کلیسای باسیلیکا سن مارکو ونیز در ایتالیا : این کلیسا یکی از معروف ترین کلیساهای شهر ونیز در قسمت شمالی کشور ایتالیا بوده که معماری بیزانسی بکار رفته در آن را دید. این کلیسا که امروزه توریست ها و گردشگران تور اروپا میبینند، از سال 1807 باقی مانده است. هم اکنون کلیسای باسیلیکا سن مارکو دفتر کار اسقف اعظم در شهر ونیز می باشد. این کلیسای ونیز تغییرات و اتفاقات زیادی را در طول تاریخ به خود دیده است. کلیسای باسیلیکا سن مارکو ونیز در ایتالیا امروزه معماری ترکیبی از گوتیک، مسلمانان شمال آفریقا و رنسانس دارد. این کلیسا در قسمت شرقی میدان سن مارکو و بالای کلیسای گراند قرار دارد. این کلیسا را که بسیاری از توریست ها و گردشگران تور ایتالیا به اسم سنت مارک آن را می شناسند، بنای اولش در سال 828 ساخته شده و بعدها در سال 1807 به کلیسا جامع شهر تبدیل شده است.

کلیسای باسیلیکا سن مارکو ونیز در ایتالیا

تاریخچه کلیسای باسیلیکا سن مارکو ونیز

اولین بنای این کلیسا، همانطور که گفته شد در سال 828 میلادی ساخته شده است. در آن دوران تاجران ونیزی اموال سن مارکو را غارت کرده و آن ها را داخل بشکه ای زیر لایه های گوشت خوک پنهان می کردند تا مسلمانان نتوانند به آنها دسترسی داشته باشند. به همین خاطر آثار اصلی جایگزین شده و امروزه در کلیسا جدید نگهداری می شوند. کلیسای جدید سن مارکو در سال 978 ساخته شده و پایه های باسیلیکای آن نیز از سال 1063 باقی مانده اند. مدتی بعد در سال 1094، این کلیسا وقف شد و بسیاری از ستون های آن که دفن شده بودند، کشف شدند! تمام آثار و مجموعه با ارزشی که امروزه توریست ها و گردشگران تور لحظه آخری اروپا در این کلیسا میبینند، از سال 1811 میلادی در آن قرار داشته است. 

تاریخچه کلیسای باسیلیکا سن مارکو ونیز

معماری کلیسای باسیلیکا سن مارکو

بنای اصلی کلیسای باسیلیکا سن مارکو در سده یازدهم میلادی و در دوران بیزانس پسین در شهر ونیز ساخته شده است. به همین خاطر در سطوح پایین با اضافه شدن سبک های گوتیک و رومانسک، تغییرات شکلی زیادی داشته است. اما نقشه و چشم اندازی که از گنبد ها در امتداد صلیبی با بازوهای برابر، نشان از معماری بیزانسی دارند. پوسته های داخل گنبدها دارای شکل های برآمده از جنس چوب بوده که مثل کلاه خود در حالی که سطح بیرونی شان با ورقه های مس طلاکاری پوشیده اند. توریست ها و گردشگران تور لحظه آخری ایتالیا در فضای داخلی این کلیسا نیز شاهد معماری بیزانسی خواهند بود.

معماری کلیسای باسیلیکا سن مارکو

هزینه ورودی و ساعات بازدید از کلیسای باسیلیکا سن مارکو ونیز در ایتالیا

هزینه بازدید از این کلیسا پنج یورو بوده و کلیسای باسیلیکا سن مارکو هر روز هفته از ساعت نه صبح تا پنج بعد از ظهر برای بازدیدها باز می باشد. توریست ها و گردشگران تور ارزان اروپا بهتر است هنگام بازدید از ین کلیسا کوله پشتی، کیف و ... به همراه نداشته باشند. همچنین باید پوشش مناسبی هنگام ورود به کلیسای باسیلیکا سن مارکو داشته باشند.