طبق افسانه گرجی‌ها، گرجستان هدیه مخصوص خداوند به علت خوی و بلندطبعی گرجی‌ها بدان‌ها بوده است. کشوری قرارگرفته بین دریای سیاه و دریای مازندران که روزگاری بهترین تفرجگاه امپراتورهای شوروی سابق بوده است.گرجستان کشوری اروپایی، آسیایی است که اکنون عضو ناظر اتحادیه اروپا و ناتو است و قوانین آن نیز مانند قوانین اتحادیه اروپاست. این کشور با کمترین میزان جرم و جنایت روبروست. مذهب عموم مردم (70 درصد) مسیحی ارتدکس و پیرو کلیسای ارتدکس گرجستان‌اند و مسلمانان  در گرجستان بزرگ‌ترین جمعیت اقلیت را تشکیل می‌دهند (10 درصد).گردشگری در گرجستان، نقش اساسی در اقتصاد این کشور بازی می‌کند. اساسا این کشور از قطب‌های گردشگری جهان است که در سال 2015 حدود 15 میلیون گردشگر را به‌سوی خود دعوت کرده است. عمده‌ترین دلایل جذب گردشگر به این کشور، طبیعت خارق‌العاده آن است. از شهرهای توریست پذیر گرجستان می‌توان به کوتایسی و زوگدیدی و باتومی و سیغناغی و بورجومی و تفلیس و پوتی و سوخومی  اشاره کرد

تاریخ گرجستان:

و از نظر قدمت تاریخی، زندگی انسان در آنجا به یک‌میلیون‌وهشتصد سال پیش بازمی‌گردد و در دوره باستان به "ایربیا" به معنای کشاورزی معروف بوده است. تاریخ به ما می‌گوید که گرجستان از زمان پارناواز یکم (قرن 4 قبل از میلاد مسیح) تا حمله مغول، تقریبا در آرامش و صلح نسبی سپری شده است. اما از مغول به بعد، سرگذشت پرفراز و نشیب گرجی‌ها با حمله ایرانیان، عثمانی‌ها و روسی‌ها گره خورده است. واپسین حمله به گرجستان توسط روس‌ها در سال 2008 میلادی بوده است.به طورکل، میتوان از نظر تاریخی، تاریخ این کشور را به دوره‌های پیش از تاریخ (35 تا ده هزار سال پیش)، پیش از میلاد مسیح، پس از میلاد تا قرن هفتم میلادی (مصادف با ظهور اسلام)، از ظهور اسلام (قرن 7 میلادی) تا حمله مغول، از دوران مغول تا قرن 18 و دوران معاصر تقسیم‌بندی کرد.شاید بدانید که گرجستان در زمان قاجار طبق عهدنامه گرجیوسگ در 24 ژانویه 1783 به امپراتوری روسیه بخشیده شد و بعدها طبق قرارداد گلستان و ترکمانچای رسما و به‌طور کامل از این مناطق چشم‌پوشی کرد.

نژاد و قومیت مردمان گرجستان:

گرجی‌ها حدود 80 درصد جمعیت را به خود اختصاص داده‌اند. دیگر اقوام در گرجستان شامل آذربایجانی‌ها، ارمنی‌ها،روس‌ها، آسی‌ها، ایزدیان، کردها، یونانی‌ها، اوکراینی‌ها، آبخازها، آشوریان و یهودیان‌اند.

زبان و فرهنگ گرجستان:

زبان مردم گرجی است که زبان رسمی کشور است و از زبان قفقازی به شمار می‌رود و از خانواده زبان‌های کارتولی است . الفبای گرجی، 14 الفبای موجود در جهان است. خط گرجی –قدیمی‌ترین خط جهان- در قرن 3 و 4 قبل از میلاد اختراع شده است.فرهنگ گرجی تعاملی بس ژرف با فرهنگ همسایگان خود داشته است. اما می‌توان قرن 11 میلادی را اوج شکوه گرجی‌ها در زمینه ادبیات، هنر، فلسفه و معماری دانست.

آب‌وهوا و اقلیم گرجستان:

این سرزمین که کوهستان‌ها بیشترین وسعت آن را تشکیل داده‌اند، به‌نوبه خود سرزمینی یکتا بشمار می‌آید، یعنی در یک‌زمان، هر 4 فصل سال را می‌توانید در آن به‌وضوح ببینید. هم‌زمان که در کنار دریای سیاه گل‌های بهاری نویدبخش بهارند، در تپه ماهورهای، هوا گرم تابستانی و در کوهستان‌های قفقاز ریزش برف و سرما در انتظار شماست.اما در مجموع می‌توان گفت کوه‌های گرجستان همچون سد محکمی در برابر توده‌های سرد و طاقت‌فرسای سیبری ایستاده و از سرمای دهشتناک آن مناطق در گرجستان خبری نیست. میانگین دمای هوا تفلیس (پایتخت گرجستان) از 32 درجه تجاوز نمی‌کند و از2- درجه نیز کمتر نمی‌شود.

ویزای گرجستان:

از 15 فوریه 2016 (26 بهمن 1394)، برنامه لغو ویزا برای شهروندان ایرانی به طور کامل اجرا شد و شهروندان ایرانی برای مقاصد گردشگری نیازی به دریافت ویزا نخواهند داشت.

شهرهای دیدنی در گرجستان که کمتر نام آنان را شنیده‌اید:

  • کانتون: شهری جذاب، تاریخی و دارای تابستان‌های خنک، مرکز بازارهای میوه‌وسبزیجات و انواع فستیوال‌های هنری و پخت غذا در بهترین رستوران‌های لامباماست.
  • پیچرسیتی: بهترین شهر از نظر دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی و گلف است. درآمد مردم این شهر بالاست و میزان ارتکاب جرم در این شهر پایین‌ترین نرخ را دارد.
  • آتن: از شهرهای مرفه گرجستان که بهترین باغ‌های استوایی، باغ‌وحش بیرهالو و دانشگاه گرجستان در آن واقع است.
  • آلفارتا:  شهری با امکانات رفاهی و اجتماعی بالا
  • پری (Perry): امن‌ترین شهر دنیا، با مردمان مهمان‌نواز و دوست‌داشتنی
  • فایتول: شهری گران ولی با امکانات رفاهی و خدمات بسیار عالی، باغ نهفته در شهر همچون بهشتی در زمین است
  • دولوث: از امن‌ترین شهرهای دنیا، و مرکز فستیوال‌ها، و مملو از نانوایی‌ها،پارک‌ها، رستوران‌ها.
  • نورکراس: خارق‌العاده‌ترین مکان در گرجستان از نظر نقاط دیدنی، آمار بیکاری پایین، بسیار امن و کیفیت بالای زندگی
  • شاناتاو: بهترین فستیوال‌های هنری، صنایع‌دستی، غذاها را می‌توانید در آنجا بیابید. طبق آخرین نظرسنجی، بسیاری از گردشگران این شهر را به تمامی شهرهای گرجستان ترجیح می‌دهند

سفر خوشی  در تور گرجستان برایتان آرزومندیم...