ییلاق شاندیز در مشهد : از زیباترین مناطق طبیعی و سرسبز مشهد میتوان به ییلاق شاندیز اشاره کرد. این منطقه در فاصله هجده کیلومتری از شهر مشهد قرار داشته و یکی از محبوب ترین شهرهای استان خراسان رضوی می باشد که مورد توجه بسیاری از توریست ها و گردشگران تور مشهد است. منطقه ییلاق شاندیز آب و هوای بکر، خنک و فوق العاده ای دارد. تمام این منطقه را باغ های بسیار، چشم انداز های زیبا، رودخانه های پر آب و ... فراگرفته. ییلاق شاندیز در زمان های قدیم راه کاروانروی تابستانی مسیر شاندیز به توس از پستی بلندی های این منطقه بوده و به هنوان یکی از ییلاقات دشت توس شناخته می شده است. تمام این جاذبه های فوق العاده و بسیار زیبای طبیعی باعث شده تا منطقه ییلاق شاندیز در مشهد، به عنوان مقاصد مهم گردشگری در استان، نه تنها برای توریست ها و گردشگران بلکه برای ساکنین مشهد نیز باشد. در ادامه با لست تورز همراه باشید تا بیشتر درباره ییلاق شاندیز و جاذبه های آن بدانید.

ییلاق شاندیز در مشهد

موزه رباط ویرانی در ییلاق شاندیز

همانطور که گفته شد، ییلاق شاندیز زمانی جزو ییلاق های دشت توس بوده. منطقه توس در دهه های مختلف، جایگاه های مهم و ویژه ای داشته به همین خاطر باعث ساخت راه های ارتباطی بسیاری با دیگر مناطق شد. این موضوع باعث شد تا در اواخر حاکمیت صفوی، در کنار روستای ویرانی، کاروانسرایی ساخت تا مسافرانی که از این مسیر گذر می کنند راحت باشد. به خاطر اینکه این کاروانسرا در منطقه کوهستانی ساحته شده، از رباط های کوهستانی محسوب می شود. اکنون این بنا حیاط مرکزی نداشته و تنها نه غرفه با طاق های جناقی دارد. از سال 1385 از رباط ویرانی به عنوان مکانی برای معرفی مشاغل سنتی استان خراسان رضوی علل خشوش مشهد استفاده می شود. در قسمت های مختلف از این کاروانسرا انواع صنایع دستی مختلف از جمله گاری سازی، حصیربافی، عطاری و گیاهان دارویی، هرکاره تراشی، فیروزه تراشی، جاروبافی، زین سازی، پوستین دوزی، کفاشی و حلاجی را به نمایش می گذارند.

موزه رباط ویرانی در ییلاق شاندیز

غذای معروف و سوغات شاندیز

از مهم ترین سوغاتی های ییلاق شاندیز، صنایع دستی آن به خصوص پوستین دوزی می باشد. محصولات پوستی این شهر بسیار معروف و ناب بوده و از آن انواع کت، کلاه و ... محصولات پوستی تهیه شده و از آنجا به سایر نقاط ایران فرستاده می شوند. از معروف ترین غذای آن نیز که فکر نمیکنم نیاز به معرفی باشد، اما برای توریست ها گردشگران تور لحظه آخری مشهد که نمدانند، شیشلیک است. شیشلیک شاندیز غذایی بسیار معروف بوده و میتوان گفت شهرت جهانی دارد. این غذا شش تکه گوشت گوسفند با روش پخت مخصوص می باشد که بسیار لذیذ است.

غذای معروف و سوغات شاندیز

پارک جنگلی شاندیز

کمی به سمت میدان قرمه خوران، یعنی قسمت انتهایی شانیز که نزدیک شوید، پارک جنگلی بزرگ آن را خواهید دید. این پارک جنگلی دارای آب های بسیار بوده و درختانی مرتفع و سرسبز دارد. پارک جنگلی شاندیز در روزهای گرم تابستانی، بهترین مکان برای طبیعت گردی و استشمام هوای تازه و تمیز است.

پارک جنگلی شاندیز

آرامگاه شیخ حافظ ابردهی در ییلاق شاندیز

حافظ بهاءالدین عمر ابردهی یکی از مهم ترین شیخ های خطه توس، دارای بقعه و بنایی در قسمت غربی منطقه شاندیز در ابتداری روستای ابرده بوده که تقریبا میتوان گفت از آثار تاریخی این منطقه است.

آرامگاه شیخ حافظ ابردهی در ییلاق شاندیز

روستای ابرده بالا ییلاق شاندیز

روستای ابرده بالا، در مسیر رودخانه روستای زشک مشهد قرار داشته و مثل این روستا نیز آب و هوای بسیار خوبی دارد. علاوه بر آب و هوای خوب، چشم اندازهای وسیع و بسیار زیبای زیادی داشته که شما را چند دقیقه ای به خود خیره نگه می دارد. بیشتر توریست ها و گردشگرانی که به بازدید از این روستا می آیند به خاطر زیبایی های طبیعی اش است. روستای ابرده بالا دارای باغ های بسیاری در کنار رودخانه بوده و همینطور محیط بزرگی را به عنوان اطراقگاه و مرکز پذیرایی از توریست ها و گردشگران تور ارزان مشهد فراهم کرده است. ابرده بالا تا شهر شاندیز چهار کیلومتر فاصله دارد.

روستای ابرده بالا ییلاق شاندیز

سنگ نگاره شتر سنگ ییلاق شاندیز

از دیگر جاذبه های تاریخی منطقه خوش آب و هوای شاندیز مشهد میتوان به سنگ نگاره شتر اشاره کرد. این سنگ نگاره های قدمت چند هزار ساله داشته و میتوان گفت به زمان نوسنگی برمیگردد. این سنگ ها یادگاری از تاریخ خراسان بوده که همچنان رمز و رازی برای خود داشته که کشف نشده اند. سنگ نگاره شتر سنگ نزدیک به روستای درخت بید قرار داشته و شامل نقاشی های از میش، بزکوهی، انسان های شکارچی، شیر، گاو و ... می باشد.

سنگ نگاره شتر سنگ ییلاق شاندیز

امکانات رفاهی ییلاق شاندیز در مشهد

به خاطر استقبال بسیار خوب توریست ها و گردشگران مشهد از این منطقه ییلاقی، تفریحاتی هم برای جذب بیشتر فراهم شد. اکنون این شهر دارای مجتمع تفریحی و تجاری تعطیلات پدیده بوده که دارای جدیدترین امکانات رفاهی و تجاری در مشهد می باشد. از جمله امکانات آن میتوان به پیست پاتیناژ، خیابان غذا، خیابان سنگ فرش، مراکز خرید، رستوران های ملل و ... اشاره کرد. این مجموعه همچنان در حال ساخت و گسترش بوده و گفته شده قسمت های مختلف دیگری از جمله هتل در آینده به آن اضافه خواهد شد. اما اکنون در این مجتمع انواع تفریحات از جمله پیست موتور سواری، پیست موتور کراس ویرانی در روستای ویرانی، ورزشگاه ثامن، پیست اتومبیل رانی، ورزشگاه بزرگ با امکانات بسیار خوب از جمله چند زمین فوتسال، پیست موتورسواری، پیست اتومبیل رانی، زمین چمن فوتبال و ... ارائه شده اند. 

امکانات رفاهی ییلاق شاندیز در مشهد