5 نکته مهم که قبل از سفر به ترکیه باید بدانید : سال های سال است که ترکیه یکی از محبوب ترین و پرطرفدارترین مقاصد گردشگری در جهان، به خصوص ایرانیان بوده و به تازگی مکان مناسبی برای مهاجرت شده است. همسایه بودن ترکیه با ایران، باعث شده تا ایرانیان رفت و آمد بسیاری به این کشور، داشته باشند و برای سفرهای تجاری و تفریحی خود آن را انتخاب کنند. اگر برای تعطیلات خود قصد سفر به ترکیه را دارید، باید چند نکته را به یاد داشته باشید تا سفری خاطره انگیز را تجربه کنید. پنج نکته اساسی برای توریست ها و گردشگرانی که قصد سفر و یا مهاجرت به این کشور را دارند را در ادامه برای توریست های تور ترکیه معرفی می کنیم :

از صندلی های جلوی دولموش ها استفاده نکنید

مینی بوس های کوچکی که در ترکیه میبینید، دولموش نام دارند. این دولموش ها در مسیرهای مشخص شده ای حرکت کرده و میتواند شما را به هرکجا که میخواهید ببرند. مینی بوس های دولموش علامت خاصی روی شیشه جلویی دارند و شما متوجه می شوید کرایه این مینی بوس ها بسیار ارزان بوده و نهایت دو لیر است. اما چرا توریست ها و گردشگران تور ارزان ترکیه نباید روی صندلی های جلوی دولموش ها بنشینند؟ طبق فرهنگ محلی، کسی که روی صندلی جلوی دولموش می نشیند، وظیفه جمع کردن کرایه ها را دارد. همینطور باید مقصد هر مسافری را به راننده معرفی کند. اگر مجبور شدید روی صندلی جلو بنشینید، زمانی که پول ها به سمتتان آمد، خیلی آرام بگویید "پاردون، ترکی یوخ" به معنی ببخشید، من ترکی بلد نیستم و در آخر روی صندلی های عقب بنشینید.

از صندلی های جلوی دولموش ها استفاده نکنید

قبل ورود به دستشویی های عمومی ترکیه، پاچه های شلوار را بالا بزنید

به این فکر نکنید که دستشویی عمومی، توالت فرنگی است یا معمولی. در هر دو حالت قبل از ورود باید پاچه های شلوار خود را تا بزنید. در تمام قسمت های دستشویی باید این نکته را رعایت کنید. همیشه آب زیادی کف زمین دستشویی های عمومی ترکیه قرار دارد. اگر فراموش کردید پاچه های شلوار خود را بالا بزنید، سعی کنید به اینکه چه مایعی روی زمین ریخته فکر نکنید و مسیر خود را ادامه دهید.

قبل ورود به دستشویی های عمومی ترکیه، پاچه های شلوار را بالا بزنید

مقدار کمی از چی‌کوفته را امتحان کنید

غذای چی کوفته، یک غذای جانبی بوده و ترکیبی از گوشت خام به رنگ قرمز و تند بوده که در برگ کاهوی سالادی پیچیده شده است. البته در بعضی مواقع، همراه با آن بلغور نیز میپزند. تا اینجای کار که به نظر مشکلی نیست اما اگر این غذا را بسیار میل کنید، بعد از مدتی احساس دونده ای را خواهید داشت که ساعت ها دویده و به مشکل برخواهید خورد. به همین خاطر به توریست ها و گردشگران تور لحظه آخری ترکیه پیشنهاد می شود نهایت دو تکه بیشتر از این غذا میل نکنند.

مقدار کمی از چی‌کوفته را امتحان کنید

دستمال مرطوب را فراموش نکنید

یکی از مشکلات دستشویی های عمومی ترکیه، نداشتن دستمال است. معمولا اگر دستمالی هم باشد، حتما خیس شده. بنابراین پیشنهاد می شود حتما دستمال مرطوب به همراه داشته باشید تا در دستشویی های ترکیه استفاده کنید. در رستوران های ترکیه، براساس فرهنگ ترکی، هنگام سرو غذا دستمال مرطوب ارائه می شود.

دستمال مرطوب را فراموش نکنید

در طول ماه رمضان در مکان ها عمومی چیزی نخورید

با توجه به اعتقادات مسلمانان، در طول ماه رمضان باید روزه گرفت و از اذان صبح تا مغرب چیزی نخورد. ترکیه نیز یک کشور مسلمان بوده و این مورد را راعیت می کند. اگر در طول ماه رمضان به ترکیه سفر کرده اید و احساس گرسنگی می کنید، باید تا اذان مغرب صبر کنید. بسیار مراقب باشید در مکان های عمومی چیزی نخورید تا با چهره های ناراحت و یا عصبانی مردم مواجه نشوید. اما بهتر است به عنوان یک توریست و میهمان، این قانون را رعایت کرده و خوردن و آشامیدن را بعد از اذان انجام دهید.

در طول ماه رمضان در مکان ها عمومی چیزی نخورید