برج خلیفه به عنوان بلندین ترین ساختمان جهان، یکی از جذاب ترین و مشهورترین مکان های دیدنی دبی است که ساخت این برج حدود 6 سال به طول انجامید و در 4 ژانویه 2010 افتتاح گردید. این ساختمان با سازه ایی بتنی حدود 828 متر ارتفاع دارد که اولین تلاش در جهان برای سازه ایی با این ارتفاع بوده است که طراحان و مهندسین آن از جدیدترین فناوری ها برای ساخت این سازه استفاده کرده اند. برج خلیفه نمونه ای بی مانند از برتری معماری را به رخ جهانیان کشیده است که با توجه به عظمت آن صدها آپارتمان خصوصی، هتل، سالن بدن سازی بزرگ، استخر، رستوران و مسجد را در خود جای داده است. این برج عظیم با بهترین عملکرد خود در شرایط آب و هوایی دبی در 163 طبقه ساخته شده است. در این مقاله سعی داریم کسانی که قصد سفر با تور دبی را دارند،  بیشتر با این برج غول پیکر آشنا کنیم.

قبل از ساخت برج خلیفه در ابتدا به برج دبی شناخته شده بود ولی در زمان افتتاح این برج عظیم به برج خلیفه تغییر نام پیدا کرد که این اسم از نام شییخ خلیفه بین زائد آل مکتوم، حاکم ابوظبی و امارات متحده عربی گرفته شده است. در حین ساخت برج خلیفه به دلیل شرایط اقتصادی فعالیت های ساخت و ساز این برج رو به تعطیلی رفت که در آن زمان ابوظبی به کمک دبی آمد و ساخت برج را تمام کرد و همین موضوع دلیل اصلی تغییر نام برج بوده است.

مهم ترین اهداف دولت دبی برای ساخت بلندترین ساختمان جهان این بود که دولت دبی میخواست گردشگری را در این کشور افزایش دهد تا وابستگی به تجارت نفت کاهش یابد. ساخت برجی با این عظمت و شکوه باعث بهبود هویت و شهرت این شهر در جهان می شد. دوباره عنوان بلندترین ساختمان جهان به خاورمیانه بازگردانده شد.

ساخت و ساز برج خلیفه توسط مهندس آدریان اسمیت از شرکت معماری اسکیدمور، اوینگز و مریل در شیکاگو طراحی شده است که پروژه های عظیم دیگری همچون برج جین مائو، مرکز گرینلند ووهان چین و برج جده عربستان از دیگر فعالیت های این شخص بوده است.

یکی از بزرگترین شرکت های املاک و مستغلات در دبی به نام شرکت اعمار توسعه دهنده پروژه برج خلیفه بوده است که این شرکت توسعه اکثر آسمان خراش های دبی را در دست دارد و اکنون روی پروژه برج کریک دبی در حال فعالیت است. پیمانکارهایی که روی این پروژه فعالیت کردند، شرکت سامسونگ کانستراکشن، گروه بلژیکی، گروه اماراتی و شرکت ساخت و ساز ترنر به عنوان مدیر پروژه به ساخت برج کمک کردند و این برج توسط کارگرانی از جنوب آسیا ساخته شد.

یکی از جاذبه های جذاب این برج عظیم آتش بازی یا نمایش لیزری در شب سال نو میلادی است که همه ساله گردشگران زیادی را به خود جذب میکند، ضمن اینکه میلیون ها نفر به صورت آنلاین به تماشای این نمایش زیبا می نشینند و لذت می برند. البته در بسیاری از رویدادها و جشنواره های شهر دبی از این نمایش زیبا استفاده می کنند. البته بیشتر ایرانی ها در ایام نوروز به این شهر سفر می کنند و از تور دبی نوروز استفاده میکنند.

برج خلیفه کجاست؟

برج خلیفه در شهر دبی امارات متحده عربی و در بلوار شیخ محمد بن راشد در کنار دبی مال واقع شده است که مرکز شهر دبی به حساب می آید و در امتداد جاده شیخ زائد قرار گرفته است که در این منطقه برج های آسمان خراش زیادی در آن وجود دارد. فاصله برج خلیفه با دریا حدود 3/3 کیلومتر است که دریاچه و رودخانه های دست ساز بسیاری در اطراف برج ساخته شده است ک زیبایی چشم نوازی به این برج داده است.

برج خلیفه دبی چه امکاناتی دارد؟

بخش های مختلفی در برج خلیفه قرار گرفته است که از آن جمله می توان به بخش های مسکونی، ادارای، رستوران، هتل، ارتباطات و سکوی تماشا اشاره کرد. هتل آرمانی در طبقه 39 و زیرین قرار گرفته است. عمدتا بخش های مسکونی در طبقات 39 تا 108 واقع شده است که در مجموع شامل 900 آپارتمان خصوصی است که این آپارتمان ها دارای استودیو، سوئیت های یک تا چهار خوابه و دیگر امکانات بی نظیر از سبک زندگی شیک و مدرن هستند.. در طبقات 43، 76 و 123 لابی های اختصاصی اسکای قرار گرفته که شامل سالن بدن سازی، استخرهای سرپوشیده و روباز، جکوزی و اتاق سرگرمی برای دورهمی ها و رویدادهای مهم هستند. قسمت های ادارای در طبقات 108 تا 154 قرار گرفته است. اگر برای گشت و گذار عمومی به این برج می روید در طبقات 124، 125 و 148 سکوی تماشا واقع شده است و رستوران در طبقه 122 قرار گرفته است. استخرهای این برج عظیم در طبقات 43 و 76 قرار دارند. لانژ برج خلیفه به عنوان مرتفع ترین سالن لانژ جهان شناخته می شود که در طبقات 152، 153 و 154 قرار دارد که امکان صرف صبحانه، چای و نوشیدنی را برای گردشگران فراهم می کند.

بازدید کنندگان می توانند از ارتقاع 585 متری به تماشای زیبایی های شهر دبی بپردازند و با تلسکوپ بر روی بناهای مختلف زوم کنند و به تماشای طلوع و غروب آفتاب بنشینند.

باشگاه بدن سازی برج خلیفه با مساحتی در حدود 6320 متر مربع، مکان بسیار ایده آلی را برای تناسب اندام ورزشکاران قرار داده است که چشم انداز پانوراما از شهر دبی پیش روی ورزشکاران قرار می دهد. این باشگاه دارای تجهیزات پیشرفته تناسب اندام و همچنین استخر سرپوشیده و رو باز زیر نور آفتاب است.

در آخر اگر از تورهای آریسا پرواز برای سفر به دبی استفاده کردید حتما از بلندترین برج جهان یعنی برج خلیفه دیدن فرمایید و البته به این موضوع هم توجه داشته باشید که یکی دیگر از شهرهای منطقه خلیج فارس که برای ایرانیان جذابیت دارد مسقط است و تورهای عمان یکی دیگر از مقاصد گردشگری برای ایرانی ها به حساب می آید با این تفاوت که برای سفر به کشور عمان تا 13 روز اقامت نیاز به ویزا نخواهید داشت.