از نظر جغرافی می‌توان پنانگ را به دو بخش تقسیم کرد، یکی جزیره پنانگ با مساحت 293 کیلومترمربع و واقع در تنگه مالاکا و دیگری Seberang Perai است که از شرق و شمال با استان کداح و از جنوب با Perak هم‌مرز است. به‌طورکلی می‌توان پنانگ را به 5 بخش مهم تقسیم کرد: 1- شمال‌شرقی که سرزمینی با دماغه مثلثی شکل است و بیشترین ساکنان جزیره در آنجا اقامت دارند و منطقه اداری، تجاری و مرکز فرهنگی پنانگ محسوب می‌شود. 2- جنوب‌شرقی که در ابتدا مکانی برای کشت برنج و مانگرو Mongrove (نوعی گیاه استوایی) بود، اما امروزه کاملاً تبدیل به مرکز صنعتی و کشتیرانی شده است. 3- شمال‌غربی که ساحل‌های شنی است و انواع هتل‌ها و مراکز تفریحی در آنجا واقع شده است. 4- جنوب‌غربی که بخش اعظم زیبایی‌های منطقه را در خود گنجانده است. باغ‌های میوه و مانگرو، دهکده ماهیگیری از مکان‌هایی در این منطقه است که واقعاً تماشایی است. 5- محدوده تپه مرکزی در 830 متری بالای سطح دریا که بهترین حوضه آبریز جنگلی است. پنانگ از مناطق صنعتی در مالزی است و از نظر اقتصادی، بخش مهمی از مالزی محسوب می‌شود و البته مقصدی عالی برای گردشگری است.

پنانگ

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که براساس مشاهدات باستان‌شناسی اولین ساکنان جزیره Semang-Pangan، اجداد Juru (جورو) و ین Yen بوده‌اند؛ دو فرهنگی که کاملاً منقرض شده‌اند. آنان شکارچیانی بودند که دسته‌جمعی زندگی می‌کردند و قامتی کوتاه و سیه‌چرده بودند. آخرین مشاهدات باستان‌شناسی و ابزارهای سنگی بدست‌آمده در مکان‌های مختلف (پنانگ)، به ما می‌گوید که حدود 5.000 سال، اولین انسان‌های مربوط به دوران نوسنگی در این منطقه می‌زیسته‌اند.

اقلیم پنانگ

همچون دیگر بخش‌های مالزی، پنانگ اقلیم استوایی با جنگل‌های انبوه دارد. و می‌توان اذعان داشت که به‌شدت تحت تأثیر مانسون اقلیم استوایی، سیستم باد و دریاست. به‌طورکلی در ماه‌های دسامبر تا فوریه نسبت به سایر ماه‌های سال، از شدت بارندگی تا حدی کاسته می‌شود. مینیم میانگین دما در حدود 26 درجه و ماکزیمم دما در حدود 32 درجه است. اما اشتباه نکنید، به علت رطوبت شدید منطقه، دمای 26 درجه هم، دست‌کمی از گرمای حدود 35 یا 36 درجه تابستان‌های داغ تهران را نخواهد داشت.

مذهب ساکنان پنانگ

براساس سرشماری در 2010، در حدود 35 درصد از ساکنان مسلمان، 45 درصد بودائی، 11 درصد هندو، 5 درصد پیرو آیین مسیحیت، 3.6 درصد تائیست (Taoist) و دیگر مذاهب چینی، 1 درصد سایر مذاهب و 0.4 درصد پیرو هیچ آیین و مذهبی نیستند.

پنانگ

دیدنی‌های پنانگ

ازجمله افراد مشهوری که از پنانگ بازدید کرده‌اند می‌توان به Somerest Maugham (رمان‌نویس، داستان‌نویس کوتاه، و نمایش‌نامه نویس فقید بریتانیایی)، Rudyard Kipling (ژورنالیست، نویسنده و شاعر بریتانیایی)، و ملکه الیزابت دوم و بسیاری دیگر نام برد. در سال 2009، پنانگ توانست 5.9 میلیون گردشگر از سراسر دنیا به خود جلب کند. پنانگ را با میراث غنی‌اش، جامعه چند فرهنگی‌اش، فرهنگ زنده‌اش، تپه‌ها و پارک‌هایش، ساحل‌ها، مراکز عالی خرید و ساحل‌های تحسین‌برانگیزش می‌شناسند. انتخاب‌های گوناگونی برای اقامت در انواع گوناگون هتل‌های 4 و 5 ستاره در پنانگ پیش پای گردشگران است. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید مطابق با رتبه‌بندی یاهو، پنانگ جزء 10 جزیره‌ای است که پیش از مرگ باید از آن دیدن کرد و مطابق با لیست 1000 منطقه برتر دنیا پاتریشیا اسکولتز Patricia Schultx است که قبل از مرگ باید از آن بازدید کرد.

