حتی اگر تابه‌حال سفر هوایی انجام نداده باشید، به‌طورقطع اصطلاحاتی مانند پرواز چارتری، کلاس پروازی و پرواز سیستمی را شنیده‌اید. آشنایی با هرکدام از این اصطلاحات کمک زیادی در مراحل رزرو بلیط هواپیما به شما می‌کنند. فرقی نمی‌کند به دنبال یک بلیط پرواز خارجی یا بلیط پرواز داخلی باشید؛ زیرا درهرصورت، شناخت انواع بلیط و تفاوت‌های آن‌ها، در یافتن بلیط ارزان‌تر به شما کمک خواهد کرد. در این مقاله به بررسی انواع پرواز و بلیط هواپیما می‌پردازیم و در پایان به بهترین روش خرید آنلاین بلیط هواپیما اشاره می‌کنیم.

 

آشنایی با بلیط هواپیما

بلیط هواپیما به سندی الکترونیکی یا کاغذی اطلاق می‌شود که توسط یک آژانس یا شرکت هواپیمایی صادر می‌گردد. در این سند مواردی مانند هویت خریدار بلیط، شماره صندلی و کلاس پروازی مشخص شده‌اند. از تاریخ یک ژوئن سال 2008، سازمان بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی، قانون استفاده از بلیط الکترونیکی به‌جای بلیط کاغذی را تصویب و اجرایی کرد.

اطلاعات موجود در بلیط هواپیما

اگر بعد از خرید بلیط هواپیما به آن دقت کرده باشید (چه در پرواز خارجی و چه در پرواز داخلی)، به اطلاعاتی روی آن برمی‌خورید. این اطلاعات از قرار زیر هستند:

  • نام مسافر
  • نام ایرلاین
  • شماره بلیط
  • مسیر پروازی
  • میزان بار مجاز
  • تاریخ پرواز
  • کلاس پروازی
  • ساعت خروج از مبدأ
  • ساعت ورود به مقصد
  • شماره پرواز

بلیط‌های قابل استرداد و غیرقابل‌استرداد

بلیط‌های قابل استرداد (Refundable) به دسته‌ای از بلیط‌ها گفته می‌شود که در صورت اعلام کنسلی از سوی مسافر، وجه آن‌ها یا به طور کامل یا با کسر مبلغی به‌عنوان جریمه، به خریدار پرداخت خواهد شد.

بلیط‌های غیرقابل‌استرداد (Non-refundable) به بلیط‌هایی گفته می‌شود که در صورت کنسلی آن‌ها، وجهی به مسافر بازگردانده نخواهد شد. اما مسافر می‌تواند از مبلغ بلیط برای یک پرواز دیگر استفاده کند. گاهی شرکت هواپیمایی هزینه‌ای اضافه برای این کار دریافت خواهد کرد.

انواع پرواز‌های مسافربری و تفاوت‌های آن‌ها

نوع پرواز در قیمت بلیط بسیار تأثیرگذار است. در صنعت هواپیمایی به‌طورکلی دو نوع پرواز وجود دارد: پرواز‌های سیستمی و پرواز‌های چارتری که در ادامه، آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

پرواز‌های سیستمی (Scheduled flight)

پرواز‌های زمان‌بندی شده یا سیستمی به پرواز‌هایی گفته می‌شود که از پیش به طور کامل از نظر زمان و مسیر پرواز برنامه‌ریزی شده باشند. تمام صندلی‌ها در پرواز‌های سیستمی از طریق شرکت هواپیمایی مسئول به فروش می‌رسند. به همین دلیل، امکان خرید این بلیط‌ها از ماه‌ها قبل وجود دارد.

پرواز چارتری (Chartered Flight)

شاید بعضی مواقع درباره قیمت ارزان برخی از سفر‌های هوایی در زمان‌هایی خاص شنیده باشید یا اسم پرواز چارتری به گوش شما خورده باشد. معنی کلمه چارتر «دربست اجاره کردن» است. در صنعت گردشگری به هر چیزی که در تعداد زیاد بتوان اجاره کرد یا خرید، چارتر گفته می‌شود. هر وسیله مسافربری که دارای تعداد زیادی صندلی باشد، چارتر می‌شود؛ مانند بلیط‌های قطار و هواپیما؛ اما در ایران این واژه بیشتر در مورد بلیط‌های هواپیما کاربرد دارد. اولین تفاوت پرواز‌های چارتر با سیستمی در این است که این پرواز‌ها عموما در زمانی خارج از جدول زمان‌بندی شده انجام می‌شوند. تهیه بلیط هواپیما چارتر ارزان یکی از راه‌های کاهش هزینه‌های سفر است.

