به چه زبانهایی در گرجستان صحبت می شود؟ : گرجستان کشوری در منطقه قفقاز اوراسیا بوده و در تقاطع آسیای غربی و اروپای شرقی قرار دارد. مساحت این کشور به طور کلی 26.900 مایل بوده و جمعیت آن تنها سه میلیون نفر می باشد. 86% از این سه میلیون نفر را قوم گورانی تشکل داده اند. به جز این 86% دیگر گروه های قومی که در این کشور زندگی می کنند ارمنی ها، آشوری ها، یونانیان، اوکراینی ها، روس ها و آذربایجانی ها هستند. گرجستانی ها نیز مثل بیشتر مردم قفقاز در هیچ کدام از قومیت های اصلی آسیا و یا اروپا قرار ندارند. به همین خاطر حدودا چهارده زبان در این کشور مورد استفاده قرار میگیرد که از رایج ترین آن ها میتوان به انگلیسی، روسی، سووان، اوروم و ... اشاره کرد. که در ادامه هرکدام از آن ها را برای توریست ها و گردشگران تور گرجستان معرفی می کنیم:

زبان رسمی کشور گرجستان

زبان رسمی کشور گرجستان به صورت رسمی و اصلی، زبان گرجی است. بیشتر از 86% از جمعیت این کشور به زبان گرجی که زبان اول گرجستان می باشد صحبت می کنند. این زبان در اصل کارتوِلیان بوده و نحوه گفتاری و گویش های مختلفی دارد و حتی سیستم نوشتن خود را دارند. از آنجایی که گرجستان به قسمت های گرجستان شرقی و گرجستان غربی تقسیم شده، بیشتر مردم با زبان های دیگری از جمله لاز و صوان باهم صحبت می کنند. به جز گرجستان نیز در بعضی از مناطق کشور آذربایجان و قسمت شمال شرقی ترکیه، مردم به زبان گرجی صحبت می کنند. تکامل این زبان نوشته شده به زمان تبدیل نخبگان گرجستان به مسیحیان در اواسط قرن چهارم میرسد. زبان گرجی از سخت ترین زبان های دنیا بوده که در وزارت امور خارجه آمریکا آموزش داده می شود. 

زبان رسمی کشور گرجستان

زبان های مذهبی در گرجستان

زبان آذربایجانی

تقریبا شش درصد از مردم این کشور به زبان آذربایجانی صحبت می کنند. این زبان، زبان رسمی آذربایجانی هاست. آذربایجانی یک زبان ترکی بوده که معمولا توسط جامعه آذربایجانی ها در گرجستان مورد استفاده قرار میگیرد. بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، زبان آذربایجانی در مقایسه با زبان روسی طرفداران بسیاری پیدا کرد و افزایش یافت. 

زبان آذربایجانی

زبان روسی

حدود 51 درصد از کل مهاجران در گرجستان را روس ها تشکیل داده اند که نشان دهنده بزرگ ترین گروه مهاجران در گرجستان می باشد. با توجه به حجم زیاد روس ها در این کشور، زبان روسی نیز تا حد قابل توجهی در تعامل های روزانه مورد استفاده قرار میگیرد. زبان رسمی به عنوان زبان دوم و هر از گاهی به عنوان زبان اصلی در اقسام نقاط کشور استفاده می شود. 

زبان روسی

وضعیت زبان انگلیسی در گرجستان

تعداد کسانی که به زبان انگلیسی در گرجستان صحبت می کنند، نسبت به دو دهه گذشته افزایش بسیاری داشته و این نشان دهنده علاقه دولت به این زبان است. هدف دولت گرجستان امروزه این است که هر کودک گرجی انگلیسی را بلد باشد. به همین خاطر در مدارس آن زبان انگلیسی تدریس می شود. این دولت امروزه معلمان بسیاری از کشورهای انگلیسی زبان مثل کانادا و ایالت متحده را برای کمک به معلمان انگلیسی محلی و همینطور آموزش به دانش آموزان استخدام کرده و هدف از اینکار رسمی کردن زبان انگلیسی در گرجستان در چند سال آینده می باشد. همینطور با رسمی شدن این زبان موج جدید و بهتری از توریست ها و گردشگران تور لحظه آخری گرجستان وارد این کشور می شوند. 

وضعیت زبان انگلیسی در گرجستان