باغ گیاه شناسی مشهد : به طور کلی اگر نگاهی به سابقه و قدمت باغ های گیاه شناسی سراسر دنیا بیاندازید، متوجه می شوید که احداث این باغ ها در زمینه گیاه شناسی، سابقه ای طولانی داشته حتی بعضی از آن ها به زمان افلاطون در پانصد سال قبل از میلاد مسیح برمیگردد. در حال حاضر قدیمی ترین باغ های گیاه شناسی متعلق به ایتالیا به نام های باغ پیزا و پادوا بوده که قدمت آن ها به سال 1540 برمیگردد. اولین باغ گیاهشناسی در ایران، سال 1310 در دانشکده دامپزشکی کشاورزی شهر کرج تاسیس شده و بعد از آن نیز در آربراتوم نوشهر، سال 1336 تاسیس شد. با تاسیس باغ گیاه شناسی ملی ایران، کلکسیون های بسیاری از اقالیم حیاتی ایران و جهان در مساحت 145 هکتاری جمع آوری شد. و اما باغ گیاه شناسی مشهد، جزو جدیدترین باغ های گیاه شناسی ایران بوده که سال 1392 با مساحت 25 هکتار و یازده کلکسیون ترکیبی از هنرهای معماری، علم گیاه شناسی و معماری منظر تاسیس شده است. ساخت این باغ پنج سال به طول انجامیده و هزینه ساخت آن پانزده میلیارد تومان بوده.

باغ گیاه شناسی مشهد

کلکسیون‌های مختلف باغ گیاه شناسی مشهد

  • باغ صخره‌ای و آبشار
  • گیاهان دارویی و معطر
  • سیستماتیک و آربراتوم
  • جشنواره تخصصی گل‌های داوودی
  • بانک بذر و ژنوم گیاهی
  • باغ رز
  • آموزشی و نمایشی
  • ایران و توران
  • آسیای میانه
  • باغ میوه‌های بومی ایرا
  • سوزنی برگان
  • گلخانه و نهالستان

از بهترین کلکسیون های این باغ که میتوان برای توریست ها و گردشگران تور لحظه آخری مشهد پیشنهاد کرد، کلکسیون گیاهان دارویی معطر است. این قسمت از باغ 1.5 هکتار مساحت داشته و کار خود را جمع آوری چهارصد نمونه ژنتیکی که 180 مورد گیاهان دارویی معطر از شصت راسته گیاهی هستند، شروع کرده است. دیگر کلکسیون هایی که بسیار خوب و دیدنی هستند، باغ صخره ای است. در باغ صخره ای شاهد انواع و اقسام گل و گیاهان پیازی، فصلی و صخره ای خواهید بود. در کنار این باغ، باغ میوه قرار داشته که شبیه سازی شده از کوچه باغ های قدیمی ایران می باشد. در باغ میوه نیز بیشتر از 140 درخت میوه و سی درخت غیر مثمر مثل نارون کاشته شده اند. بعد از باغ میوه، کلکسیون نهالستان و گلخانه های تولیدی هستند که نباید بازدید از آن ها را از دست داد. این کلکسیون ها بستر اولیه کاشت و ذخیره گاه عنصرهای گیاهی که به باغ وارد شده اند می باشد. در این قسمت از باغ گیاه شناسی مشهد بیشتر از چهل گونه زیتنی و تحقیقی در حال رشد و تکثیر هستند.

کلکسیون‌های مختلف باغ گیاه شناسی مشهد

جشنواره دائمی گل های داوودی باغ گیاه شناسی مشهد

به قسمت کلکسیون گل های داوودی یک هکتار مساحت اختصاص داده شده. این قسمت طراحی بسیار زیبایی داشته و تاکنون هفتصد گونه ژنتیکی از گل داوودی از سراسر ایران جمع آوری کرده که نشان دهنده پتانسیل ژنتیکی بسیار بالای گل های داوودی در ایران است. گل های داوودی از خانوده Asteraceae بوده که با نام علمی Chrysanthemum spp شناخته می شوند. زیستگاه این گیاه، در قسمت شرق آسیا و به خصوص کشور چین می باشد. گل های داوودی به خاطر رنگ، شکل و ارتفاعی که دارند، از زیباترین و مهم ترین گل های زینتی شناخته می شوند. گل های داوودی از مهم ترین گل های دنیا بوده و بیشتر از دویست گونه به شکل های شاخه بریده و گلدانی دارد، گونه داوودی ها یک تا چند سال کم پر و پرپر شده و به عنوان گیاهی برای طراحی فضای سبز مورد استفاده قرار میگیرد. بهترین فصلی که این گیاه گلدهی دارد، فصل پاییز و زمستان می باشد. گل داوودی علاوه بر زینتی بودن، جنبه دارویی نیز داشته و برای سرماخوردگی، افزایش تمرکز و تقویت قوه بینایی بسیار موثر می باشد. در کشورهایی مثل چین از سرگل های داوودی به عنوان چای و همینطور حشره کش استفاده می کنند. به همین مناسبت نیز هر سال در فصل پاییز، جشنواره گل های داوودی در باغ گیاه شناسی مشهد برگزار می شود.

جشنواره دائمی گل های داوودی باغ گیاه شناسی مشهد

ساعات بازدید و دسترسی های نزدیک به باغ گیاه شناسی مشهد

توریست ها و گردشگران تور ارزان مشهد میتوانند هفت روز هفته از ساعت هفت صبح تا هفت شب از باغ گیاه شناسی دیدن کنند. آدرس این باغ بلوار جمهوری، حد فاصل چهارراه مقدم و پل غدیر می باشد.