با داشتن پروژه های عظیم ساختمانی، دبی شهرت خود را برای حضور در خط مقدم طراحی و توسعه کسب کرده است. آخرین پروژه عظیم ساختمانی این شهر امارات متحده عربی، آسمان خراش 57 طبقه ای به اسم برج هزارتو بوده که درست در جاده شیخ زاید قرار دارد. ساخت این برج در ژانویه سال 2012 به پایان رسید. این برج یک طرح هزارتوی چشمگیر بوده که تقریباً کاملاً نمای جلویی و پشتی را پوشانده است. طراحی منحصر به فرد این برج و معماران آن در گروه ال رستمیانی، توانسته عنوان بزرگترین پیچ و خم عمودی جهان را بدست آورده و همینطور توسط رکوردهای جهانی گینس به رسمیت شناخته شده.

دیوار ساخته شده از سنگ این برج، درواقع مجموعه ای از بالکن های بهم پیوسته برای واحدهای مسکونی مختلف و دفاتر موجود در ساختمان است. پیچ و خم فقط این سازه یک الگوی تصادفی نیست بلکه یک معمای واقعی است که توسط طراح معتبر ماز Adrian Fisher طراحی شده است. در شب ، پیچ و خم با چراغ های LED چند رنگی روشن می شود و توریست ها و گردشگران تور دبی میتوانند از «چشم هزارتو»، یک دیوار ویدئویی دایره ‌ای شکل هشت متری در بالای ساختمان، تصویر آن را تماشا کنند. 

برج هزارتو دبی

گفته های آقای حسن عبدالله ال رستمانی، نایب رییس گروه معماری ال رستمانی و ایده‌ پرداز مفهوم هزارتو 

سنگهای طبیعی به کار رفته در برج ماز به دلیل جذابیت زیبایی شناختی و لمسی انتخاب شده اند. همان سنگ، Verde Bahia برزیلی در تمام قسمتهای خارجی استفاده می شود.

رنگ سبز تیره در قسمت های گوشه ساختمان با استفاده از تصفیه آب جت حاصل می شود که یک سطح یکدست و مات ایجاد می کند. رنگ روشن تر استفاده شده برای تأکید بر هزارتو با استفاده از تکنیک شعله ای که سطح را سفت می کند و یک سطح روشن تر و منعکس کننده تر ایجاد می کند، ایجاد شده است. 

ما همیشه می خواستیم که برج هزارتوی دبی مثل یک پیچ و خم از دل قطعه سنگی بزرگ بیرون آید و ساختمانی تراشیده شده به نظر بیاید تا توریست ها و گردشگران تور دبی از تماشای آن لذت ببرند. آقای حسن عبدالله ال رستمیانی ، نایب رئیس گروه و مفهوم ساز برج در ادامه گفت : برج هزارتو، بازی دائم با نور و سایه است. 

گفته های آقای حسن عبدالله ال رستمانی، نایب رییس گروه معماری ال رستمانی و ایده‌ پرداز مفهوم هزارتو

منبع : amusingplanet.com