نورپردازی در ساختمان به چه منظور است؟ آیا استفاده از آن می تواند به جذابیت فضا کمک نماید؟ در جوامع حال حاضر کسانی که به زندگی اهمیت زیادی می دهند، زمان بسیاری را صرف می کنند تا فضای پیرامون خود و اطرافیان را جهت امور متنوعی مانند کار یا استراحت طراحی نمایند. این طراحی فضا و کلیه معیارهای آن همانند تعیین مبلمان مناسب را موقعی می توانید نشان دهید که از یک نورپردازی مناسب و هوشمندانه برخوردار باشید.

جذاب ترین لوازم نورپردازی در ساختمان چنانچه در محل درست خود واقع نشود منبع نوری ارزشمندی نیستند. اما چنانچه در موقعیت مناسب واقع شوند به محیط پیرامون روح و جان می بخشند و نقش های جذابی از نور در محوطه ایجاد می کنند. نورپردازی ساختمان ایده ای جالب برای نشان دادن زیبایی هر چه بیشتر ساختمان می باشد که قرار دادن اصولی آن می تواند جذابیت ساختمان را دو چندان نمود. نورپردازی ساختمان ها معمولا با مصالحی که در ساختمان استافده شده است ارتباطی نداشته و خللی ایجاد نمی کند، حال چه در دیوارچینی ساختمانی بلوک سبک به کار رفته باشد و چه بلوکی از انواع بلوک های سنگین!

مطالب مرتبط:

اگر موضوع انواع بلوک ها همچون بلوک سیمانی، سبک، دو و سه جداره و ... مرتبط به کار شماست و یا به آن علاقه دارید، پیشنهاد می کنیم درباره آن بیشتر بخوانید!

نورپردازی در ساختمان چگونه است؟

نورپردازی در ساختمان معمولا به ۲ گروه کلی به نام های نورپردازی داخلی و نورپردازی بیرونی طبقه بندی می شود. ملاحظه نمایید که نورپردازی ساختمان بایستی هدف دار باشد و جذابیت ساختمان را چند برابر نماید.

نورپردازی بیرونی خود نیز به دو گروه نورپردازی نما و نورپردازی محوطه سبز (نظیر حیاط، پاسیو، بام سبز) طبقه بندی می شود.

نور پردازی ساختمان بدین صورت است که محوطه مدنظر را با لامپ های مخصوص و همچنین رنگ های متناسب تزیین می کنند تا همانطور که بیان شد زیبایی محوطه را افزایش داد.

اصول نورپردازی در ساختمان

نورپردازی در ساختمان به اشکال متمایزی صورت می گیرد. امکان دارد به شیوه کلی اعمال شود و یا هدف بخش معلوم و متمایزی از نمای ساختمان باشد. در قدیم از نورپردازی تنها برای ساختمان ها و امکان بزرگ تجاری و تفریحی و در مجموع ساختمان های مشهور و محبوب استفاده می شد. ولی امروزه بکارگیری این عامل، توسعه یافته تر و پیشرفته تر شده و از آن می توان در آپارتمان های بزرگ و با طول بسیار بهره برد.

در حقیقت به علت اینکه که نمای معماری در شب هنگام، فقط با استفاده از نورپردازی قابل دیدن است نورپردازی به موضوع حائز اهمیتی مبدل شده است و در حال حاضر خیلی از آن استقبال می شود.

رنگ و شدت نور

از اصول نورپردازی در ساختمان رنگ و شدت نور می باشد. در حقیقت نخستین و عمده ترین عامل در نورپردازی می باشد که می خواهید آن را در ساختمان استفاده نمایید.

پنهان بودن منبع نور

به منظور اینکه نمای ساختمان دستخوش مشکل نشود و شکلی به هم ریخته نداشته باشد بایستی حتما منابع نور از دید همه مخفی باشند.

هماهنگی نورها

از دیگر اصول نورپردازی در ساختمان، هماهنگی نور ها می باشد. دقت به این مسئله خیلی الزامی است. نور های استفاده شده بایستی با نوع مواد اولیه و مصالح استفاده شده در ساختمان هماهنگی داشته باشند.

روش های نورپردازی

تعیین روش های نورپردازی در ساختمان که به ما در اعمال لایه های متنوع کمک می رساند دارای اهمیت ویژه ای است. این روش ها عبارتند از:

نورپردازی فروتابی

در این شیوه، نورانی نمودن بخش افقی زیر نور افشان مدنظر است و به اصطلاح آن را فروتابی می نامند. همواره فروتابی به وسیله قاب های مهتابی که نور مستقیم به طرف پایین دارد ایجاد می شود. از این روش می توان جهت اعمال لایه های محیطی و وظیفه ای بهره برد.

نورپردازی فراتابی

بکی دیگر از روش های نورپردازی در ساختمان، نورپردازی فراتابی است. شیوه ایجاد سقف و بکارگیری نور بازتاب برای روشنایی، شیوه ای است که در اصطلاح به نورپردازی فراتابی مشهور است. در نورپردازی گوشه سقف که یکی از شیوه ها فراتابی است، سقف از ابزار روی دیوار به یک طرف روشن می شود. این نوع نورپردازی همواره در درون دیوار یا در پیرامون قاب بندی سقف اجرا و راه اندازی می شوند. از این روش می توان در اعمال لایه های محیطی بهره برد.

