7 معمار برجسته ترکیه که شما حتماً باید بشناسید: معماران ترکیه هنوز شایستگی را که برای نخستین بار و در دومین جنبش ملی معماری و جنبش مدرنیسم در دهه 1950 به دست آوردند، به خاطر زیبایی شناسی کاملاً متفاوت با ترکیه، دست نیافته‌اند. در این مطلب از لست تورز برخی از نام‌های مهم را از دوران معماری مختلف تاریخ ترکیه را در زیر بخوانید.


Behruz and Altuğ Çinici

احتمالاً دو تا از مهم‌ترین معماران دوران مدرنیسم در تاریخ معماری ترکیه، همسر دوغ بهروز و آلتوگسینچی، برای طراحی پردیس دانشگاه فنی در خاورمیانه، که به عنوان یکی از پیشگامان زیبایی شناسی در ترکیه، شناخته شده است. معماران Çinici هنوز هم وجود دارد و توسط Behruz و پسر Altuag، Can Çinici اجرا می‌شود.

پردیس دانشگاه فنی در خاورمیانه


Sedad Hakkı Eldem

یکی دیگر از نام‌های مهم در تاریخ معماری ترکیه و پیشگام در جنبش ملی معماری مدرن، Eldem معروف‌ترین طراح مجتمع تأمین اجتماعی در محله Zeyrek استانبول است. او معمار ساختمان و معماری‌های بزرگ دیگر مثل سفارت هلند در آنکارا و منازل خصوصی در مناطق ثروتمند استانبول طراحی کرده است.

معروف‌ترین طراح مجتمع تأمین اجتماعی در محله Zeyrek استانبول


Doğan Tekeli and Sami Sisa

دو شخصیت دیگر که نقش مهمی در چشم انداز معماری ترکیه ایفا می‌کنند، Doğan Tekeli و Sami Sisa که همچنان در حال اجرای عملیات خصوصی خود هستند که از سال 1952 آن را تأسیس کرده‌اند. این دو شریک بیش از 20 مسابقه را برنده شده‌اند و برخی از معروف‌ترین پروژه‌های آن‌ها مجتمع تجاری zeyrek در ((İstanbul Manifaturacılar Çarşısı، کارخانه تایر Lassa در Izmit و دفتر مرکزی Halkbank در آنکارا.

مجتمع تجاری zeyrek


Seyfi Arkan

معمار شخصی مصطفی کمال آتاتورک، سیفی آرکان قطعاً یک نام بسیار مهم برای شناختن است. پس از همکاری با hanz poelzig در آلمان، ارکان در ادامه به طراحی عمارت دریایی آتاتورک به سبک باوهاوس -فلوریا و ویلای شیشه‌ای از Çankaya Köşkü (محل اقامت رئیس جمهور ترکیه) پرداخت.

عمارت دریایی آتاتورک


Rüknettin Güney

روکنتین گونی پس از تحصیل در فرانسه و کار در کنار آگوست پر، مجدداً به عنوان یکی از معماران مهم دوران جمهوری خواه ترکیه برگزیده شد. آثار گوینی عبارتند از Kadıköy Halkevi، هتل دیوان استانبول و سینما Nişantaşı Konak.


Emin Halid Onat

به خاطر کار خود در انیتکابیر، مقبره آتاتورک، نام امین حلید آنات جاویدان شد. پس از حضور در دانشگاه فنی دانشگاه زوریخ (ETH)، معمار با حسی از تجربه و مدرنیزاسیون به میهن خود بازگشت، که او از معلم خود R. Salvisberg آموخت.

مقبره آتاتورک


Doğan Erginbaş

معمار دیگری که نام آن مترادف با یک بنای یادبود ملی بود، دوغان ارگینباش یکی از معماران بود که در یادبود شهدای چاناکالای معروف کار می‌کرد. بنای یادبود خیره کننده که توسط Erginbaş و همچنین اسماعیل Utkular و Ertugrul Barla، در 1958 ساخته شده است.

 

یادبود شهدای چاناکالای معروف