بزرگترین فرودگاه جهان در ترکیه امروز افتتاح می شود : هدف از ساخت این فرودگاه در ترکیه به خاطر جذب بیشتر توریست ها و گردشگران تجاری و تفریحی بوده است. این مجموعه بزرگ و فوق العاده در حومه استانبول ساخته شده و دارای استانداردهای بین المللی می باشد. برای ساخت این فرودگاه حدود دوازده میلیارد و سیصد میلیون دلار خرج شده و امروز در تاریخ 29 اکتبر سال 2018 به طور رسمی افتتاح خواهد شد. این فرودگاه با شروع کار از اولین باند از سه باند توانسته توجه بسیاری را به سمت خود جلب کند. گنجایش این فرودگاه در سال دویست میلیون نفر بوده و در چهار فاز کامل خواهد شد. این چهار فاز از شش باند پرواز، سه پایانه و صدهزار مترمربع فضای فروش می باشد. در ساخت این فرودگاه برای سریع تر کردن فرایندهای کنترل گذرنامه از بالاترین سطح فناوری های هوشمند استفاده شده است. فرودگاه بین المللی آتاتورک پانزدهمین فرودگاه پر تردد جهان است اما امروز این فرودگاه با مساحت 76 میلیون مترمربع در فاصله 34 کیلومتری از مرکز شهر استانبول افتتاح خواهد شد تا جای آن را گرفته و همینطور قطب اتصال آفریقای شمالی، اروپا و آسیا باشد، درواقع این فرودگاه جدید به قطب اصلی شرکت هواپیمایی ترکیش تبدیل می شود. این شرکت هواپیمایی از شهر استانبول به بیشتر از صد و دو کشور در سراسر جهان پرواز خواهد کرد و بسیاری از توریست ها و گردشگران تور استانبول و ... را به شهر آسیایی اروپایی ترکیه میرساند. بعد از حملات تروریستی که در سال 2016 در این کشور رخ داد، ترکیه با کاهش توریست و گردشگر روبرو شد، به گونه ای که در سال 2017 بیشتر از 32 میلیون توریست و گردشگر وارد ترکیه شدند، اما از این رقم به ده میلیون نفر تغییر کرد. بنابراین بعد از آتاتورک و صبیحا گوکچن، سومین فرودگاه بین المللی در استانبول ساخته شد تا توریست ها و گردشگران بیشتری از آن بازدید داشته باشند. فرودگاه آتاترک امروز بسته خواهد شد و جای آن را این فرودگاه جدید خواهد گرفت.

بزرگترین فرودگاه جهان در ترکیه امروز افتتاح می شود

سخنرانی رجب طیب اردوغان در آغاز این پروژه

رئیس جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان در مراسم شروع این پروژه گفت " امروز فقط برای استانبول نیست! امروز برای در تاریخ کشور ترکیه یک روز بسیار مهم و حیاتی خواهد بود. چرا که این فرودگاه در استانبول، بین شش قاره و تمام دنیا، بزرگ ترین فرودگاه خواهد بود. آز زمان مستقل شدن ترکیه تا به امروز پروژه های بزرگ بسیاری را دیده ایم اما این پروژه با تمام آن ها فرق داشته و به خاطر بزرگی و ظرفیتی که دارد، از بزرگ ترین پروژه های عمرانی در تمام تاریخ ترکیه خواهد بود. میتوان گفت این مکان یک فرودگاه نیست، بلکه یک شهر است و همچنین پروژه عظیمی، برازنده ملت ترکیه است."

سخنرانی رجب طیب اردوغان در آغاز این پروژه

معماری و طراحی این فرودگاه

در ساخت این فرودگاه جدید استانبول، با بکارگیری از 34 هزار و 183 لامپ LED، از پیچیده ترین و بزرگ ترین سیستم نورپردازی فرودگاه در باند اول استفاده شده است. براساس گفته های مجری طرح این فرودگاه، در معماری آن هنرهای اسلامی و ترک بکار برده شده. این فرودگاه به شکلی ساخته شده است که دوست محیط زیست بوده و بدون آلاینده نیز باشد. فرودگاه شش باند جدا از هم دارد. با جدا کردن این فرودگاه به دو قسمت پروازهای ورودی و خروجی، اقدامات بسیار خوبی برای رفاه حال مسافران و توریست های تور لحظه آخری استانبول در نظر گرفته شده است.

معماری و طراحی این فرودگاه

مرحله اول این فرودگاه شامل موارد زیر می باشد :

این مجموعه بزرگ در مرحله و فاز اول خود با یک میلیون و سیصد هزار مترمربع مساحت، حدود نود میلیون مسافر ظرفیت داشته و دارای 228 میز برای کنترل گذرنامه، چهل هزار جای پارک، بیست هزار صندلی انتظار، سه باند موازی جدا، برج کنترل هواپیما، ساختمان های تاسیسات، سیستم های ارتباطی و آب و هوایی و ... می باشد. در ساختما دوم ترمینال نیز که 170 مترمربع مساحت دارد، 88 هواپیما جت پل، پارکینگ داخلی با دوازده هزار ظرفیت ماشین، دو باند جدا، هشت راه موازی تاکسی، چهار میلیون مترمربع صحن فضا، یک برج کنترل ترافیک هوایی، سالن اختصاصی، باربری، ترمینال های حمل و نقل هوایی عمومی، بیمارستان ها، اتاق، مراکز کنوانسیون، نمازخانه و ... اشاره کرد. این امکانات تنها برای فاز اولیه این فرودگاه است، تصور کنید دیگر قسمت چه امکاناتی دارند!

مرحله اول این فرودگاه شامل موارد زیر می باشد :

بزرگ ترین هتل فرودگاهی جهان

در کنار تمام این امکانات و خدمات فوق حرفه ای، یک هتل نیز در این مجموعه قرار داشته و این امکان را به توریست ها و گردشگران تور ارزان استانبول می دهد تا در بزرگ ترین فرودگاه جهان اقامت داشته باشند. این هتل از جمله هتل های زنجیره ای یوتل در لندن بوده که به طور کلی دارای 451 اتاق و سوئیت می باشد. این یوتل جزوی از بزرگ ترین هتل های فرودگاهی جهان خواهد شد که از راه محدوده مرز هوایی و همینطور محدوده پیش از کنترل گذرنامه میتوان به آن دسترسی داشت. این هتل در مرز هوایی 102 اتاق و در قسمت پیش از کنترل گذرنامه، 349 اتاق دارد. این هتل دارای رستوران، سالن بدنسازی، کافی شاپ، پذیرش 24 ساعته و .... می باشد.

بزرگ ترین هتل فرودگاهی جهان