در این مطلب لست تورز قصد داریم 25 نکته شگفت‌انگیز درباره کشور آذربایجان را به شما معرفی کنیم :امروز آذربایجان مقصد گردشگری جدیدی در دنیا شده و سالانه میزبان گردشگران بسیاری است . ایرانیان نیز در سالهای اخیر تور باکو و تور آذربایجان را در اولویت انتخاب های گردشگری خود قرار داده اند. آذربایجان یکی از کشورهای همسایه شمالی ایران است که در سال‌های اخیر مسیری متفاوت در معماری و سیاست خارجه را در پیش گرفته و با سرعت قابل ملاحظه‌ای در حال رشد است. نمونه این پیشرفت را می‌توان در برگزاری نخستین مسابقه فرمول یک به نام «آذربایجان گرند پریس» که در سال 2017 در باکو برگزار شد ببینیم. به همین مناسبت می‌خواهیم در این مطلب 25 مورد از حقایق جالبی که تاکنون درباره آذربایجان نمی‌دانستید را بیان کنیم تا خوانندگان بتوانند اطلاعات بیشتری درباره این همسایه شمالی به دست آورند.

باکو

 

1. آذربایجانی ها عاشق پنکیک هستند


اگر به ظرف غذای مردم آذربایجان نگاهی بی اندازیم خواهیم دید که درون آن اغلب «کوتابی» که همان پنکیک توپر است قرار دارد و درون آن را با کدو تنبل، گوشت و سبزیجات مختلف پر می‌کنند. پس هنگام سفر به باکو نوتلای خود را در خانه بگذارید زیرا پنکیک خوشمزه آذربایجان منتظر شما.

2. آذربایجان، خانه انسان‌های اولیه


باستان شناسان غاری به نام آذوخ را در غرب آذربایجان (منطقه قره‌باغ) کشف کرده‌اند که 1.5 میلیون سال پیش محل سکونت انسان‌های اولیه بوده است. این غار بزرگ دارای 6 قسمت اتاق مانند است که آثار زندگی انسان‌های پیش از تاریخ در آن دیده می‌شود.

3. خطوط مرزی پیچیده آذربایجان


در غرب کشور آذربایجان منطقه‌ای کوهستانی به نام قره‌باغ وجود دارد که سال‌ها توسط ارمنستان اشغال شده است. با اینکه این منطقه اعلام خود مختاری کرده است اما در سطح مجامع بین‌الملل بخشی از کشور آذربایجان شناخته می‌شود. این منطقه از دوران قرون وسطی دارای باغ‌های توت‌فرنگی و تاکستان‌های است که در دره‌های آن می‌رویند.


4. چای را به همراه مربا می‌خورند


هیچ جشن و مراسمی در این منطقه بدون سرو چای برگزار نمی‌شود. مردم آذربایجان اکثراً چای خود را با مرباهای مختلفی شیرین می‌کنند که طمع آویشن، لیمو، نعنا یا گل زرد می‌دهد.


5. شکر، نشانه توافق برای عروسی


در مراسم خواستگاری مردم آذربایجان، سینی چای نشان می‌دهد که مذاکرات چطور پیش رفته است. اگر چایی که برای میهمان می‌آورد بدون شکر باشد؛ یعنی اینکه هنوز خانواده عروس راضی نشده است، ولی اگر چای شیرین باشد این به مفهوم توافق است؛ و می‌توان به فکر چاپ کارت عروسی بود!


6. اسب‌های قهرمان آذربایجان


حیوان ملی آذربایجان اسب قره‌باغ است که به خاطر سرعت، هوش و قدرتش بسیار مشهور است. نژاد این اسب فقط متعلق به این کشور است و یکی از قدیمی‌ترین نژادهای اسب اصیل در جهان هستند. در گذشته خوردن گوشت اسب در آذربایجان به طور گسترده‌ای مرسوم بوده اما امروزه به علت به صرفه نبودن، از گوشت گاو به عنوان جایگزین آن استفاده می‌کنند.


7. آذربایجان بسیار کوچک است


کشور آذربایجان در حدود 86600 کیلومترمربع وسعت دارد که تقریباً 4 برابر کشور ولز است. با این حال آذربایجان به عنوان یکی از کوچک‌ترین کشورهای جهان شناخته می‌شود و اندازه آن با کشورهای همسایه خود ینی ارمنستان و گرجستان برابر است اما در مقابل ایران، روسیه و ترکیه بسیار کوچک به نظر می‌آید.

