آمفی تئاتر کولوسئوم رم : دوست دارید یکی از عجایب هفتگانه جدید دنیا را ببینید؟ اینبار این آثار عجیب و غریب در شهر رم ایتالیا قرار داشته و برای خیلی از توریست ها و گردشگران تور اروپا شناخته شده است. کولوسئوم یک تماشاخانه در شهر رم کشور ایتالیا بوده که در دوران امپراتوری روم یکی از بزرگ ترین تماشاخانه ها محسوب می شد. آمفی تئاتر کولوسئوم تقریبا ظرفیتی بین پنجاه هزار تا هشتاد هزار نفر داشته و همینطور هشتاد درب ورودی دارد. نام اصلی این بنا، آمفی تئاتر فلاویان بوده که از امپراطور سلسله فلاویان الهام گرفته شده است. با اینکه قسمتی از این بنای باشکوه و با عظمت به دلیل آسیب هایی مثل زمین لرزه و دزدان سنگ نابود شده و از بین رفته اما همچنان استوار باقی مانده و به عنوان نمادی از امپراتوری روم باستان بین توریست ها و گردشگران تور ایتالیا شناخته می شود. میتوان طرح این امفی تئاتر را روی نسخه ایتالیایی سکه پنج سنتی یورو ببینید. 

آمفی تئاتر کولوسئوم رم

تاریخچه ساخت آمفی تئاتر کولوسئوم

بنای آمفی تئاتر کولوسئوم بین سال های 69 تا هفتاد میلادی توسط وسپاسیان پایه گذاری شده و یکبار هم در سال 252 میلادی مورد تعمیر قرار گفته است. بعد از آن نیز پسر وسپاسیان به نام تیتوس در سال هشتاد میلادی کار ساخت آن را در زمین هایی که بین تپه های اسکوئیلین و کائلین قرار داشتند و باتلاقی بودند تمام کرد. همینطور بعد از او برادرش دومیتیان، در این امفی تئاتر تغییراتی بوجود آورد و سرانجام کولوسئوم به عنوان اولین آمفی تئاتر دائمی در روم شروع به فعالیت کرده و امروزه بسیاری از توریست ها و گردشگران تور لحظه آخری اروپا آن را با تاریخ خونین جنگ گلادیاتورها می شناسند. در این آمفی تئاتر گلادیاتور با هم و یا با حیوانات وحشی می جنگیدند و اسباب سرگرمی برای تماشاچیانی که بیشتر اشراف زاده بودند، می شدند. همینطور بعضی از اعدام ها نیز در این مکان انجام می شد. 

تاریخچه ساخت آمفی تئاتر کولوسئوم

معماری بی نظیر و باشکوه آمفی تئاتر کولوسئوم رم

نقشه این مجموعه به شکل بیضی با قطرهای 188 متر و 156 متر با زیربنای شش جریب می باشد. ارتفاع آمفی تئاتر کولوسئوم تقریبا 48 متر بوده و کف صحنه آن چوبی است. زیر این مجموعه میتوان اتاق ها و گذرگاه هایی که برای عبور حیوانات وحشی ساخته اند و همچنین لوازم و وسایلات مورد نیاز برای راه اندازی و اجرا کردن نمایش را دید. حدود هشتاد دیوار به عنوان تکیه گاه برای پله ها، طاق های به شکل گنبد، گذرگاه ها، ردیف های صندلی و ... روی صحنه قرار دارند. لبه بیرونی طاق های موجب متصل شدن طبقه های مختلف و پله ها بین یکدیگر است. نمای داخلی این بنا از بالا سه ردیف طاق های به شکل گنبد روی ستون ها و سر ستون ها قرار گرفته اند. در ستون های طبقه اول سبک معماری سبک دوریکا و سبک معماری در طبه دوم ایونیک است. در طبقه سوم نیز از سبک معماری قرنتی استفاده شده که تقریبا به سبک کلاسیک یونان شبیه و نزدیک می باشد. آمفی تئاتر کولوسئوم رم یکی از شاهکارهای مهندسی بوده در بالای این سه طبقه اصلی، طبقه زیر شیروانی دارای ستون هایی به شکل مستطیل و به سبک قرنتی و فضای بین ستون ها با چهل عدد پنجره کوچک مستطیل شکل است.

معماری بی نظیر و باشکوه آمفی تئاتر کولوسئوم رم

ساعات بازدید و دسترسی های نزدیک به آمفی تئاتر کولوسئوم رم

توریست ها و گردشگران تور ارزان اروپا میتوانند هر روز هفته از ساعته نه صبح تا هفت بعد از ظهر از آمفی تئاتر کولوسئوم دیدن کنند. هزینه بلیت برای تماشای میدان رومی، پلاتین و نمایشگاه ها، دوازده یورو می باشد. توریست ها و گردشگران میتوانند برای رسیدن به این جاذبه ایتالیا در رم از مترو استفاده کنند. سوار مترو خطر بی شده و در ایستگاه کولوسئوم  پیاده شوند. سپس بعد از طی کردن سه خط تراموا به آمفی تئاتر کولوسئوم رم برسند.