فرش‌ها تاریخچه عمیقی دارند و باید گفت که در ابتدا از فرش به‌عنوان وسیله‌ای برای حفاظت افراد، در برابر گرما و سرما استفاده میشده است. اما بعدها با پیشرفت تکنولوژی و همچنین افزایش ابتکار افراد نوع بافت فرش‌ها، تغییر کرد و با گذشت زمان طرح‌های زیبایی برای فرش نوآوری شد. فرش یک هنر دستی منحصربه‌فرد می‌باشد و فرش‌های ایرانی از کیفیت بالایی برخوردارند.

 

فرش‌های ایرانی از اصالت و ارزش بالایی برخوردارند و انتخاب یک فرش مناسب برای منزل بستگی به سلیقه افراد و نوع دکوراسیون منزل دارد. اما باید هنگام خرید فرش به نکات مختلفی توجه کنید تا بتوانید یک خرید مناسب برای منزل داشته باشید و از خرید خود رضایت داشته باشید. افراد هنگام خرید فرش، نکات مختلفی را مدنظر قرار می‌دهند که این نکات عبارت‌اند از:

۱- رنگ فرش

اولین گزینه‌ای که برای خرید فرش مد نظر افراد می‌باشد، رنگ فرش می‌باشد و نوع رنگ انتخابی بستگی به رنگ سایر وسایل منزل دارد و رنگی برای فرش انتخاب می‌شود که بیشترین همخوانی را با وسایل داشته باشد.

۲- جنس فرش

برای اکثر افراد جنس فرش بسیار مهم می باشد و الیافی که برای بافت فرش استفاده می‌شود در نوع‌های مختلف پلی پروپیلن، پلی استر واکریلیک می‌باشد. فرش هایی که جنس الیاف آن اکریلیک می باشد، دارای استحکام و مقاومت بالاتری نسبت‌ به سایر فرش‌ها می‌باشد، بنابراین یک گزینه انتخابی مناسب می‌باشد

۳- طرح فرش

طرح‌هایی که برای فرش‌های امروزی استفاده می‌شود، دارای تنوع زیادی می‌باشد و انتخاب طرح فرش یک مورد سلیقه ای می‌باشد. بعضی از افراد تمایل دارند، فرش منزل آن‌ها ساده باشد اما بعضی از افراد، فرش‌های پرنقش ‌و نگار بیشتر مورد پسندشان می‌باشد.

۴- ابعاد فرش

فرشی که انتخاب می‌شود باید با مکان مورد نظر، همخوانی داشته باشد. امروزه ابعاد مختلف فرش در بازار موجود می‌باشد، همچنین شکل فرش‌ها به‌صورت مختلف می‌باشد. بنابراین، حاشیه انتخاب افراد گسترده‌تر می باشد و می‌توانند انتخاب مناسب‌تری داشته باشند. ابعاد فرش انتخابی باید به‌گونه‌ای باشد که باعث شود فضای منزل به‌صورت دل‌باز تر به چشم بیاید. درصورتی‌که ازفرش هایی باشکل هندسی منحنی، انتخاب می‌کنید، باید سایز آن به گونه‌ای  انتخاب شود که اطراف آن زیاد خالی نباشد و باعث چشم‌انداز بهتر منزل شود.

۵- قیمت فرش

افراد برای خرید فرش، میزان بودجه‌ای که برای خرید فرش کنار گذاشته‌اند را در نظر می‌گیرند. عوامل مختلفی بر روی قیمت تاثیر گذار می‌باشد، که این عوامل عبارت‌اند از: ۱- نوع الیاف بکار برده در فرش ۲-ابعاد فرش ۳- نوع فرش انتخابی

 برای انتخاب نوع فرش می توانید از افراد متخصص در قالیشویی راهنمایی بگیرید‌.

فرش ایرانی

 
   

نمونه‌هایی از فرش‌های پرفروش ایرانی

 

فرش یکی از آثار هنری ایران می‌باشد و نشان‌دهنده آداب و فرهنگ یک ملت است. فرش‌های زیادی در بازار ایران موجود می‌باشد که هر فردی با توجه به سلیقه و دکوراسیون منزل، فرش خود را انتخاب می‌کند. اما فرش‌هایی که بیشتر از سایر فرش‌ها طرفدار دارد

۱- فرش نائین

فرش نائین یکی از زیباترین فرش‌های ایرانی می‌باشد، که در بافت آن از رنگ‌های اصلی و متنوع زیادی استفاده شده است و استفاده از رنگ‌های متنوع، باعث جذابیت فرش می‌شود. همچنین برای بافت فرش از مواد با کیفیت استفاده می‌شود. فرش‌های نائین در اندازه‌های مختلفی بافته می‌شوند بنابراین محدودیت اندازه ندارد. در بافت فرش نائین از لچک و ترنج استفاده می‌شود، بنابراین این طرح‌ها بسیار متنوع می‌باشد، همچنین از طرح‌های معروف به شاه‌عباسی برای بافت فرش استفاده می‌شود. از نقشه‌های معروف فرش نایین، می‌توان نقشه گنبد، محرابی، قابی،کتیبه‌ای و تاریخی را نام برد.

