آسیا یکی از شگفت‌انگیزترین قاره‌های دنیا است و گردشگران زیادی را از سراسر دنیا به سمت خود جذب می‌کند. یکی از دیدنی‌های قاره آسیا جاذبه‌های گردشگری قطر است. اما قبل از هر چیز از آشنایی با کشور قطر شروع می‌کنیم.

کشور قطر در غرب آسیا و شمال شرقی شبه جزیره عربستان قرار گرفته است و مرز زمینی مشترک با عربستان سعودی دارد. پایتخت کشور قطر دوحه نام دارد که اغلب مردم قطر در این شهر ساکن هستند. کشور قطر از دیدگاه سازمان ملل متحد به عنوان کشوری با توسعه انسانی بسیار بالا، دارای سومین ذخایر بزرگ گاز طبیعی، چهارمین کشور قدرتمند در زمینه تولید ناخالص داخلی و دارای سومین رتبه از نظر سطح زندگی مطلوب و سالم در دنیای عرب به شمار می‌آید.

کشور قطر برای مسافران و گردشگران خود دروازه‌ای از ناب‌ترین و هیجان‌انگیزترین تجربه‌های گردشگری را باز خواهد کرد. وارد شدن به این کشور به مثابه سفر به درون دنیای بیکران است که به هر گوشه‌اش نگریسته شود، زیبایی‌هایش تمامی ندارد. در این مقاله با دو جاذبه فرهنگی قطر آشنا خواهیم شد.

 

موزه هنرهای اسلامی دوحه

موزه هنرهای اسلامی دوحه

دیدن موزه فارغ از جنبه تاریخی، جاذبه‌ گردشگری نیز به حساب می‌آید، به خصوص که انتخاب موزه هنرهای اسلامی دوحه باشد. این موزه با دارا بودن مساحت هفت کیلومتری در نزدیکی شبه جزیره‌ای مصنوعی در کنار یک بندر سنتی در یک پارک بسیار گسترده بنا شده است. 

ساخت این موزه متاثر از معماری باستانی اسلامی بوده و دارای طراحی منحصر به فردی از معماری مدرن است. معماری این موزه آینه‌ای تمام قد از نشانه‌های هنر اسلامی در 14 قرن اخیر را به تصویر می‌کشد و نقش برجسته‌ای در میان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس دارد. 

در این موزه که یکی از جاذبه‌های گردشگری قطر به شمار می‌رود، آثار گرانبهای هنری از قاره‌های مختلف جمع‌آوری شده و در معرض عموم قرار گرفته است. مرمت و بازسازی این موزه به دستان هنرمندانه معمار بزرگ و مدرنیست آمریکایی چینی تبار به نام یو مینگ پی انجام پذیرفت که در آن زمان 91 سال از عمرش می‌گذشت. بعد از شاهکارش که هرم شیشه‌ای موزه لوور فرانسه بود، ساخت این مکان را به کارنامه هنریش اضافه کرد. 

یو مینگ پی زمانی که پروژه را تحویل گرفت، سفر 6 ماهه خود را آغاز کرد تا بتواند با معماری دنیای عرب آشنا شود و بالاخره بعد از دو سال تلاش این موزه افتتاح شد. در ساخت موزه تلاش شد در کنار ابزار مدرن از مصالح سنتی نظیر چوب نیز استفاده شود. مثلا در طراحی گنبد تلاش کردند شکل سنتی را حفظ کنند، اما با کمی دقت تفاوت‌های دو گنبد خود را نشان می‌دهند.

در صورت سفر به قطر باید حتما از این مسجد هنرمندانه دیدن کنید تا ترکیب مدرنیزه و سنت را به سبک عربی - امریکایی از نزدیک مشاهده کنید. در این بازدید حتما گوشی همراه شما باید به اندازه ای خوب باشد که بتوانید عکس های خیلی خوب و با کیفیت عالی بگیرید، تا برای همیشه خاطره آن را ثبت کنید. راستی اگر مایل به خرید گوشی و تلفن همراه هستید و دنبال جایی با قیمت منصفانه می گردید تا از قیمت روز گوشی سامسونگ مطلع شوید، فروشگاه اینترنتی مدیسه بهترین جا است که حتی می توانید به صورت قسطی و با اقساط بلند مدت و سود کم از یک گوشی فوق حرفه ای برخوردار شوید و از سفر خود نهایت لذت را ببرید.

 

کتابخانه ملی قطر

کتابخانه ملی قطر

کتابخانه ملی قطر زیر نظر بنیاد آموزش و پرورش جامعه قطر ساخته شده است. در سال 2012 شیخ علی بن عبدالله آل ثانی طی مراسمی به مناسبت پنجاهمین سالگرد کتابخانه دارالکتوب، این کتابخانه ملی را افتتاح کرد. کتابخانه ملی قطر سه هدف کلی یک کتابخانه ملی، یک کتابخانه دانشگاهی در سطح بالای علمی و کتابخانه عمومی مرکزی که مجهز به عناصر دیجیتال است را پیش رو داشت. 

این کتابخانه ملی منابع بسیار ارزشمندی را در خود جای داده که شامل نسخه‌های خطی متون اسلامی است. در این مکان 42000 متر مربع فضا برای مطالعه کاربران تهیه شده است و بیش از یک میلیون جلد کتاب دارد.

طراحی و معماری این کتابخانه نیز از شگفتی‌های کشور قطر است. سازندگان تمایل داشتند که عنصر کتابخانه دیجیتالی در این مکان وجود داشته باشد؛ بنابراین با ساخت یک فضای سه بعدی و خلاقانه مردم را از گوشی‌های خود دور کردند و آن‌ها را در مکانی گرد هم آوردند تا هم تعامل بین افراد بالا رود و هم اینکه به ناب‌ترین نسخه‌های کمیاب و نایاب دسترسی داشته باشند. 

این فضا به نحوی ساخته شده که انگار هر شخص درون اتاقی سه بعدی است و به تمام یک میلیون کتاب موجود دسترسی دارد. این کتابخانه توسط معماری به نام رم کولهاس مورد بازسازی قرار گرفته و به ثبت یونسکو نیز رسیده است. حتی اگر مسافران به مطالعه رغبت چندانی نداشته باشند، قطعا اعتراف خواهند کرد که این کتابخانه یکی از جاذبه‌های گردشگری قطر است. 

 

اگر در جام جهانی 2022 قطر و یا هر زمان دیگر قصد به قطر و دوحه سفر کردید، دو مجموعه که به عنوان جاذبه فرهنگی قطر شناخته می شود، از اماکنی است که باید حتما ببینید و از هنر و معماری آن لذت ببرید. امیدواریم سفر خیلی خوبی داشته باشید و از این راهنمای سفر به قطر نهایت استفاده را برده باشید.