خیلی از دارندگان ویزا که عاشق سفر با تور اروپا میباشند علاقمند به داشتن ویزا شینگن هستند در اینجا سعی بر آن است اطلاعات جامعی در رابطه با شینگن و کشورهای آن به شما ارائه دهیم اگر در پاسپورت کسانی که به اروپا و یا شینگن سفر میکنند دقت کرده باشین یک لیبل ویزای شینگن در پاسپورت موجود است که دارنندگان این نوع ویزا را مجاز به سفر به کشورهای منطقه شینگن میکنند اسم این کشورها که با ویزای شینگن میتوان به آن سفر نمود دانمارک، سوئد، استونی، فنلاند، فرانسه، یونان، ایتالیا، اسپانیا، ایسلند، لتونی، لوکزامبورگ، لیتوانی، مالت، هلند، نروژ، لهستان، پرتغال، اسلوانی، چک، آلمان، مجارستان ، اتریش و بلژیک است.حالا چندتا قواعد مهم وجود دارد اگر قصد ورود به هر کدوم از این کشورها را دارید فکر نکنید که میتوانید از هر جای دنیا با داشتن ویزای شینگن وارد حوزه و یا منطقه ویزای شینگن شوید نکته کلیدی مبدا صادر کننده است یعنی اگر ویزای شینگن شما در آلمان صادر شده است فقط مجاز هستید از آلمان وارد کشورهای حوزه شینگن که در بالا اشاره شد  شوید سپس  مجاز هستید آزادانه به تمام کشورهای عضوء شینگن سفر کنید ویزای شینگن ۱۴روزه برای اولین سفر صادر میشود .یادتان نرود فقط 14 روز فرصت دارید اگر بیشتر بمانید دفعه بعد اخذ ویزای شما به مشکل میخورد ويزاي شينگن را میتوانید از طریق دعوتنامه از یک نفربا موقعیت اجتماعی خوب و یا شرکتی معتبرتجاری دریافت کنید زیرا ویزای شما راحتر صادر میشود..خوب اگه علاقمند به سفر به کشورهای شینگن هستید یادتون نره وقت سفارت رو حضوری و یا تلفنی و اینترنتی بگیرید.البته تجربه نشان داده مسافر باید حضوری به سفارت بره و حتما دوماه قبل از سفر این کار رو انجام بدید چون سفارتها معمولا دو ماهه وقت مصاحبه میدن و اینکه در مصاحبه معمولا سئوالهای کلی از انگیزه سفرتون پرسیده میشود و در روز مصاحبه اثر انگشت برای ثبت در سیستم VIS و نیزعکس پرسنلی گرفته میشود .

مدارک روز مصاحبه:

  • فرم تکمیل‌شده درخواست ویزای شینگن
  • ترجمه‌ی رسمی شناسنامه با فتوکپی از تمام صفحات باید حتماً موجود باشد.
  • گذرنامه حداقل شش ماه بعد از تاریخ درخواست روادید باشد. و کپی گذرنامه
  • سه قطعه عکس (رنگی، زمینه سفید، تمام رخ، جدید که کاملا با ظاهر فعلی صاحب عکس هم‌خوانی داشته باشد و در ابعاد 6 در 4 باشد.)اگر عکس همراهان در گذرنامه‌ی متقاضی باشد، باید برای همراهان نیز دو قطعه عکس داشته باشند طبق مقررات شنگن، عکس شما بر روی برچسب ویزا چاپ خواهد شد.
  • گواهی اشتغال به کار که روی سربرگ رسمی محل کار، با امضای مدیر عامل و ذکر سمت شغلی، حقوق ماهانه و مدت زمان اشتغال به کار باشد.
  • پرینت حساب بانکی: گردش سه ماه آخر و مانده حساب که روی سربرگ انگلیسی بانک و مهر شده باشد.
  • بیمه کاری در صورت داشتن: سوابق سه ماه آخر قبل درخواست ویزا
  • سند ملکی به نام شخص درخواست کننده در صورت داشتن: اصل و ترجمه‌ سند که اصل سند هنگام تحویل بقیه مدارک به مسافر بازگردانده خواهد شد.
  • بلیط پرواز رفت و برگشت به کشور مقصد: برای رزرو بلیط هواپیما لازم نیست هزینه‌ای پرداخت شود.
  • برگه تائیدیه رزرواسیون هتل(واچر): برای کل مدت اقامت و مطابق با تاریخ بلیط رفت و برگشت.
  • اصل دعوت‌نامه که شخص دعوتکننده از کشور مقصد برای مسافر فرستاده.با داشتن دعوتنامه داشته باشید نیازی به برگه رزرواسیون هتل نخواهید داشت.

برای کل مدت زمان سفر که باید حداقل هزینه 30 هزار یورو را برای هر مسافر پوشش دهد.متقاضیان روادید باید بیمه‌ مسافرت فردی یا جمعی داشته باشند. این بیمه باید هزینه‌های احتمالی بازگشت به میهن تحت مراقبت‌های پزشکی، هزینه‌های احتمالی نیاز به درمان و یا هزینه‌های بیمارستانی اضطراری را پوشش دهد و تا پایان طول اقامت در تمام کشورهای منطقه شینگن معتبر باشد. شرکت بیمه‌گذار باید نماینده‌ای معتبر در کشور مقصد داشته باشد؛ در ضمن شخص دعوت‌کننده در کشور مقصد هم می‌تواند بیمه‌ی مسافرتی را از یک شرکت بیمه در آن کشور بگیرد.

مهم: مدارک ترجمه شده، نیاز به مهر دادگستری دارند که معمولاً دارالترجمه‌ها خودشان پس از ترجمه مدارک، برای گرفتن این مهر اقدام می‌کنند.

زمان و قیمت صدور ویزای شینگن

 معمولا از دو تا سه هفته به طول می‌انجامد. ممکن است ویزا زودتر صادر شوند عموماً تا شش هفته بعد از تحویل مدارک به بخش کنسولی، مشخص خواهد شد که شما واجد دریافت ویزا هستید یا خیر.قیمت صدور ویزای شینگن 60 یورو است که در زمان درخواست به صورت نقد در محل پرداخت میشود.کودکان زیر 6 سال هزینه کنسولی ندارند و هزینه برای کودکان بین 6 تا 12 سال 35 یورو است.مدت اعتبار ویزای شینگن تا 90 روز در یک مدت شش ماهه است. یک ویزای شینگن دو تاریخ مشخص دارد؛ یکی تاریخ اعتبار ویزا و یکی تعداد روزهای مجاز ویزا که حداکثر 90 روز است. برای ورود شما به محدوده لازم است هر دو تاریخ معتبر باشند. یک کد هم برای مشخص کردن تعداد دفعههای مجاز ورود شما به محدوده شینگن است که میتواند از یک تا نامحدود باشد. مدت تاریخ اعتبار ویزا برای کسانی که اولین بار ویزای شینگن درخواست میکنند، معمولا 15 روز است و با درخواستشان برای اقامت بیش از 15 روز موافقت نخواهد شد مگر اینکه دلیل موجهی برای اقامت طولانیتر ارائه دهند.

اگر علاقمند به تور اروپا و دانستن سئوالات بیشتر و تخصصی در مورد ویزای شینگن میباشید از آژانسهای سایت لست تورز که تور اروپا را ارائه میکنند سئوالات تخصصی خود را بپرسید.طبیعی است تمام موارد بالا با توجه به شرایط تغییر کنند.

منبع: معرفی آژانسهای اروپا کار