۲- فرش تبریز

شهر تبریز را می توان به‌عنوان مهد فرش در نظر گرفت. زیرا بافندگان زیادی در این زمینه فعالیت دارند و فرش‌های با کیفیت بالا، در شهر تبریز بافته می‌شود. اصالت فرش این شهر، به دوران صفویه برمی‌گردد  زیرا در این دوران شاه‌عباس صفوی که به هنر قالی‌بافی علاقه زیادی داشته، کارگاه‌های قالی‌بافی زیادی را در شهر تبریز بنا کرد و باعث شد افراد حرفه‌ای در این زمینه به بافت قالی مشغول شوند و فرش‌های زیبایی را طراحی کنند. از انواع طرح‌های فرش تبریز می‌توان طرح اسلیمی، مستوفی، ترنج، مینا خانه، گلدانی، درختی، باغی و شکارگاه را نام برد. افرادی که به فرش به‌عنوان یک ارزش هنری نگاه می‌کنند در انتخاب فرش دقت بسیار زیادی می‌کنند و فرش‌های تبریز را به‌عنوان یک ارزش یک هنر ارزشمند انتخاب می‌کنند. ترکیب رنگ‌هایی که برای فرش تبریز استفاده می‌شود به صورتی می‌باشد که باعث ایجاد سایه‌روشن بر روی طرح فرش می‌شود و جذابیت آن را دوچندان می‌کند. در اکثر فرش‌های تبریز، در اطراف گل‌ها و برگ‌ها از ابریشم رنگی استفاده می‌شود و باعث می‌شود طرح فرش بیشتر به چشم بیاید. یکی دیگر از طرح‌هایی که برای فرش تبریز استفاده می‌شود طرح زیر خاکی می‌باشد که در آن از رنگ‌های خاصی مانند سدری، زیتونی و بژ استفاده می‌شود. نقوشی که برای فرش تبریز استفاده می‌شود، طرح لچک‌ترنج، گلدانی، درختی و بته‌جقه ای می‌باشد. استفاده از فرش‌های تبریز برای منزل باعث ایجاد سرزندگی و طراوت می‌شودو نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

انواع طرح فرش در بازار ایران

 

۳- فرش کاشان

یکی دیگر از فرش‌های پرفروش، فرش کاشان می‌باشد.  این فرش‌ها دارای طراحی خاص و رنگ‌بندی مناسب می‌باشد. طرح‌هایی که برای بافت این فرش استفاده می‌شود بسیار ظریف می‌باشد و باعث می‌شود نقش آن زیبا باشد. اکثر طرح‌ها به‌صورت برجسته می‌باشند که باعث می‌شود جلوه فرش چشمگیرتر باشد. بیشترین طرحی که برای بافت فرش‌های کاشان استفاده می‌شود طرح لچک‌ترنج با گل‌های شاه‌عباسی می‌باشد، به‌همین خاطر این فرش‌ها طرف‌داران زیادی دارد و همچنین از طرح‌هایی مانند محتشم کاشان، گلدانی، درختی، شکارگاه، بته‌جقه ای و سجاده‌ای برای فرش کاشان استفاده می‌شود. بیشترین رنگی که درگذشته برای بافت فرش کاشان استفاده می‌شد رنگ لاکی با حاشیه سرمه‌ای بوده است، اما امروزه، بیشتر از رنگ‌های ملایم برای این فرش استفاده می‌شود.

جهت شستشوی انواع فرش می توانید از قالیشویی معتبر راهنمایی بگیرید.

انواع طرح فرش

طرح‌های مختلفی در بازار موجود می‌باشد که از این طرح‌ها می‌توان

۱- طرح‌های کلاسیک

 طرح این فرش‌ها به‌گونه‌ای می‌باشد که ظاهر آن مانند  فرش‌های دست‌بافت می‌باشند و به گونه‌ای این فرش‌ها دقیق بافته می‌شود که تشخیص ماشینی بودن آن برای افراد سخت می‌باشد. پس یک گزینه مناسب برای افرادی می‌باشد که خواهان طرح فرش‌های دست‌بافت می‌باشند.

۲- طرح‌های مدرن

استفاده از این طرح‌ها بیشتر با دکوراسیون‌های تناسب دارد که به‌صورت اسپرت و مدرن باشد. طرح اکثر این فرش‌ها به‌صورت ساده می‌باشند و یا حتی از طرحی برای فرش استفاده نمی‌شود. از نمونه های این فرش می‌توان فرش شگی، ترک و بلژیکی را نام برد.

 

طرح های فرش ایرانی

 

۳- طرح تلفیقی

همانگونه که از نام این طرح پیدا می باشد از ترکیب طرح‌های مدرن و کلاسیک استفاده شده‌است. طرح‌هایی که برای این فرش‌ها استفاده می‌شود از نقاشی‌های مدرن ایرانی می‌باشد، بنابراین، این فرش‌ها طرف‌داران زیادی دارد. این رده از فرش‌ها جزو پرفروش‌ترین فرش‌ها می‌باشد و باعث شده که طرح‌های خلاقانه‌ای برای فرش ایجاد شده و نه‌تنها در بازار ایران بلکه در بازارهای خارجی نیز علاقه‌مندان زیادی را به سمت خود جلب کند.