تفاوت پرواز‌های سیستمی و چارتری

در پرواز‌های چارتری به دلیل این که صندلی‌ها از قبل توسط یک شرکت هواپیمایی خریداری می‌شوند، با خرید بلیط چارتری امکان استرداد و کنسلی وجود نخواهد داشت. هم چنین در پرواز‌های چارتر امکان تغییر ساعت یا زمان پرواز نیز وجود ندارد. در صورتی که در پرواز‌های سیستمی مسافر می‌تواند زمان پرواز را تغییر دهد یا در هنگام اعلام کنسلی مبلغ بلیط را پس بگیرد.

از دیگر تفاوت‌ها بین پرواز‌های چارتری و سیستمی، قیمت آن‌ها است که قیمت بلیط هواپیما چارتر ارزان‌تر است. در بلیط‌های سیستمی عموما قیمت ثابت بوده و همچنین قیمت بلیط کودکان کمتر از بزرگسالان خواهد بود. اما در پرواز‌های چارتر تفاوتی بین قیمت بلیط کودکان و بزرگسالان وجود ندارد.

بلیط هواپیما لحظه آخری

بلیط لحظه آخری که بعضی به آن بلیط پای پرواز هم می‌گویند، نوعی بلیط چارتر است. ارزان بودن بلیط لحظه آخری نسبت به بلیط‌های دیگر، یک دلیل مهم دارد. هنگامی که یک شرکت هواپیمایی به‌عنوان چارترکننده تمام صندلی‌های یک هواپیما را خریداری کرده باشد و با نزدیک‌شدن به زمان پرواز نتواند تمامی آن‌ها را به فروش برساند، مجبور می‌شود قیمت را پایین بیاورد. البته یک فرمول مشخص برای خرید بلیط هواپیما لحظه آخری وجود ندارد و نمی‌توان روی خرید این نوع بلیط همیشه حساب کرد. شما تنها زمانی می‌توانید بلیط لحظه آخری را خریداری کنید که در یک پرواز چارتر تمامی بلیط‌ها به فروش نرسیده باشند.

بهترین روش خرید بلیط هواپیما ارزان

با پیشرفت تکنولوژی، برای خرید بلیط هواپیما دیگر نیاز به حضور فیزیکی در آژانس‌های مسافرتی نیست. اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌های زیادی در این زمینه گسترش پیدا کرده‌اند. یکی از بهترین اپلیکیشن‌ها برای خرید انواع بلیط هواپیما اعم از پرواز داخلی و خارجی، اسنپ تریپ است. در این سامانه شما می‌توانید با مقایسه قیمت انواع خطوط هوایی به‌صرفه‌ترین انتخاب را برای خرید بلیط هواپیما انجام دهید. این اپلیکیشن با پشتیبانی 24 ساعته به شما این امکان را می‌دهد که از قیمت لحظه‌ای انواع بلیط هواپیما چارتر ارزان باخبر شوید.

جمع‌بندی

بلیط‌های هواپیمایی به دو دسته سیستمی و چارتری تقسیم می‌شوند. بلیط‌های چارتر از قیمت پایین‌تری برخوردار هستند، اما در عوض، معایبی هم دارند. این نوع بلیط‌ها غیرقابل‌استرداد بوده و بین بلیط کودکان و بزرگسالان تفاوت قیمتی قائل نمی‌شوند. بلیط هواپیما لحظه آخری هم از نوع بلیط‌های چارتر است. اسنپ تریپ راحت‌ترین و بهترین راه برای خرید انواع بلیط‌های هواپیما است. با مراجعه به اسنپ تریپ می‌توانید بلیط ارزان هواپیما را خریداری کنید.