بیشتر مطالعه کنید : باکو مقصد جدید گردشگران ایرانی


8. آذربایجان کشور ضرب‌المثل‌ها


زبان ترکی آذربایجانی پر است از ضرب المثل های شیرین . در آذربایجان استفاده از ضرب‌المثل‌ها و در صحبت‌های روزانه مردم رواج فراوانی دارد، به‌طور مثال برای اینکه بگویند جنس ارزان کیفیت ندارد، از این ضرب‌المثل استفاده می‌کنند: گوشت ارزان، سوپ خوبی نمی‌شود.


9. ساخت یک شهرک روی آب


زندگی در منطقه Neft Daşları ابتدا به عنوان یک محل اکتشاف نفت آغاز شد، سپس پیاده‌روهای طولانی برای پیاده‌روی بر روی دریای خزر در این منطقه ساخته شد. در سال 1949 ساختمان اصلی این منطقه روی آب ساخته شد و بعد از مدتی نانوایی‌ها، مغازه، رستوران و هتل‌های به این محل افزوده شدند.

 

 

آذربایجان

 

 

10.دارای منابع گازی فراوان است

یانار داغ نام کوهی است که از آن شعله‌های آتش دائمی در حال زبانه کشیدن است. منبع این آتش، گازهای زیرزمینی طبیعی است که در این منطقه وجود دارد و در سال 2013 این کشور حدود 29 میلیارد مترمکعب گاز از آن برداشت کرده است. نکته جالب درباره کوه «یانار دگ» این است که مارکوپولو در قرن 13 درباره آن نوشته است که این آتش خارج شده از این کوه حاصل منابع گازی طبیعی است که در آینده برای این منطقه مفید خواهد بود. این کوه در اطراف شهر باکو قرار دارد و به محلی برای بازدید گردشگران این منطقه تبدیل شده است.


11. انگور آذربایجان بسیار با ارزش است


میزان درآمد آذربایجان از صادرات انگور، غلات و دام از میزان درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز این کشور بیشتر است.


12. پول کشور شبیه به یورو است


پول داخلی آذربایجان «منات» نام دارد که بر اساس اسکناس‌های یورو طراحی شده است. وقتی به پول این کشور نگاه می‌کنید خواهید دید که اندازه، رنگ و حتی فونت‌های روی پول کاملاً شبیه به یورو است. البته نشان‌های مختلفی از هویت‌های ملی این کشور روی پول‌های آن قرار داده شده است.

منات

 

13. خانه مچ اندازی جهان


شهر باکو به عنوان پایتخت آذربایجان یکی از مهم‌ترین مراکز ورزش مچ اندازی در جهان است. در آذربایجان لیگ حرفه‌ای مچ اندازی برگزار می‌شود و فدراسیون مچ اندازی در باکو قرار دارد. این ورزش را می‌توانید در ورزشگاه‌ها و کافه‌های این شهر از نزدیک مشاهده کنید.


14. بوی خاص در شهر؟ مقصر آتش‌فشان است


رکورد حضور بیشترین کوه آتش‌فشانی در یک کشور با تعداد 400 کوه، متعلق به آذربایجان است. هنگامی که آتش‌فشان‌ها فوران می‌کنند، شعله‌های آتش آن تا کیلومترها در هوا پرتاب می‌شود و در زمانی که کوه خاموش می‌شود، گازهای مضر و سمی در هوای منطقه پخش می‌کنند که بود بد و ناخوشایندی را به مشام می‌رساند.

آتشفشان باکو

15. آن‌ها علاقه‌مند به فرش هستند


به علت علاقه زیاد مردم این منطقه به فرش، در سال 2014 یک موزه فرش در نزدیکی ساحل دریای باکو افتتاح شد که در طراحی نمای ساختمان آن نیز از فرش الهام گرفته شده. در داخل این موزه انواع مختلف فرش‌های نفیس از سراسر آذربایجان جمع آوری شده و در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دارد.

فرش آذربایجان

 

16. ترکیب ورزش و موسیقی


ورزش ملی آذربایجان چوگان است در این ورزش مردها لباس‌های سنتی می‌پوشند، روی اسب‌سوار می‌شوند و با چوب‌هایی که شبیه به چوب گلف است به توپ درون زمین ضربه می‌زنند. در آذربایجان برای جذاب‌تر شدن چوگان، هنگام مسابقه موسیقی نیز نواخته می‌شود.


