فرانسه جزو پر توریست ترین کشورهای دنیا محسوب می شود که سالانه میلیون ها نفر از این کشور زیبا به خصوص پاریس شهر عشاق بازدید می کنند . نماد این شهر که در جهان با آن شناخته شده است برج ایفل می باشد. برجی فلزی در میدان شان دو مارس و در کنار رود سن واقع در شهر پاریس.

ساخت برج ایفل در سال 1887 آغاز و در 31مارس 1889 به پایان رسید. در آغاز برج ایفل برای نمایشگاه جهانی و به مناسبت صدمین سالگرد انقلاب فرانسه ساخته شد. ساخت برج ایفل در ابتدا برای بارسلون در اسپانیا طراحی شده بود اما این پروژه در آنجا رد شد.

ساخت برج ایفل دو سال و دو ماه طول کشید. ۸۵۰ نفر در ساخت آن کار کرده‌اند. این برج از ۱۸ هزار و ۳۸ قطعه ساخته شده است و برای اتصال آن‌ها از ۲ و نیم میلیون پیچ مهره و میخ پرچ استفاده شده است. ارتفاع برج ۳۲۴ متر است که در زمان خود مرتفع‌ترین برج جهان بوده است. وزن برج ایفل بیش از ۱۰ هزار تن است و وزن رنگی که روی برج ایفل زده شده است، به اندازه‌ی وزن ۱۰ فیل است.

نام برج ایفل از نام سازنده‌اش گوستاوایفل گرفته شده است که در بالای برج ایفل برای خود یک آپارتمان داشت.

برج ایفل به وسیله ۳۳۶ پروژکتور نورپردازی شده است و ۲۰ هزار نور نقطه‌ای در شب این برج را به درخشش درمی‌آورد که این نورها از ۸۰ کیلومتری قابل مشاهده هستند. در سال ۱۸۸۹ به وسیله ۱۰ هزار لامپ گازی نورپردازی شد از سال ۱۹۸۵ تا کنون با نور طلایی نورپردازی شده است.

مجموعهٔ برج ایفل ۷٫۸ میلیون کیلو وات ساعت در سال برق مصرف می‌کند که با برق مصرفی یک روستای کوچک برابری می‌کند.

رنگ برج ایفل در ابتدا قرمز قهوه ای بود. در واقع برج ایفل ۱۸ بار رنگ شده است و تنها به رنگ قرمز نبوده و حتی رنگ زرد را نیز تجربه کرده است. امروزه هم این برج به رنگ برنزی رنگ‌آمیزی شده و به صورت رسمی آن را برج قهوه‌ای ایفل (Eiffel Tower Brown) می‌خوانند که برای رنگ‌آمیزی آن ۶۰ تن رنگ مصرف شد و یکسال هم این فرایند طول کشید.

در جنگ جهانی دوم فرانسوی‌ها کابل‌های آسانسور برج ایفل را قطع کردند تا هیتلر مجبور شود برای رسیدن به بالای برج، تمام پله هارا پیاده طی کند.

محبوبیت برج ایفل به قدری است که خیلی از سلفی های جهان با این برج گرفته شده است.

اگر بدنبال بازدید از پرجاذبه ترین های دنیا هستید در این مطلب ما یکی از آنها را به شما معرفی کردیم پیشنهاد ما این است که هر شخص در طول زندگی خود حداقل یکبار به پاریس سفر کند و این بنای مشهور را از نزدیک ببیند.

 

کانال تلگرام لست تورز lasttours1@