 مشهورترین ساحل‌های در پنانگ می‌توان به Tanjung Bungah، Batu Ferringhiساحل پنانگ و Teluk Bahang پنانگاشاره کرد که این ساحل‌های هم‌جوار، مکان معروف‌ترین هتل‌های پنانگ و مراکز تفریحی‌اند. اما ازجمله ساحل‌هایی که بیشتر منزوی‌اند و از یورش سهمگین گردشگران در امان مانده‌اند، می‌توان به موکا هد Muka Head اشاره کرد که مرکز ایستگاه فانوس دریایی و تحقیقات دریایی است. ساحل میمون Monkey Beach و پارک ملی پنانگ پارک ملی پنانگبا آن آب‌های تازه و شفاف ازجمله مکان‌هایی است که لست‌تورز تماشای آن‌ها را به مسافران تور پنانگ پیشنهاد می‌دارد. از دیگر دیدنی‌های پنانگ می‌توان به مسجد Kapitan kelingمسجد پنانگ ساخته در سال 1801، Pulau Jerejak در خط ساحلی جنوب شرقی پنانگ که بزرگترین جزیره دورافتاده است و تنها با قایق دسترسی بدان ممکن است، مسجد ایالت پنانگ، معبد Kong Hock Keong مهم‌ترین معبد تائیست‌ها در پنانگ که معبد الهه رحمت و بخشندگی است؛ قدیمی‌ترین معبد هندوها در پنانگ با نام Sri Mahamariamman، گالری موزه و هنر پنانگ می‌توان نام برد.

پنانگ را با غذاهایش می‌شناسند، طوری که به آن لقب پایتخت غذا در مالزی را داده‌اند. Time magazine در سال 2004، پنانگ را به‌عنوان بهترین غذاهای خیابانی در آسیا معرفی نمود و اعلام داشت که "کجای دنیا می‌توانید طعم این غذاهای عالی و البته ارزان را بچشید؟!" غذاهای پنانگ بازتابی از غذاهای چینی، Nyonya، مالایایی، هندی و ترکیبی از غذاهای قومی مالزیایی است. غذاهای لذیذی همچون لاکاسا پنانگ که سوپی ترش و تندی است و با نودل و برگ‌های نعناع سرو می‌شود، Oh Chein که املت صدف سرخ‌شده است، ماهی مرکب سرخ‌شده و Nasi Lemak که شامل ماهی کولی، بادام زمینی، تخم‌مرغ آب‌پز، گوشت بره، خیار و فلفل‌های سنتی که معمولاً به عنوان غذای اصلی و بیشتر برای صبحانه سرو می‌شود و بین گردشگران طرفدار بسیار دارد.

غذا در پنانگ

 پنانگ سرزمینی است که وسعت آن در کلمات نمی‌گنجد. طبیعت زیبا و جنگل‌های انبوه استوایی‌اش، فرهنگ و تاریخ غنی، فراوانی و تنوع غذاهایش، حیات‌وحش منحصربه‌فردش، آب‌های نیلگون و ساحل‌های خیره‌کننده‌اش همگی دست‌به‌دست هم داده‌اند تا هوش از سر بازدیدکنندگان این در گران‌بها بربایند. پنانگ قطعاً جزء آن دسته از جزایری است که نمی‌توان به عظمت آن پی برد مادامی که خود تجربه حضور در آنجا را نداشته باشیم. باید با مردمانش پیاده‌روی کرد، غذاهایش را چشید، در خیابان‌هایش قدم زد، از مراکز خریدش دیدن کرد، در آب‌هایش پارو زد و به تماشای غروب‌آفتاب را در ساحل‌های زیبایش نشست تا ابهت و عظمت این خطه‌ی زیبا را بتوان تصور کرد.

با لست‌تورز همراه باشید تا تجربه‌ای گرانبها از عظمت و شکوه این جزیره مرواریدی را در تور پنانگ دریابید..