17. بچه‌ها لباس‌های بافتنی درست می‌کنند


بیشتر دختران این کشور از کودکی آموزش درست کردن بافتنی و دوخت و دوز را می‌بینند و از دوران نوجوانی برای شرکت در مسابقات هنری که به نام 7 زیبایی آماده می‌شوند. در این مسابقه بچه‌ها باید یک جوراب بافتنی را در مدت زمان محدود ببافند، کسی که سریع‌تر و بهتر جوراب را ببافد برنده می‌شود.


18. در باکو ساختمان‌های زیبایی می‌بینید


مدت‌هاست که باکو در طراحی ساختمان‌های شهری خود مسیر دبی را پیش گرفته و می‌خواهد زیباترین معماری‌های جهان را که سبب معروفیت آن شهر می‌شود اجرا کند. زاها حدید (معمار معروف عراقی که در سال 2016 فوت شده است) یکی از برجسته‌ترین ساختمان‌های این شهر؛ به نام ساختمان حیدر علی اف را طراحی کرده است. همچنین در باکو ساختمان‌های زیبایی از جمله SOCAR Tower و آسمان‌خراش‌های skyscrapers را می‌تواند به عنوان نمونه معماری مدرن این شهر تماشا کنید.

حیدر علی اوف

19. ونیز کوچک در باکو


در بخشی از شهر باکو یک آبراه مصنوعی را ایجاد کرده‌اند که از لابه‌لای مغازه‌ها، خانه‌ها، رستوران‌ها و اماکن تفریحی عبور می‌کند و از طریق پل‌ها به بخش‌های عادی شهر متصل می‌شود. برای اینکه بتوانید شرایط حضور در ونیز را در باکو شبیه سازی کنید، می‌توانید به وسیله سوار شدن در قایق‌های به نام «گوندولا» بر روی آب شناور شوید.


20. مردم به زبان روسی نیز حرف می‌زنند


زبان اصلی مردم آذربایجان، ترکی آذربایجانی است؛ اما بیشتر مردم زبان روسی را نیز بلد هستند و به این زبان صحبت می‌کنند. در سفر به آذربایجان باید حتماً یک لغت نامه با خود همراه داشته باشید چون مردم این کشور به زبان انگلیسی تسلط ندارند.


21. در آذربایجان نان مقدس است


در اینجا نیز مانند ایران، احترام به نان به عنوان یک برکت و نعمت، ارزش فراوانی دارد. مردم آذربایجان بجای انداختن نان در سطل زباله، آن را درون یک کیسه جداگانه می‌ریزند. اگر نان از دست کسی روی زمین بی افتند، فوراً نان را برداشته و به عنوان عذرخواهی نان را می‌بوسند.


22. رسانه‌ها آزاد نیستند


هنگامی که در سال 2015 باکو میزبان مسابقات اروپایی بود. اعلام شده که روزنامه‌نگاران حق انجام تحقیقات جانبی و ایجاد کمپین‌ها را ندارند، البته این دستور حکومتی باعث تعجب کسی نشد زیرا این کشور دارای سوابق بسیار بد در زمینه حقوق بشر است.


23. بیشتر مردم حداقل یک دندان طلا دارند


اتفاق مشترکی که ممکن است هنگام لبخند زدن مردم آذربایجان ببینید، برق دندان طلای آن‌هاست. بخصوص در نسل‌های قدیمی‌تر مردم استفاده از دندان طلا، جایگزینی برای دندان‌های خراب آن‌ها بوده است.


24. مزارع مشترک و کار دسته جمعی


این اتفاق که به دوران تسلط شوروی در این کشور بازمی‌گردد. مجموعه مزارع ivanovka محلی بوده که کل افراد جامعه به صورت دسته جمعی در آنجا کار و زندگی می‌کردند. البته برای بیشتر مردم آذربایجان بهتر است که این خاطرات تلخ را فراموش کنند.


25. نوزادان را در آب نمک حمام می‌کنند


این سنت در آذربایجان وجود دارد که نوزادان را بعد از تولد در آب و نمک حمام کنند، مردم محلی اعتقاد دارند که این کار باعث قوی‌تر شدن، راست‌گویی و جسورتر شدن آن کودک خواهد شد.

شما می توانید بهترین تور باکو و آذربایجان را در لست تورز پیدا کنید.