فواره تروی در رم : اگر به رم سفر کرده باشید و از فواره تروی دیدن نکرده باشید، سفرتان ناتمام مانده است. این فواره در رم، در منطقه Quirinale قرار داشته و جزو یکی از زیباترین و شگفت انگیزترین فواره های جهان می باشد. حدودا 1352 فواره در رم وجود دارد اما فواره تروی بین آن ها محبوب تر و بهتر است. این فواره یکی از پربازدیدترین جاذبه های شهر رم برای توریست ها و گردشگران تور اروپا بوده که امروزه میتوان حضور آن در فیلم های مختلف را دید. 

فواره تروی در رم

تاریخچه افسانه فواره تروی در رم

این فواره به دستور پاپ کلمنت دوازدهم و در سال 1732 ساخته شده است. معمار و طراح این فواره به دست نیکولا سالوی بوده که در سال 1751، قبل از اینکه بتواند فواره را تکمیل کند فوت کرد. بعد از فوت این معمار، ادامه طراحی فواره تروی به دست جوزفه پانینی افتاد و در آخر در سال 1752 ساخت این فواره به پایان رسید. فواره تروی ارتفاعی به اندازه 26 متر و عرض 49 متر و یکی از بزرگ ترین فواره هاست. توریست ها و گردشگران تور لحظه آخری اروپا میتوانند مجسمه های بسیاری در کنار این فواره ببینند که دکور شده اند. به این مجسمه ها که هرکدام در کنار دیگری یک داستان و یک تصویر را روایت می کنند، "رام کردن آبها" گفته می شود. 

تاریخچه افسانه فواره تروی در رم

مجسمه نپتون در فواره تروی در رم

در قسمت مرکزی این فواره یک مجسمه از الهه دریا که به آن نپتون و یا پوسیدون می گویند قرار دارد. این مجسمه به گونه ای بوده که انگار در حال بالا رفتن از یک ارابه به شکل صدف است. دو اسب در قسمت پایین پای او قرار دارند که یکی از آن ها آرام و دیگری ناآرام می باشد. این ویژگی این دو اسب نشان دهنده طبیعت دریا بوده که گاهی آرام و گاهی خروشان است. در قسمت سمت چپ نپتون یک مجسمه کامیابی و موفقیت نیز وجود داشته که در حال رختن آب به درون کوزه بوده و سمت راست آن نیز مجسمه ای به اسم مجسمه ای به اسم سلامتی قرار داشته که یک کاسه آب در دست دارد و یک مار در حال نوشیدن آن است. پشت فواره تروی یک ساختمان به اسم پالازو پولی قرار داشته که طراحی آن نیز از فواره الهام گرفته است. 

مجسمه نپتون در فواره تروی در رم

افسانه های فواره تروی در رم

تنها معماری زیبا و باشکوه نیست که این فواره را خاص کرده، افسانه هایی که درباره آن وجود دارند نیز از جاذبه های این فواره می باشد. یکی از معروف ترین آن ها انداختن سکه به درون آب حوضچه است. توریست ها و گردشگران تور ارزان اروپا علاقه بسیاری به اینکار دارند. به این صورت که فرد باید پشتش را به فواره کرده و سکه را از بالای شانه چپ خود پرتاب کند. در صورتی که سکه وارد حوض شود، به این معنی است که دوباره به شهر رم برمیگردید. در زمان قدیم رومیان قبل از سفر به کنار این فواره می آمدند و با انداختن سکه ای داخل آن از الهه آبها درخواست می کرند که به آن ها در سفر کمک کرده تا سلامت به خانه خود برگردند. افسانه اشتباهی هم در مورد این فواره وجود داشته مجردها فکر می کنند با انداختن دو سکه به داخل آن عشق حقیقی خود را پیدا خواهند کرد. اما جدا از افسانه هایی که راجب به این فواره گفته می شود، سکه هایی که به داخل این حوضچه ریخته می شوند، شبانه جمع شده و صرف کارهای خیریه می شود. دزدی از این حوضچه جرم محسوب شده و اینکار جریمه در پی خواهد داشت. 

افسانه های فواره تروی در رم