شاید برای شما هم پیش آمده باشد که دندانی که قبلا عصب کشی کرده اید دچار درد و عفونت مجدد شده باشد. در این موارد معمولا از طرف همکاران دندانپزشک برای مشاوره  وبررسی امکان عصب کشی مجدد به متخصص درمان ریشه ارجاع داده می شوید. البته نام صحیح این درمان درمان مجدد ریشه است ولی در جامعه به آن عصب کشی مجدد گفته می شود.

در این مطلب تلاش شده به این سوال و تعدادی دیگر از سوالات شایع راجع به این درمان پاسخ داده شود. یکی از دغدغه های بعضی بیماران این است که تصور می کنند که این درمان دردناک و تجربه آن بسیار سخت تر از عصب کشی اولیه )درمان ریشه) است. در حالی که در واقعیت درمان مجدد ریشه (عصب کشی مجدد) تقریبا همیشه بدون هیچ گونه درد و به راحتی انجام می شود.

آیا درد” بعد از “ عصب کشی مجدد دندان زیاد است؟

مطالعات نشان داده اند که” احتمال “ درد بعد از کار،  در درمان مجدد ریشه(عصب کشی مجدد) بیش تر از عصب کشی اولیه )درمان ریشه) است ولی این بدان معنی نیست که همه بیمارانی که این درمان را انجام می دهند بعد از کار درد شدیدی دارند.

بسیاری از بیماران بعد از درمان مجدد ریشه (عصب کشی مجدد) هیچ دردی ندارند یا فقط درد خفیفی تجربه می کنند . درد بعد از درمان مجدد ریشه (عصب کشی مجدد) در اکثر مواقع با مسکن های معمول مانند ژلوفن و ایبوپروفن به خوبی کنترل می شود. اگرچه در موارد معدودی هم ممکن است بیماران بعد از کار درد یا حتی ورم بسیار شدید داشته باشند. احتمال درد یا ورم در روزهای اول بعد از کار بیش تر است. وجود درد یا ورم بعد از کار در بیش تر موارد هیچ ارتباطی با موفقیت درمان ندارد و یک عارضه طبیعی بعد از درمان محسوب می شود چون بافت های اطراف ریشه در حال ترمیم و  بهبودی از التهاب هستند و با گذشت زمان و مصرف مسکن های قوی تر بهبود می یابد.

چرا ممکن است انجام درمان مجدد ریشه (عصب کشی مجدد)نسبت به عصب کشی اولیه (درمان ریشه) به  زمان بیش تری نیاز داشته باشد؟

در درجه اول بهتر است به این مساله توجه کنیم که درمان مجدد ریشه (عصب کشی مجدد) بر روی دندانی انجام می شود که قبلا عصب کشی شده وتمرکز اصلی بر برطرف کردن مسائل احتمالیست است که از عصب کشی قبلی در ریشه شما وجود دارد. واضح است که ممکن است اصلاح این مشکلات نسبت به ریشه ای که به اصطلاح دست نخورده است و برای اولین بار درمان می شود، پیچیده تر باشد و به زمان بیش تر یا حتی جلسات درمان اضافه نیاز باشد.

موارد متعددی ممکن است در عصب کشی قبلی شما نیاز به اصلاح داشته باشند:

برای مثال ممکن است در عصب کشی قبلی تمام طول  کانال ریشه به طور کامل پاکسازی نشده

باش دو بنابراین  درمان مجدد ریشه (عصب کشی مجدد) نیاز به صرف  زمان  زیادی برای باز کردن مسیری از کانال ریشه داشته باشد که بسته یا بسیار باریک است.همین  طور گاهی در عصب کشی قبلی یکی از کانال ها یا ریشه های دندان پیدا نشده است و در این درمان باید با صرف زمان آن ها را پیدا، پاکسازی و به طور کامل ضدعفونی کرد.