما زیبایی هایی دارد که ممکن است آن را کشف نکرده باشید. روستای آهار در لواسان نیز از همان زیبایی هاست. در روستای آهار در فصل پاییز میتوان زیبایی واقعی را درک کرد. در هر سمت این روستا، دو رودخانه پر آب قرار دارند که در آخر به یکدیگر می پیوندند. از دیگر زیبایی های این روستا رد فصل پاییز میتوان به آبشار شکرآب و آتشگاه باستانی قصران روی ارتفاعات روستا اشاره کرد.

روستای آهار لواسان

جاده چالوس

یکی از معروف ترین و البته محبوب ترین جاده های کشورمان ایران که همه آن را میشناسند، جاده چالوس و یا جاده 59 است. این جاده از سال 1312 مسیر مسافران از شهر کرج، به چالوس در مازندران است. پیچ این جاده کوهستان بسیار معروف بوده و چشم انداز فوق العاده ای به طبیعت دارد. این جاده در فصل پاییز نیز بسیار دیدن خواهد شد. بسیاری از مسافران و توریست ها از تفرجگاه های این جاده در فصل پاییز استفاده می کنند. جاده چالوس پر رفت و آمدترین تفرجگاه ایران است.

جاده چالوس

جنگل های لوندویل آستارا

اگر به دنبال مکانی پر از آرامش و زیبایی در فصل پاییز هستید، جنگل های لوندویل آستارا را از دست ندهید. این منطقه به طور کلی دارای جنگل، دریا، کوه، آبشا و چشمه است. این جنگل در پاییز یکی از رومانتیک ترین جنگل های دنیاست. صدای رودخانه آن آرامش بسیاری داشته و آبشار لاتون نیز میتواند ساعت ها شما را به خود خیره نگه دارد. پس خود را آماده یک پیاده روی چهار ساعته در جنگل های لوندویل کرده و از سفر پاییزی خود به آستارا نهایت لذت را ببرید.

جنگل های لوندویل آستارا