نورپردازی دیوار تابی

برای دستیابی به نورپردازی بدین روش بایستی دیوار به صورت هماهنگ و یکنواخت روشن شود. در این روش، دیوار ها به شیوه هماهنگ از طرفی به طرف دیگر و از بالا به پایین روشن می شوند.

این روش به قصد پوشش دهی نواقص دیوار بوده و شیوه مطلوبی جهت نورپردازی دیوار های گچی تخت می باشد. این روش سبب هم سطح به چشم آمدن ظاهر و نمای دیوار می شود.

نورپردازی متمرکز

از دیگر روش های نورپردازی در ساختمان، نورپردازی متمرکز می باشد. این روش جهت پدید آوردن و متمایز نمودن آثار هنری و اجسام خاص استفاده می شود. این روش برعکس شیوه های قبلی، تنها جهت روشن نمودن محوطه مخصوصا روی دیوار، به عنوان مثال پیرامون نصب تابلو، طراحی شده است.

مطالب مرتبط:

چسب کاشی بهترین و کاربردی ترین ماده در جهت جایگزینی برای ملات های سنگین می باشد. این ماده برای کارهایی همچون هوشمند سازی ساختمان کاربرد بالایی دارد.

 

انواع نور پردازی

نورپردازی در ساختمان حاوی انواع مختلفی است که در زیر به آنها خواهیم پرداخت.

نورپردازی طبیعی

سطح کیفی نور طبیعی در قیاس با نور مصنوعی خیلی زیاد است ولی با ملاحظه به زمان های متمایز روز ناپایدار است. نوری که از پنجره به محیط ساختمان وارد می شود با بکارگیری اقسام متنوع پرده تنظیم می شود و به مقدار مدنظر محیط را روشن می سازد.

بهتر است در ساختمان پنجره های زیادی قرار داده شود ولی چنانچه این کار برای شما مقدور نیست بهتر است از نورگیر سقفی بهره ببرید. این نورگیر ها به مقدار نیاز نور لازم را برای فضای داخلی فراهم می سازند.

نورپردازی مصنوعی

یکی از انواع نورپردازی در ساختمان، نورپردازی مصنوعی می باشد. در شب به دلیل عدم نور طبیعی بایستی عناصر روشنایی را جهت اعمال امور متنوع بکار برد. در حقیقت نورپردازی مصنوعی به بکارگیری نوری به جز نور طبیعی آفتاب اشاره دارد. این نوع نورپردازی به ۳ شیوه متمرکز، عمومی و موضعی انجام می گیرد.

نورپردازی هوشمند

از دیگر انواع نورپردازی در ساختمان می توان به نورپردازی هوشمند اشاره نمود. در عصر توسعه یافته امروز با پیشرفت دانش و فناوری، نورپردازی به شیوه هوشمند این فرصت را برای ساکنان ایجاد می کند تا با بکارگیری نرم افزار نصب شده روی لپ تاپ یا گوشی همراه بتوانند روشنایی آپارتمان را تنظیم نمایند.

این برنامه ها میزان نور لامپ یا رنگ آن را عوض می کنند و همچنین از راه دور و بیرون از ساختمان می توانند به تنظیم نورپردازی بپردازند. این نوع نورپردازی در ساختمان به مقدار قابل ملاحظه ایی منتهی به کاهش مصرف انرژی در آپارتمان می شود و از لحاظ اقتصادی خیلی به صرفه می باشد.

پ‌ن:

بلوک لیکا به دلیل مزایای بالایی که دارد، کاربرد زیادی در صنعت ساختمان سازی داشته و جایگاه محکمی در این صنعت پیدا کرده است.

اهمیت وجود نور و نورپردازی محیط

اهمیت وجود نور و نورپردازی در ساختمان چقدر است؟ نور در حیطه های هنری موقعیت ویژه ای دارد. یکی آثاری که تاثیر نور و در حقیقت اهمیت نورپردازی در آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است هنر معماری می باشد. اثربخشی نورپردازی در ساختمان از موضوعات جدیدی است که به همراه مواردی چون متریال، مواد اولیه، رنگ و ... به میان آمده و از اهمیت ویژه ای برخوردار شده است. معماری و نورپردازی مانند جسم و جان به هم نیاز دارند. نورپردازی به ساختمان روح تازه ای می بخشد و آن را از بی تنوعی و کسالت روزانه بیرون می آورد. آشکار است که بدون نور و روشنایی، زیبایی ساختمان ها به هیچ وجه به چشم نمی آید. روشنایی و نور در ساختمان ها اصلی عمده و حیاتی می باشد.

در طی روز می توان نمود های جذاب ساختمان ها را مشاهده نمود ولی هر آنچه اهمیت نور و نورپردازی در ساختمان را افزایش میدهد مشاهده ساختمان های مسکونی، تجاری و... در شب است. بدون بکارگیری نورپردازی کلیه ساختمان ها در شب مشابه هم می باشند. نورپردازی سبب می شود معماری ساختمان ها به خوبی به نمایش گذاشته شوند.